Gå til innhold

Seteleie. Får man ks om man vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får barn i 4-5kg klassen. er livredd for å måtte føde barnet i seteleie dersom det ikke snur seg. Men de pleier å innvilge det ikke sant?

Anonymous poster hash: 41c7a...bc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke sogner til Haukeland, tror jeg det går greit å få KS.

Skrevet

Plutselig vil de heller sette deg i gang litt før og la deg føde i sete.

Anonymous poster hash: 8ba2d...547

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Fornuftige fødselsleger setter ikke igang setefødsler, og hvertfall ikke på 4-5 kg babyer.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

så lenge de er over 4.5 får du vel ks. Hvertfall sånn reglene var her for 11 år siden.

Skrevet

Jeg fødte på Ulevål og fikk velge selv da jeg hadde barn i seteleie. Det var min 3 fødsel og jeg får små barn 2600g og 2700g. De anbefalte vaginal fødsel fordi de tidligere fødselene mine har vært raske og fordi jeg får små barn, men da jeg sa jeg ikke ville diskuterte de ikke noe mer på det.

Skrevet

De vil muligens legge det frem som at du bør føde vaginalt, at det er best og tryggest. Men så lenge du er bestemt og sier at du vil ha KS, skal de lytte til det. Ingen kan tvinges til å føde i seteleie i dag. Jeg vet om et tilfelle for to år siden hvor et barn døde i setefødsel, i Norge.

Anonymous poster hash: 9b235...72a

Skrevet

På st.olav har de absolutt grense på 4.1kg. Ihvertfall hadde de det for 3 år siden.

Anonymous poster hash: cd28b...f99

Skrevet

Det er kun mellom 2 og 4 kg man tillater vaginal setefødsel.

Anonymous poster hash: 951e1...3d1

Skrevet

Lillebror lå i sete lenge, og når de estimerte (?) vekta til å kunne bikke 4 kilo ved termin var det uaktuelt å føde vaginalt om han lå i seteleie.

Dette var i Stavanger for 7 år siden.

Skrevet

Jeg fikk ikke velge da mitt barn var estimert til å veie over 4 kg ved termin, da ble det bestilt ks tre uker i forkant. Det var for 7 år siden på A-hus.

Anonymous poster hash: 201e1...694
Skrevet

Valgfritt i utgangspunktet, men på Haukeland kan du forvente motstand. 

Anonymous poster hash: aae54...35c
Skrevet

I Tyskland lar de den gravide bestemme selv. Hvis hun foretrekker vaginal fødsel, får hun det. Foretrekker hun heller KS får de selvsagt det. (Selvfølgelig med hensyn til diverse indikasjoner/kontraindikasjoner til det ene eller andre.) Vaginal fødsel i seteleie er ikke bare bare. Spesielt for førstegangsfødende anbefaler de heller KS. De prøver også som regel først å snu barnet med ytre vending. Men hjelper dessverre ikke alltid, og hender også at barnet snur seg tilbake.

Anonymous poster hash: 38294...e2f

Skrevet

Her i nord er det en selvfølge at det blir keisersnitt. Særlig om barnet er så stort. Det kan jo være farlig å føde når barnet kommer med rompa først. Masse som kan gå galt. Og de kan ikke tvinge deig til å føde vaginale heller..!:)

Anonymous poster hash: 21951...cb8

Skrevet

Min mor fødte meg i seteleie, 3 kg. Broren min som også lå i sete blei estimert til 4 kg til termin. Hun fikk ikke lov å reise hjem engang. Vaginal fødsel var uaktuelt, blei keisersnitt dagen etter.

Anonymous poster hash: a55e1...a68

Skrevet

Slik jeg opplever St Olavs får du garantert ks der iallefall.

Anonymous poster hash: 6d25e...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...