Anonym bruker Skrevet 14. april 2015 #26 Skrevet 14. april 2015 Eldste fikk Facebook og Instagram da hun ble 13 år. Litt etter fikk hun Snap. Yngste før vente til hun blir 13 år. Og nei, det er ikke fri flyt på nett etter fylte 13 år her i huset. Jeg følger nøye med. Anonymous poster hash: ab065...422
Anonym bruker Skrevet 14. april 2015 #27 Skrevet 14. april 2015 Min eldste er 10 og har ingen av delene. Hun vil ikke ha enda heller siden hun føler nettbruk stjeler så mye tid og er vansklig å stå imot når det er tilgjengelig. Jeg tror heller ikke det er mange i klassen hennes som har. I paralellklassen derimot har nesten alle. De har et helt annet klassemiljø med mye større fokus på å være poppulær og kul enn i min datters klasse. Anonymous poster hash: e6be6...a93
Gjest Zaria Skrevet 14. april 2015 #28 Skrevet 14. april 2015 (endret) Datteren min var 12 1/2 da hun fikk det. Da var hun sistemann i klassen. Jeg har alltid sagt at hun måtte vente til hun var 13, men da følte hun seg såpass utenfor at jeg ga etter. Er ikke alltid lett å være den som står utenfor, så fikk jeg heller svelge den kamelen😃 Endret 14. april 2015 av Lillehi
Anonym bruker Skrevet 14. april 2015 #29 Skrevet 14. april 2015 Guttungen på 8 har snap. Der har han meg, pappan, besteforeldre, tante og onkel. Følger nøye med, og sjekker ofte om noen har lagt han til osv 👍 Anonymous poster hash: a0bca...592
Jippipippi Skrevet 15. april 2015 #30 Skrevet 15. april 2015 Jeg har planer om å overholde aldersgrensene. Datteren på 10 spør om både snap og instagram. Mange i klassen har og vi er derfor blitt innkalt til et ekstraordinært foreldremøte. Konflikter fra skype/snap og diverse andre spill preger skolehverdagen. Kjedelig at lærerene må bruke tiden sin på det. Aldersgrensene er der for en grunn. Det er ikke ensbetydende med at det er fri flyt etter fylte 13. Fordi om deres barn følges opp og er "moden" nok vil det ikke si at deres "venner" er det.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #31 Skrevet 15. april 2015 "Norske barn i alderen ni til 16 år er de som mobber mest på internett i Europa viser en ny undersøkelse fra Universitetet i Oslo" http://nrksuper.no/super/supernytt/2015/04/11/norske-barn-er-verst-pa-nettmobbing/ Anonymous poster hash: ab065...422
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #32 Skrevet 15. april 2015 Vi venter til det er lov/13. Anonymous poster hash: 4a4d4...480
MTF Skrevet 15. april 2015 #33 Skrevet 15. april 2015 10-åringen fikk snap da han fikk tlf til burdagen i fjor. FB, Instagram osv tror jeg ikke han vet hva er engang Snakker i hvertfall ikke om det. Han bruker ikke snapen mye da og har ikke mange på lista si (oss foreldre, fetter, kusine, to tanter og tre i klassen )
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #34 Skrevet 15. april 2015 Lurer bare på hvor i norske lover det står at man må være 13 år for å instagram og FB? Dere som henviser til det...? Anonymous poster hash: 14d71...5cb
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #35 Skrevet 15. april 2015 Lurer bare på hvor i norske lover det står at man må være 13 år for å instagram og FB? Dere som henviser til det...? Anonymous poster hash: 14d71...5cb Det står ikke i norske lover men er aldersgrenser nettstedene selv har satt. Anonymous poster hash: 4a4d4...480
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #36 Skrevet 15. april 2015 Når sønnen min evt. uttrykker ønske om noe sånt, så får jeg nok skaffe meg det selv først og sette meg inn i hva det er for noe før jeg tar stilling til om han skal få lov. Men med mindre det er mye skumlere enn jeg forestiller meg, så tenker jeg han skal få lov når han vil, men under "overvåkning" i starten, altså at han kun bruker det når vi sitter sammen inntil jeg føler meg trygg på at han er i stand til å håndtere det selv. Anonymous poster hash: bba30...9b8
Mandala Skrevet 15. april 2015 #37 Skrevet 15. april 2015 (endret) Datteren min hadde snap en periode da hun var 7-8 år. Hun sendte da bilder til meg og noen av mine venner. Jeg ser ikke faren med det. Nå husker vi derimot ikke kontoinformasjon, så hun har ikke snap lenger. Ellers har verken 11- åringen eller 9-åringen spurt om å få noe av det. Eller jo, 9-åringen sa nylig at alle jentene i klassen har fb så det vil hun også ha, men hun aner ikke hva fb egentlig er og hva det kan brukes til. Men det kan godt være at barna mine får det før fylte 13 år. Hvis klassevennene skriver til hverandre og sender bilder til hverandre, så blir man fort utenfor. Og det er ikke nødvendigvis dårlig nettvett at barna får slike kontoer tidligere, som en annen her skrev. Cluet er oppfølging og fokus på kjøreregler. Endret 15. april 2015 av Mandala
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #38 Skrevet 15. april 2015 Her har facebook og snap vært en naturlig del av hverdagen. Vi har selvsagt full innsikt, men vi har ikke hatt noen problemer med det. Facebook blir svært lite brukt av 13 åringen, det er for gamlinger Han brukte det litt før i forbindelse med spilling. Skype er derimot i bruk hver dag. 9 åringen er ivrig på snap, men bryr seg ikke om noe annet. Her er i utgangspunktet alt lov, men vi lærer barna godt nettvett, noe jeg fikk bekreftet en tid tilbake da 13 åringen hadde tatt "screenshots" av skjermen sin av en samtale på skype han mente gikk for langt. Anonymous poster hash: 04134...151
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #39 Skrevet 15. april 2015 Facebook har 13-års aldersgrense og du må lyve på fødselsåret ditt for å få opprettet konto Snap og Instagram har ingen aldersgrense på samme måte, men nettstedene selv anbefaler at man er minst 13 år. Mine gutter på 11 og 14 har både instagram og snap, facebook er det overhodet ikke interessert i for det for "gamliser" 14-åringen overvåker jeg ikke like tett lenger, men han bruker nesten bare skype og er ikke så opptatt av sosiale medier 11-åringen er ivrig bruker av snap, instagram av og til. De aller fleste vennene hans har det, og de blir alle nøye overvåket av oss foreldre Jeg synes det er lettere å lære ungene om nettvett når de faktisk er såpass små at de lar oss overvåke dem. Å prøve og feile i barneskolealder, og lære av feilene de gjør med veiledning fra oss voksne er bedre enn at de plutselig slippes ut på nett i ungdomsskolealder hvor de ikke lenger synes det er greit at vi voksne leser private meldinger osv. Vi har allerede vært gjennom hvordan det føles når noen legger ut et bilde av deg uten å spørre om lov, vi har også kjent på den såre følelsen når noen kommenterer litt negativt på et bilde du legger ut. Men med helt uskyldige ting som et bilde fra fotballbanen hvor grimasen i ansiktet ble litt rar e.l. og fremdeles med såpass unge barn at de kommer til oss voksne og "sladrer" så vi kan snakke sammen, ta tak i det og lære av det. Min 11-åring har mye mye bedre nettvett enn lillesøsteren min på 20 som ble kastet ut i dette som tenåring uten noen som helst veiledning og hjelp. Anonymous poster hash: 9d663...c0e
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #40 Skrevet 15. april 2015 9 åringen har instagram. Vi følger han og ser hva han legger ut. Har klare regler på hva som er lov og ikke lov å legge ut. Inn i mellom går vi gjennom hvem han følger og hvem som følger han. Snapp ha vi sagt nei til fordi vi ikke har samme kontrollen der som på instagram. Anonymous poster hash: ae6f1...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. april 2015 #42 Skrevet 15. april 2015 Facebook har 13-års aldersgrense og du må lyve på fødselsåret ditt for å få opprettet konto Snap og Instagram har ingen aldersgrense på samme måte, men nettstedene selv anbefaler at man er minst 13 år. Mine gutter på 11 og 14 har både instagram og snap, facebook er det overhodet ikke interessert i for det for "gamliser" 14-åringen overvåker jeg ikke like tett lenger, men han bruker nesten bare skype og er ikke så opptatt av sosiale medier 11-åringen er ivrig bruker av snap, instagram av og til. De aller fleste vennene hans har det, og de blir alle nøye overvåket av oss foreldre Jeg synes det er lettere å lære ungene om nettvett når de faktisk er såpass små at de lar oss overvåke dem. Å prøve og feile i barneskolealder, og lære av feilene de gjør med veiledning fra oss voksne er bedre enn at de plutselig slippes ut på nett i ungdomsskolealder hvor de ikke lenger synes det er greit at vi voksne leser private meldinger osv. Vi har allerede vært gjennom hvordan det føles når noen legger ut et bilde av deg uten å spørre om lov, vi har også kjent på den såre følelsen når noen kommenterer litt negativt på et bilde du legger ut. Men med helt uskyldige ting som et bilde fra fotballbanen hvor grimasen i ansiktet ble litt rar e.l. og fremdeles med såpass unge barn at de kommer til oss voksne og "sladrer" så vi kan snakke sammen, ta tak i det og lære av det. Min 11-åring har mye mye bedre nettvett enn lillesøsteren min på 20 som ble kastet ut i dette som tenåring uten noen som helst veiledning og hjelp. Anonymous poster hash: 9d663...c0e Helt enig. Anonymous poster hash: 04134...151
Jippipippi Skrevet 15. april 2015 #43 Skrevet 15. april 2015 Facebook har 13-års aldersgrense og du må lyve på fødselsåret ditt for å få opprettet konto Snap og Instagram har ingen aldersgrense på samme måte, men nettstedene selv anbefaler at man er minst 13 år. Mine gutter på 11 og 14 har både instagram og snap, facebook er det overhodet ikke interessert i for det for "gamliser" 14-åringen overvåker jeg ikke like tett lenger, men han bruker nesten bare skype og er ikke så opptatt av sosiale medier 11-åringen er ivrig bruker av snap, instagram av og til. De aller fleste vennene hans har det, og de blir alle nøye overvåket av oss foreldre Jeg synes det er lettere å lære ungene om nettvett når de faktisk er såpass små at de lar oss overvåke dem. Å prøve og feile i barneskolealder, og lære av feilene de gjør med veiledning fra oss voksne er bedre enn at de plutselig slippes ut på nett i ungdomsskolealder hvor de ikke lenger synes det er greit at vi voksne leser private meldinger osv. Vi har allerede vært gjennom hvordan det føles når noen legger ut et bilde av deg uten å spørre om lov, vi har også kjent på den såre følelsen når noen kommenterer litt negativt på et bilde du legger ut. Men med helt uskyldige ting som et bilde fra fotballbanen hvor grimasen i ansiktet ble litt rar e.l. og fremdeles med såpass unge barn at de kommer til oss voksne og "sladrer" så vi kan snakke sammen, ta tak i det og lære av det. Min 11-åring har mye mye bedre nettvett enn lillesøsteren min på 20 som ble kastet ut i dette som tenåring uten noen som helst veiledning og hjelp. Anonymous poster hash: 9d663...c0e Helt enig. Anonymous poster hash: 04134...151 Hele poenget mitt var at en må se litt lenger enn sitt eget barn. Jenten min på 10 hadde jeg stolt på. Men i og med at det er er en mobbeproblematikk i klassen, får hun det ikke. Det er tydelig at ikke alle barn i hennes klasse blir fulgt godt nok opp. Jeg ønsker at det faglige skal være hovedfokuset når de er på skolen og ikke konflikthåndering fra kvelden før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå