Gå til innhold

Dere som har tenåringer med ADHD/ADD ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var overgangen fra barneskole til ungdomsskole for dem? Jeg kjenner at jeg gruer meg en del på min sønn sine vegne, men jeg vet at han selv heldigvis ikke tenker så mye på det.

Nå går han i en klasse hvor alle vet om diagnosene hans (han har T.S. og dysleksi også) og aksepterer ham for den han er. Tidligere konflikter, utestengning osv er helt forbi, og han har mange venner og er godt likt. Han er ganske sterk sosialt. Skolen takler han ganske godt nå fordi han får tilpasninger og ikke så mye press.

Til høsten blir det splitting av klassen slik at han får mange nye klassekamerater han ikke kjenner. I tillegg begynner e med karakterer og det vil bli mer tydelig for både ham selv og de rundt seg at han antagelig aldri vil prestere helt etter evnenivået sitt. Foreløpig lever han godt på ros for tekster og sånt, men jeg regner med at det vil bli en del 2-ere og 3-ere i språkfagene i det minste. Dette har jeg også snakket litt med ham om.

Gutten min er også veldig var for endringer av rutine og svært sårbar av seg. Jeg kjenner rett og slett at klumpen i magen blir større og større jo nærmere ungdomsskolen vi kommer. Men kanskje jeg svartmaler? Hvordan var dette for deres barn?

Anonymous poster hash: aa09e...898
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har min datter ADD i svak grad. Så hun har ikke hatt så store problemer. Og her ble det en veldig positiv overgang, fra barneskole til ungdomsskole. Hun gikk i en klasse med dårlig miljø på barneskolen. På ungdomsskolen, så velger de forskjellige profiler. Hun valgte Kreativ, og har kommet i en helt fantastisk klasse. Så det sosiale er utrolig bra. Det faglige sliter hun litt med, grunnet konsentrasjon. Hun får alt fra 2 til 5 i karakterer. Hun er smart, men sliter med konsentrasjonen. Og ser det spesielt i de fagene hun synes er mer vanskelige. Men jeg jobber med å motivere henne. Hun vil og inn på en videregående skole man må ha høyt snitt for å komme inn på. Så håper hun klarer det.

Anonymous poster hash: 95a60...96c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...