Gå til innhold

Hjelp! (add/adhd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn som bruker medisin. Mister de matlysten og i så fall hva gjør dere? Gutten min går på medisin som varer i 12 timer. Men bruker ikke medisiner i helgene og feriene. Han spiser ikke de dagene han tar medisin. Kun frokost og litt kveldsmat. Skolematen og drikke ligger urørt i sekken.😳 prøver å sende med han ting jeg vet han liker. Har til og med sendt med brød med nugatti i desperasjon, men heller ikke det blir spist. Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: bb180...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er lik... Nesten ikke frokost.. En skive på skolen, litt middag og litt kvelds... Mange dager spiser han en halv skive fra morgen og ikke noe før middag. Han blir sendt med juice/smoothie/næringsdrikk etc. Vi føler i samråd med lege at effekten av medisin er så god at dette ang maten må vi ta med på kjøpet. Han går dog ikke ned i vekt og vokser som han skal

Skrevet

Ja, vi har mye samme problemstilling med vår gutt på 12 år. Han mister matlysten av medisinen, og han sier faktisk selv at det er det eneste han misliker med tablettene. Siden vår er så stor, får han selv velge om han vil ta medisin i helgene og feriene, og vi tvinger ham ikke til det i ukedagene heller, men da vet han at han "må"/bør pga. skolen. Han velger nesten alltid selv å ta medisinen fordi han elsker all effekten av den bortsett fra mindre matlyst.

Vi har dog ikke helt samme problem som dere siden vår går på Ritalin depotkapsler, så de er ute igjen av kroppen etter ca 8 timer. Dermed blir det bare skolematen og mat rett etter skolen det går mindre av. Han tar tablettene rett etter frokost, sånn i 7-7.30-tiden, og er dermed sulten som en ulv når det er middag i 16-16.30-tiden.

Jeg ville kanskje hørt om mulighet for å bytte medisintype slik at han ikke er medisinert så lene ad gangen.

Anonymous poster hash: 03bc1...0e4
Skrevet

Medisinen funker også bra her men kun på skolen. Han har gått fra å være totalt passiv (add) til å være aktiv og gjør til og med lekser på skolen. Hjemme får vi oppleve baksiden av medaljen....han blir innesluttet og sårbar. Han blir så fokusert på en ting, spesielt en ting jan ønsker seg som nå er playstation 4. Han klarer ikke få tankene bort fra det han fokuserer på at han blir helt fortvilet og gråter. Humøret går i berg og dal baner. Er hjerteskjærende å se. Prøver å fokusere på at det kommer en ny ettermiddag og at den blir bedre. Ofte blir den fet. Han går i 5.klasse. ikke lett dette... man føler seg pfte alene om dette men vet jo at vi ikke er det.

Sporet litt av her ser jeg 😊

Hi

Skrevet

Ja, vi har mye samme problemstilling med vår gutt på 12 år. Han mister matlysten av medisinen, og han sier faktisk selv at det er det eneste han misliker med tablettene. Siden vår er så stor, får han selv velge om han vil ta medisin i helgene og feriene, og vi tvinger ham ikke til det i ukedagene heller, men da vet han at han "må"/bør pga. skolen. Han velger nesten alltid selv å ta medisinen fordi han elsker all effekten av den bortsett fra mindre matlyst.

Vi har dog ikke helt samme problem som dere siden vår går på Ritalin depotkapsler, så de er ute igjen av kroppen etter ca 8 timer. Dermed blir det bare skolematen og mat rett etter skolen det går mindre av. Han tar tablettene rett etter frokost, sånn i 7-7.30-tiden, og er dermed sulten som en ulv når det er middag i 16-16.30-tiden.

Jeg ville kanskje hørt om mulighet for å bytte medisintype slik at han ikke er medisinert så lene ad gangen.

Takk for svar 😊 vi har prøvd flere medisiner som funker i 8 timer ca. Han har blitt så deprimert av de han har prøvd så langt. Denne medisinen hjelper han stort på skolen men ikke hjemme. I går sa han : selv om jeg gjør det bra på skolen nå, så betyr det ikke at det går bedre. Det er så vondt å oppleve å måtte velge mellom å få med seg pensum på skolen eller ha det bra med seg selv på fritiden. Uten medisiner hjemme er han så morsom, glad og prøver å være sosial. Nå er hele gutten en skygge av seg selv. Noen ok dager og noen triste dager. Fortvilende...😳

Skrevet

Takk for svar vi har prøvd flere medisiner som funker i 8 timer ca. Han har blitt så deprimert av de han har prøvd så langt. Denne medisinen hjelper han stort på skolen men ikke hjemme. I går sa han : selv om jeg gjør det bra på skolen nå, så betyr det ikke at det går bedre. Det er så vondt å oppleve å måtte velge mellom å få med seg pensum på skolen eller ha det bra med seg selv på fritiden. Uten medisiner hjemme er han så morsom, glad og prøver å være sosial. Nå er hele gutten en skygge av seg selv. Noen ok dager og noen triste dager. Fortvilende...

Og dere er over innkjøringsfasen? Gutten vår var en skygge av seg selv i innføringsfasen og hadde ekstreme humørsvingninger. Det var helt grusomt og jeg følte meg som verden verste mamma da jeg gav ham medisinen på morgningen fordi jeg visste at han hadde det fælt når de begynte å virke. Men legen oppmuntret oss til å holde ut i de ukene det skulle ta, og ganske riktig, etter en tid forsvant alle bivirkningene og han ble helt seg selv igjen (med unntak av matlyst), og hadde bare positiv effekt av medisinen.  

Dersom dere er ferdig med innkjøringsfasen og han har det så ille, så tror jeg faktisk at jeg hadde vurdert å slutte med medisin og heller sett mer på tilrettelegging på skolen. Hva som er mulig å gjennomføre. Kan han f.eks. ha tilgang på et lite grupperom der han kan gå ut for å jobbe slik at han ikke blir forstyrret? Ha fast avtale med lærere at de skal gå bort til ham med jevne mellomrom og tappe ham forsiktig på armen som et tegn på at han må fortsette å jobbe osv?

Skrevet

Hvis dere har prøvd de vanlige typene (Ritalin, Conserta, Strattera el) be om å få prøve Elvanse. Vi har fått den nå og merker en utrolig endrig på vårt barn. Vi sliter riktignok med matinntaket, men kutter medisin i helgene hvis vi ikke skal noe og strekker oss ganske langt i forhold til hva hun liker å spise så maten frister selv om hun ikke er sulten :)

Anonymous poster hash: 0ec50...77e

Skrevet

Takk for svar vi har prøvd flere medisiner som funker i 8 timer ca. Han har blitt så deprimert av de han har prøvd så langt. Denne medisinen hjelper han stort på skolen men ikke hjemme. I går sa han : selv om jeg gjør det bra på skolen nå, så betyr det ikke at det går bedre. Det er så vondt å oppleve å måtte velge mellom å få med seg pensum på skolen eller ha det bra med seg selv på fritiden. Uten medisiner hjemme er han så morsom, glad og prøver å være sosial. Nå er hele gutten en skygge av seg selv. Noen ok dager og noen triste dager. Fortvilende...

Og dere er over innkjøringsfasen? Gutten vår var en skygge av seg selv i innføringsfasen og hadde ekstreme humørsvingninger. Det var helt grusomt og jeg følte meg som verden verste mamma da jeg gav ham medisinen på morgningen fordi jeg visste at han hadde det fælt når de begynte å virke. Men legen oppmuntret oss til å holde ut i de ukene det skulle ta, og ganske riktig, etter en tid forsvant alle bivirkningene og han ble helt seg selv igjen (med unntak av matlyst), og hadde bare positiv effekt av medisinen.

Dersom dere er ferdig med innkjøringsfasen og han har det så ille, så tror jeg faktisk at jeg hadde vurdert å slutte med medisin og heller sett mer på tilrettelegging på skolen. Hva som er mulig å gjennomføre. Kan han f.eks. ha tilgang på et lite grupperom der han kan gå ut for å jobbe slik at han ikke blir forstyrret? Ha fast avtale med lærere at de skal gå bort til ham med jevne mellomrom og tappe ham forsiktig på armen som et tegn på at han må fortsette å jobbe osv?

Vi er i innkjøringsfasen nå og skal klare å holde ut en stund til. Vi må jobbe med å få han ut av den negative fokuset han kommer inn i på ettermiddagene. Tenker at neste dag kan bli bedre.

Hi

Skrevet

Hvis dere har prøvd de vanlige typene (Ritalin, Conserta, Strattera el) be om å få prøve Elvanse. Vi har fått den nå og merker en utrolig endrig på vårt barn. Vi sliter riktignok med matinntaket, men kutter medisin i helgene hvis vi ikke skal noe og strekker oss ganske langt i forhold til hva hun liker å spise så maten frister selv om hun ikke er sulten :)

Det er denne medisinen han prøver ut nå :)

Hi

Skrevet

Er det første medisinen dere prøver, eller har dere hatt andre før?

Har bare egen erfaring med medisin, og for meg tar Ritalin matlysta mens Strattera ikke gjør det.

Skrevet

Har bare egen erfaring med medisin, og for meg tar Ritalin matlysta mens Strattera ikke gjør det.

Vi er på medisin nr 3. Det verste er vel egentlig humørsvingningene. Når jan er så uendelig trist...

Skrevet

Vi er på medisin nr 3. Det verste er vel egentlig humørsvingningene. Når jan er så uendelig trist...

Skjønner godt at det er vanskelig... Er dere helt sikre på at dere har fått rett diagnose? Da jeg fikk min var det mye snakk om at det var mulig å ta feil av bipolar og ad(h)d.

Skrevet

Er legen åpen for å kombinere medisin? Det er vår, og vi bruker Strattera sammen med Elvanse. Strattera har ingen effekt på uroen, impulsiviteten og konsentrasjonen, men den går på det emosjonelle og har mer enn halvert antall raserianfall, triste perioder og slikt. Med Elvanse, som beskrevet over, føler jeg vi er i mål med medisinutprøving. Det er forsøket verdt :)

Skrevet

Er legen åpen for å kombinere medisin? Det er vår, og vi bruker Strattera sammen med Elvanse. Strattera har ingen effekt på uroen, impulsiviteten og konsentrasjonen, men den går på det emosjonelle og har mer enn halvert antall raserianfall, triste perioder og slikt. Med Elvanse, som beskrevet over, føler jeg vi er i mål med medisinutprøving. Det er forsøket verdt :)

Takk! Er jo noe vi kan foreslå! 😊

Hi

Skrevet

Skjønner godt at det er vanskelig... Er dere helt sikre på at dere har fått rett diagnose? Da jeg fikk min var det mye snakk om at det var mulig å ta feil av bipolar og ad(h)d.

De mener det er add i kombinasjon med sosial angst. Tror dette er riktig men vet for lite om bipolar til å uttale meg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...