Gå til innhold

Dere som har fibromyalgi..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere også plaget av fatiuge?

Jeg må i perioder sove 10-12t i døgnet for å fungere og lurer på om det bare er meg. I gode perioder klarer jeg meg med 8t søvn.

 

 

Anonymous poster hash: 926c5...1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bechterew så vet ikke hvordan det er for deg men jeg plages av veldig fatigue. Men det hjelper ikke å sove 10-12 timer for uansett hvor mye jeg sover så er jeg like trøtt og sliten. Og der er vel det fatigue er også. Det er typisk for autoimmune sykdommer iallefall.

Skrevet

Søvnbehovet mitt varierer veldig. I dårlige perioder trenger jeg minst 10 timer søvn, og kan sove opp mot 14-15 timer. I gode perioder trenger jeg ikke mer enn 6-7 t.

Smertene fibromyalgien gir er levelig, mens denne fatiguen er ufattelig slitsom og ikke minst veldig upraktisk med barn i hus.

 

Fatigue er dessverre vanlig for folk med fibromyalgi. Det som hjelper meg er å ikke stresse og hvile (ikke sove) når kroppen gir signaler på det. Klarer jeg det, unngår jeg de verste dårlige periodene.

 

Anonymous poster hash: d86f3...fb1

Skrevet

Søvnbehovet mitt varierer veldig. I dårlige perioder trenger jeg minst 10 timer søvn, og kan sove opp mot 14-15 timer. I gode perioder trenger jeg ikke mer enn 6-7 t.

Smertene fibromyalgien gir er levelig, mens denne fatiguen er ufattelig slitsom og ikke minst veldig upraktisk med barn i hus.

 

Fatigue er dessverre vanlig for folk med fibromyalgi. Det som hjelper meg er å ikke stresse og hvile (ikke sove) når kroppen gir signaler på det. Klarer jeg det, unngår jeg de verste dårlige periodene.

 

Anonymous poster hash: d86f3...fb1

Takk for svar begge to. Smertene klarer jeg å finne en måte å leve med, men denne helv**** fatiugen er noe annet.

Jeg har hatt en langvarig dårlig periode nå å bare det stresser meg! Jeg synes det er så himla vanskelig å leve innenfor mine begrensninger hele tiden, selv om det er det jeg må selv om disse begrensningene er ganske store i perioder. Hadde håpet at det var atypisk så kunne jeg ha innbildt meg at det var pga jernmangel eller noe annet lett forbigående...

 

Anonymous poster hash: 926c5...1d1

Skrevet

 

Søvnbehovet mitt varierer veldig. I dårlige perioder trenger jeg minst 10 timer søvn, og kan sove opp mot 14-15 timer. I gode perioder trenger jeg ikke mer enn 6-7 t.

Smertene fibromyalgien gir er levelig, mens denne fatiguen er ufattelig slitsom og ikke minst veldig upraktisk med barn i hus.

 

Fatigue er dessverre vanlig for folk med fibromyalgi. Det som hjelper meg er å ikke stresse og hvile (ikke sove) når kroppen gir signaler på det. Klarer jeg det, unngår jeg de verste dårlige periodene.

 

Anonymous poster hash: d86f3...fb1

Takk for svar begge to. Smertene klarer jeg å finne en måte å leve med, men denne helv**** fatiugen er noe annet.

Jeg har hatt en langvarig dårlig periode nå å bare det stresser meg! Jeg synes det er så himla vanskelig å leve innenfor mine begrensninger hele tiden, selv om det er det jeg må selv om disse begrensningene er ganske store i perioder. Hadde håpet at det var atypisk så kunne jeg ha innbildt meg at det var pga jernmangel eller noe annet lett forbigående...

 

Anonymous poster hash: 926c5...1d1

Jeg opplever mye rart ifbm fibromyalgien. En ting er f.eks tidvis smerter i bihulene. Jeg dro etter lang tid med smerter til legen for å få behandlet en eventuell bihulebetennelse. Legen fortalte meg da at mange med fm sliter med bihule-smerter. Og det var ikke betennelse, så det måtte bare gå over av seg selv. Jeg har også mye annet rart ifbm fm, men erfaringsmessig er det liten vits å dra til legen. Alt kan relateres til fm :(

 

Men(!), det er ikke dermed sagt at det er slik for deg! Det kan være lurt å få sjekket jernlager, B12, stoffskifte ++ innimellom om man sliter med fatigue.

God bedring :)

 

 

 

Anonymous poster hash: d86f3...fb1

Skrevet

Forskning har vist at ca 100 % av alle med fibromyalgi har mangel på D-vitamin, så du bør få sjekket D-vit. hos legen, Hi.

Har du lave verdier så kan det være medvirkende til den fatiguen du opplever.

D-vit. nivåene dine bør helst opp i over 100 nmol/L (i hvert fall godt over 75!).

 

Optimale mengder D-vit. i kroppen virker også betennelsesdempende.



Anonymous poster hash: e85ff...30e
Skrevet

Er dere også plaget av fatiuge?

Jeg må i perioder sove 10-12t i døgnet for å fungere og lurer på om det bare er meg. I gode perioder klarer jeg meg med 8t søvn.

 

 

Anonymous poster hash: 926c5...1d1

Jeg har en sånn dag i dag. Kan ikke sove, da jeg er alene med jenta mi. Går rundt som en zombie. Bare venter på at ho skal legge seg.

 

Anonymous poster hash: b6506...7fa

Skrevet

 

Forskning har vist at ca 100 % av alle med fibromyalgi har mangel på D-vitamin, så du bør få sjekket D-vit. hos legen, Hi.

Har du lave verdier så kan det være medvirkende til den fatiguen du opplever.

D-vit. nivåene dine bør helst opp i over 100 nmol/L (i hvert fall godt over 75!).

 

Optimale mengder D-vit. i kroppen virker også betennelsesdempende.

 

Anonymous poster hash: e85ff...30e

Ca 100%? Det vil faktisk tilsi at jeg er unormalt heldig som ikke har D-vitaminmangel, men likevel har fm.

Jeg ser gjerne en link til den forskningen :)

 

 

 

Anonymous poster hash: d86f3...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...