Gå til innhold

Ryggsmerter...What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For snart 3 uker siden fikk jeg på en helt udramatisk måte ryggsmerter da jeg skulle løfte tursekken på påsketur. Smerten kom skytende over korsryggen, i en slags T. Trodde selv at smertene skulle forsvinne i løpet av dagen, men de ble heller værre. De påfølgende 3 dagene etter dette ble ryggen bare værre og værre. Kunne ikke bøye meg fremover i det hele tatt.

Etter dette har det stabilisert seg på et slags nivå. Jeg tørr enda ikke bøye meg ordentlig, men klarer å bøye meg mye mer nå enn da det stod på som værst. Smerten "beveger på seg" i løpet av dagen. Fra bekkenet og korsryggn, og oppover ryggsøylen til rett under bh-stroppa. Ved bh-stroppa kjennes det ut som et "sår" eller noe "rart". 

Jeg er ganske stram/stiv i ryggen, samt bekkenet. Tørr ikke løfte barn eller noe (jeg er alene med barna). Smertemessig har jeg en murring hele dagen og blir sliten i ryggen, men smerten er ikke helt jævlig, men den sliter meg ut gradvis i løpe av dagen.

Bør jeg dra til legen, eller vente å se det an? Jeg er usikker, men tror jeg kanskje har blitt litt bedre siden smerten "stabiliserte" seg, men er usikker.

Saken er at jeg synes det er så ekkelt at det kjennes så "feil" ut i ryggsøyla :( Videre blir smertene helt jævlig med aktivitet.

Anonymous poster hash: 392cf...eef
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dra hvertfall til en kiropraktor eller naprapat!

Skrevet

Ta deg en tur til en kiropraktor eller naprapat!

Og begynn å tøye hofteleddbøyeren.

Anonymous poster hash: 018dc...9a8
Skrevet

Kan man få henvisning fra lege til dette slik at det blir litt billigere?

Mannen har nettopp bli oppsagt på jobb pga nedbemanning så økonomien er ikke akkurat på topp nå :(

Skrevet

Kan man få henvisning fra lege til dette slik at det blir litt billigere?

Mannen har nettopp bli oppsagt på jobb pga nedbemanning så økonomien er ikke akkurat på topp nå :(

Trenger ikke henvisning til kiropraktor lenger, det man tidligere kunne få trukket fra er nå allerede trukket fra på det du betaler. Du trenger nok ikke mange behandlinger, men viktig å ta det før det setter seg enda mer.

Anonymous poster hash: 018dc...9a8

Skrevet

Er det best med kiropraktor eller fysioterapaut?

Venninna mi mente at jeg kanskje burde dra til fysioterapaut, eller spiller det ingen rolle?

Så flott å få tilbakemelding! :)

hi

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du bør velge kiropraktor eller naprapat. De kan knekke på plass det som evt er ute av kurs. Fysio har lang ventetid. Det koster litt hos kiropraktor, men vel verdt det. Venter på min nå ;-)

Skrevet

Takk tilbakemelding! :)

Prøvde å ringe legekontoret, og fikk time dit i morgen. Dama jeg prata med mente at de måtte ta røntgen av ryggen før de avgjorde om burde dra til kiropraktor eller ikke, kjenner at jeg ikke liker dette.

Håper legen sier noe helt annet!

hi

Skrevet

Ikke dra til kiropraktor uten å ha skikkelig med bilder først!!

Jeg gjorde det, kiropraktoren mente jeg ikke trengte å ta bilder av ryggen fordi han var helt sikker på at jeg hadde prolaps. Han begynte å knekke og styre, jeg ble verre....

Gikk til lege, fikk tatt MR og viste senda at jeg hadde et svakt ledd, spondylose ogfått et brudd i en del av en virvel.. Bruddet var mest sannsynlig påført av kiropraktoren, men det kunne ikke bevises.

Jeg angrer som et uvær på at jeg dro til kiropraktor. Aldri mer!

Ønsker deg god bedring og lykke til :)

Anonymous poster hash: 75e93...8a6

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger!

Iaf etter din erfaring #9 er jeg veldig glad for at jeg ringte fastlegen først. Kjennes "galt" ut i ryggen, men tror det skal mye til for at det er brudd siden hendelsen var helt udramatisk. Er likevel greit å sjekke hva det er og ikke la andre, som du sier, styre på værre uten at det er sikkert at det er det som er galt.

Så starter med en tur til fastlegen i morgen, også tar jeg det derfra :)

Skrevet

Jeg satt på en benk, reiste meg opp ig det var som om en kniv gikk igjennom ryggen min. Legen min og fysioterapauten min sier at jeg mest sannsynlig fikk et hekseskudd. Et brudd i en del av virvelen behøver ikke føles annerledes enn enn en prolaps/isjas.. Visstnok. Jeg har aldri slitt med ryggen før, men må nok belage meg på en trøblete rygg resten av livet :(

Jeg skal aldri sette mine ben hos en kiropraktor igjen...

Skrevet

Huff, for en fæl historie!

Trasig at du må leve med følgen av det andre kanskje gjorde feil. Er iaf fælt om man tenker "hva hvis jeg gjorde slik...". En aldri så mager trøst er at jeg iaf har lært av din erfaring og muligens andres feil, og skal sikre meg ordentlige bilder før jeg lar noen gå hardt til verks på ryggen min. For ryggen min er jeg redd for. Har legene sagt at det ikke er noe de kan gjøre for deg og dine ryggplager?

Kan hende at der er bakgrunn i dette at venninnen min har anbefalt fysioterapi, siden det er en mildere form og består mer bare av opptrening og styrking av musklaturen rundt ryggraden.

Skjønner at jeg burde bruke tid på å sette meg inn i dette iaf.

hi

Skrevet

Godt å høre at du ikke lar noen rote rundt på ryggen din før du vet hva det er :)

Jeg må vente til babyen min er ute før jeg får tatt fler bilder av ryggen og får en bedre konklusjon. Jeg ble gravid 3 mnd etter jeg fikk "hekseskuddet". Ryggrn min ble bra etter ca 4 mnd, men nå har den begynt å krangle igjen, men har to mnd til termin så jeg er jo stor og tung.. (3. barnet).

Håper at trening vil hjelpe og styrke ryggen nok til å holde det i sjakk. Med bekkenplager siden uke 10 har jeg ikke fått trent noe i dette svangerskapet.

Skrevet

Oi så spennende med 3.mann! :) Har 3 barn selv, et fantastisk tall ;)

Håper de svarene du får mtp ryggen din etter barnet er kommet til verden er positive, og at du kan trene ryggen din opp til å bli bra igjen. KJedelig om man skal plages med ryggen for resten av livet. Det begrenser en så mye.

Lykke til med fødselen og lykke til med ryggen!

Og igjen tusen takk for at du delte din historie :)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...