Gå til innhold

Hvorfor ser folk helsesøster som en stor autoritet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veninna mi f.eks har fått beskjed fra barnehagen om at sønnen trenger hjelp med språket. Hun vil avvente og se om HS var enig, for hun kunne garantert mer om språkutvikling enn pedagogen i barnehagen.

I en annen tråd i dag ser jeg at en vil ta med helsesøter som autoritetsperson på et møte med barnehagen. Jeg syns det er rart, at en sykepleier med ett års videreutdanning skal være en allvitende guru. Min erfaring med helsesøstre har vært noe helt annet.

Anonymous poster hash: 749df...18e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min og. Jeg vil heller dra til fastlegen min for å få vaksinene og alt. Men min helsesøster er udugelig...det er nok mange som er råflinke i jobben sin og da fester folk stor tillit til dem:-)

Anonymous poster hash: ffbb3...aca

Skrevet

Jeg har mye større tiltro til pedagogene og assistentene i barnehagen, som ser barna hver dag, enn til helsesøster som ser barna en gang i året. :-)

Anonymous poster hash: 7ff14...ca0

Skrevet

Helt enig! Helsesøstre kan mye de og jeg har selv fått en del gode råd mtp baby, men de er ikke fasitsvaret på alt.

F.eks. låser mange helsesøstre seg til at industrielt fremstilt grøt er eneste bra alternativ til fast føde til baby.

Anonymous poster hash: 64658...34b
Skrevet

Akkurat i den tråden med dagsoving synes jeg helsesøster har noe å si.

Når det kommer til språk ville jeg hørt på barnehagen.

Anonymous poster hash: 047a8...d00

Skrevet

Er enig med dere! Føler helsesøster (iallfall de jeg har gått til) følger skjema om barna utvikling slavisk, og er noen litt utenom settes det i gang tiltak med en gang!

Feks barnet mitt som til vanlig prater som en foss, ble hun ene bekymret for fordi han lukket seg helt da vi kom! Og det skjønner jeg godt fordi hun såg ikke på ham i det hele tatt før hun ville ha ham til å snakke! Ikke et hei, og velkommen, en gang! Men selvfølgelig, som i alle yrkesgrupper finnes det de som er gode i jobben sin og de som er dårlige! Jeg har desverre truffet på de dårlige!

Pedagogene i barnehagen ser barna hver dag, kjenner de ut og inn, og ser de i deres naturlige lek! Tror nok de har mye mer kompetanse enn helsesøster på det området ja!😂

Anonymous poster hash: cde8d...c77

Skrevet

Jeg ser ikke på helsesøstre som noen guruer.

Der er det helt personavhengig for mitt vedkommende.

Når jeg spurte vår HS hva jeg kunne gjøre da sønnen min vår våken flere timer etter mat på natten, og rådet var å legge han ned i sengen igjen..

Ja, da tenkte jeg at her er det bare å stole på egen magefølelse.

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Jeg har bare god erfaring med helsesøstrene på helsestasjonen her. Helsesøster på skolen hvor de to eldste går er også utrolig flink

Skrevet

Jeg ser på helsesøster som en slags autoritet. Ikke fordi jeg mener hun har svaret på alt, men fordi hun sitter på en makt som kan ha betydning for hvordan vi blir sett på som foreldre. Så jeg føler det tryggest å ha en god tone og ikke vise at jeg ikke alltid følger de rådene hun kommer med. Jeg syns f.eks det var unødvendig å måtte komme tilbake da det ene barnet mitt som var noe sjenert ikke gjorde det særlig godt på språktesten fordi hun ikke var komfortabel med helsesøster (som da var vikar). Da holdt det ikke at jeg fortalte at barnet prater som en foss med de hun kjenner godt. Eller det ene barnet som alltid har vært litt lang i forhold til vekt. Barnet spiste godt og var godt utviklet fysisk og mentalt, men fordi det ikke passet helt i kurven på helsesøsters datamaskin, måtte vi komme tilbake og veie flere ganger. Det er bare å si takk for oppfølgingen og vende tilbake slik at helsesøster får tilfredsstilt kontrollbehovet sitt, samt låne flere dvdfilmer av helsestasjonen om kosthold for langt eldre barn som absolutt ikke kunne bidra til å øke vekta til barnet. Dvd-ene måtte hun dessuten ha i retur innen 3 dager. Heldigvis klarer den faste helsesøsteren å tenke litt selv og ikke følge fagbøker og percentilskjema slavisk.

Skrevet

Bare det at de ikke sitter å hyler og sutrer "jeg er faen meg ikke søstra di, jeg er en HØYT utdanna fag person, jeg fortjener mer respekt!"

Forteller meg at helsesøstre generelt har mer som svirrer under topplokket, enn de fleste barnehagetanter!

Anonymous poster hash: 12f64...649

Skrevet

Bare det at de ikke sitter å hyler og sutrer "jeg er faen meg ikke søstra di, jeg er en HØYT utdanna fag person, jeg fortjener mer respekt!"

Forteller meg at helsesøstre generelt har mer som svirrer under topplokket, enn de fleste barnehagetanter!

Anonymous poster hash: 12f64...649

Ja, du var jo innsiktsfull...

Anonymous poster hash: 615b2...eb8

Skrevet

En spesped (uten master) og en helsesøster har vel like lang utdannelse-4 år-og bør begge respekteres for sin kompetanse, dog i hvert sitt fagfelt med noe overlapping 😊

Anonymous poster hash: 209f5...b6a

Skrevet

Min helsesøster er veldig dyktig. Utdannet sykepleier/barnepleier og veldig rutinert med barn. Alle barn elsker henne.

Anonymous poster hash: 59d50...cc4

Skrevet

Jeg ser på helsesøster som en slags autoritet. Ikke fordi jeg mener hun har svaret på alt, men fordi hun sitter på en makt som kan ha betydning for hvordan vi blir sett på som foreldre. Så jeg føler det tryggest å ha en god tone og ikke vise at jeg ikke alltid følger de rådene hun kommer med. Jeg syns f.eks det var unødvendig å måtte komme tilbake da det ene barnet mitt som var noe sjenert ikke gjorde det særlig godt på språktesten fordi hun ikke var komfortabel med helsesøster (som da var vikar). Da holdt det ikke at jeg fortalte at barnet prater som en foss med de hun kjenner godt. Eller det ene barnet som alltid har vært litt lang i forhold til vekt. Barnet spiste godt og var godt utviklet fysisk og mentalt, men fordi det ikke passet helt i kurven på helsesøsters datamaskin, måtte vi komme tilbake og veie flere ganger. Det er bare å si takk for oppfølgingen og vende tilbake slik at helsesøster får tilfredsstilt kontrollbehovet sitt, samt låne flere dvdfilmer av helsestasjonen om kosthold for langt eldre barn som absolutt ikke kunne bidra til å øke vekta til barnet. Dvd-ene måtte hun dessuten ha i retur innen 3 dager. Heldigvis klarer den faste helsesøsteren å tenke litt selv og ikke følge fagbøker og percentilskjema slavisk.

Godt sagt, man vil ikke "legge seg ut med" helsesøster eller at hun skal få et dårlig inntrykk av deg som mor. Hun har makt til å synse ting om deg og skrive ting i journalen som man risikerer å måtte stå til rette for i ettertid. Sier helstesøster HOPP! så hopper man

Anonymous poster hash: 44007...ef6

Skrevet

Jeg har aldri sett på helsesøster som en autoritet. Og i svangerskap 2, gikk jeg ikke til helsesøster en eneste gang. Gikk til legen min istedenfor. Nå finnes det mange fantastiske helsesøstre. Men det finnes mye rart der ute og. Har møtt på noen jeg skulle likt å filleriste.

Og i barnehagen, så stoler jeg mer på pedagogen, som ser mitt barn hver dag. Men her har vi bare møtt på fantastiske pedagoger i de barnehagene, barna mine har gått i.

Skrevet

Det kommer sikkert an på hvilken helsesøster man har - og hvilke personer man treffer i f eks barnehagen.

Vår hs har vært fantastisk, erfaren og god til å løse opp i floker og kvikk til å se barnet an og få med seg hva som er problematisk og hva som ikke er. Jeg har brukt henne som autoritet i mange saker. Hun har hjulpet meg mye.

Da det en periode var vikar for henne var vikaren grei men jeg ville aldri brukt henne på samme måte. Hun hadde slett ikke samme erfaringsgrunnlag og utdannelsesnivå som den andre.

I barnehagen har vi vært heldige med pedagogene. De har vært erfarne og empatiske mennesker som vi kunne snakke med om mange ting rundt ungene. For 18 måneder siden kom det ny pedleder på min søns avdeling. Hun er dessverre ikke slik. Ganske ung og nyutdannet og veldig sta på prinsipper - og det gir problemer når ikke ungene passer inn i slik hun synes de skal være. Det har vært en del saker hvor hun har vurdert saken på en måte og hs har vurdert den på en annen måte. Da har jeg brukt hs som autoritet og tatt mine egne besluttninger og vurderinger på det grunnlag.

Mye er personavhengig men har man en god hs er det absolutt en person man kan bruke som autoritet. De har ofte mye erfaring i å se om det er noe man bør få undersøkt, de har erfaring fra å følge opp mange øreunger/unger med vekstproblemer/unger med språkproblemer/unger med motoriske problemer osv. Er det erfarne folk i barnehagen kan de ha samme evne - men det er dessverre mye uerfarent personale i mange barnehager og det tar lang tid å opparbeide det samme erfaringsgrunnlag siden de har så stor mix av unger, hvor hs har mest kontakt med de unger som har ekstra utfordringer og derfor får ekstra erfaring med dem.

Skrevet

Min helsesøster er veldig dyktig. Utdannet sykepleier/barnepleier og veldig rutinert med barn. Alle barn elsker henne. Anonymous poster hash: 59d50...cc4

Helsesøster som ikke er helsesøster..?

Anonymous poster hash: 3c70d...9b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...