Gå til innhold

Dere som ikke eier like stor del av boligen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså dere eier ikke 50/50, er det sånn at den som eier mest og som sannsynligvis betaler inn mest, på en måte får siste ordet? Når det gjelder opp pussing, bygge ny garasje, tilbygg osv. Sånn er det her iallfall og jeg er så lei av å føle på at vi ikke er gjenbyrdige pga økonomi.. Jeg tjener mindre enn han, han eier mer og betaler inn mer. Jeg kan bestemme mye jeg også, det er ikke det, men er vi uenige om noe så blir det som han mener siden han legger mest penger i det.

Når vi atpåtil ble enige om å leve etter hans standar, som er vesentlig bedre enn min, så trodde jeg ikke det skulle bli sånn.. Jeg tjener en normal lønn, 450 000 i året men det hjelper ikke stort når han tjener et 3 mill..

Anonymous poster hash: 8d237...8f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi har fellesøkonomi

Anonymous poster hash: 9beed...a1e

Skrevet

Han kan ikke pusse opp eller utvide ditt hus bare for at han eier mer. Dere må være enige. Hna kan ikke pålegge deg noen som helst utgifter uten at du er enig.

Høres ut som en idiot.

Anonymous poster hash: 959ea...a7c
Skrevet

Her hadde mannen mer egenkapital enn meg så vi eide ikke likt til å begynne med.

Men da vi valgte å gifte oss og få barn sammen ble alt felleseie, vi er en familie som eier alt i sammen uavhengig av hvem som betaler hva eller tjener mest.

Anonymous poster hash: 268d5...e8e
Skrevet

Han kan ikke pusse opp eller utvide ditt hus bare for at han eier mer. Dere må være enige. Hna kan ikke pålegge deg noen som helst utgifter uten at du er enig.

Høres ut som en idiot.

Han presser ikke meg til å betale for ting jeg ikke vil, men siden han tjener så mye mer enn meg og derfor betaler mer så blir det han som avgjør det meste. Altså jeg mener A, han mener B, da blir det alltid B fordi jeg har mindre penger å slenge inn. Og det får meg til å føle meg som en annenrangs hushjelp og elskerinne med meninger som ikke betyr så mye..

Skrevet

Høres ut som en idiot.

Han presser ikke meg til å betale for ting jeg ikke vil, men siden han tjener så mye mer enn meg og derfor betaler mer så blir det han som avgjør det meste. Altså jeg mener A, han mener B, da blir det alltid B fordi jeg har mindre penger å slenge inn. Og det får meg til å føle meg som en annenrangs hushjelp og elskerinne med meninger som ikke betyr så mye..

Da får du sette deg i respekt og ikke tillate han i å gjøre ting med din bolig som du ikke vi skal gjøres. Han har ikke vetorett selv om han har mer penger og eier større del av boligen.

Høres ikke ut som et sunt og likeverdig forhold.

Skrevet

Her hadde mannen mer egenkapital enn meg så vi eide ikke likt til å begynne med.

Men da vi valgte å gifte oss og få barn sammen ble alt felleseie, vi er en familie som eier alt i sammen uavhengig av hvem som betaler hva eller tjener mest.

Så flott da, da vet man at det er seriøst fra hans side, sånn tenker jeg. Og motsatt her.. Han hadde også mer egenkapital som siden jeg ble med på å kjøpe over min stand, som sikkert ikke var så lurt, så vil jeg aldri kunne oppnå lik eierandel og ha like mye å si som han. Hvis jeg skal oppnå det må jeg hoste oppnoen millioner og det tviler jeg på kommer til å skje gitt.. Han har barn fra før da så sikkert derfor han er så forsiktig med pengene sine og.

Skrevet

Hei har det jeg som eide mest men vi betalte likt ned på lånet i mnd. Men vi var likeverdige hele tiden og jeg hadde aldri mer jeg skulle si enn det han hadde. Denne skjeve eierandelen var KUN ved evt brudd hvor jeg da fikk ut egenkapitalen jeg puttet inn.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min mann solgte sin leilighet i Oslo når vi flytta sammen, de pengene la han i felles hus. Jeg la ingenting inn. jeg har aldri betalt på lånet, men vi eier begge to like mye. Han tjente mye mer enn meg når vi ble sammen, men fulgte likevel prinsippet om å bidra etter evne og bruke etter behov. Nå er det jeg som eier huset vi bor i nå (flytta en gang siden vi ble sammen) men lånet blir trekt fra hans konto (som vi begge har tilgang på )

Når det kommer til oppussing er det aldri et tema hvem som tjener mest... vi eier huset, vi blir enige

Skrevet

Min mann solgte sin leilighet i Oslo når vi flytta sammen, de pengene la han i felles hus. Jeg la ingenting inn. jeg har aldri betalt på lånet, men vi eier begge to like mye. Han tjente mye mer enn meg når vi ble sammen, men fulgte likevel prinsippet om å bidra etter evne og bruke etter behov. Nå er det jeg som eier huset vi bor i nå (flytta en gang siden vi ble sammen) men lånet blir trekt fra hans konto (som vi begge har tilgang på )

Når det kommer til oppussing er det aldri et tema hvem som tjener mest... vi eier huset, vi blir enige

Har jeg forstått riktig, han betaler alt, du har ikke bidratt økonomisk men eier likevel huset? Grei ordning isåfall:)

Skrevet

Jeg eier mer enn han på grunn av arv, men han tjener mer enn meg og vil bringe veldig mye mer penger inn enn meg på sikt. Vi er likestillte selv om begge kan være ganske sta og forsøke å trumfe ting gjennom;)

Anonymous poster hash: 80474...d9a
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har jeg forstått riktig, han betaler alt, du har ikke bidratt økonomisk men eier likevel huset? Grei ordning isåfall:)

Nei. Altså, nå er jeg hovedeier fordi når vi refinansierte i ny bank måtte vi ha bsu og han hadde brukt opp sin mulighet.

Jeg bidrar jo selvsagt økonomisk, men det er ikke sånn at vi deler på utgiftene. Jeg setter ikke inn halve huslånet på egen konto f.eks. Vi deler ikke alle utgifter på to utfra inntekt.

Når vi ble sammen tjente han 800.000 og jeg 120.000. Men vi eide likevel like mye. Nå har han gått ned og jeg opp, men han tjener fortsatt mer enn meg i året.

Skrevet

Så flott da, da vet man at det er seriøst fra hans side, sånn tenker jeg. Og motsatt her.. Han hadde også mer egenkapital som siden jeg ble med på å kjøpe over min stand, som sikkert ikke var så lurt, så vil jeg aldri kunne oppnå lik eierandel og ha like mye å si som han. Hvis jeg skal oppnå det må jeg hoste oppnoen millioner og det tviler jeg på kommer til å skje gitt.. Han har barn fra før da så sikkert derfor han er så forsiktig med pengene sine og.

Jeg skjønner at han vil sikre særkullsbarna sine, men det går det virkelig an å gjøre på en annen måte altså. Du er livspartneren hans og skal jo også sikres!

Jeg skjønner ikke denne mine og dine penger tenkningen, er man en familie så deler man på alt, gleder, sorger og ikke minst penger.

Mannen min er veldig generøs, så jeg skjønner at jeg er bortskjemt, men han ønsker jo alt det beste for meg. For han er det viktigere å dekke mine behov enn sine egne, så pengene han tjener bruker han på familien, på barna og på meg, veldig lite på seg selv. Da blir det så fremmed for meg at man skal bruke penger som et slags pressmiddel i forholdet, du blir han underlegen fordi du tjener mindre enn han.

Min mann driver for seg selv, og jobber langt mer enn full tid. Det hadde han aldri kunnet gjøre om ikke jeg tok en større del av arbeidsbyrden på hjemmebane enn han, det er han kjempetakknemlig for og mener at pengene han tjener også er mine fordi det er min fortjeneste at han kan jobbe såpass mye som han gjør...

Nå har vi bare felles barn da, så vi trenger ikke tenke på dette med å sikre arven til særkullsbarna, det skjønner jeg at er viktig for mannen din. Men han burde klare finne en bedre balanse på det enn få deg til å føle deg nærmest verdiløs i eget hjem fordi du ikke bidrar med like mye penger som han...

Skrevet

Nei, vi har fellesøkonomi

Anonymous poster hash: 9beed...a1e

Samme her..

Høres for meg litt absurd ut, det du forteller - HI. Trist og vanskelig, det er ikke et ekteskap basert på likeverd..

Anonymous poster hash: 22767...0c9

Skrevet

Jeg skjønner at han vil sikre særkullsbarna sine, men det går det virkelig an å gjøre på en annen måte altså. Du er livspartneren hans og skal jo også sikres!

Jeg skjønner ikke denne mine og dine penger tenkningen, er man en familie så deler man på alt, gleder, sorger og ikke minst penger.

Mannen min er veldig generøs, så jeg skjønner at jeg er bortskjemt, men han ønsker jo alt det beste for meg. For han er det viktigere å dekke mine behov enn sine egne, så pengene han tjener bruker han på familien, på barna og på meg, veldig lite på seg selv. Da blir det så fremmed for meg at man skal bruke penger som et slags pressmiddel i forholdet, du blir han underlegen fordi du tjener mindre enn han.

Min mann driver for seg selv, og jobber langt mer enn full tid. Det hadde han aldri kunnet gjøre om ikke jeg tok en større del av arbeidsbyrden på hjemmebane enn han, det er han kjempetakknemlig for og mener at pengene han tjener også er mine fordi det er min fortjeneste at han kan jobbe såpass mye som han gjør...

Nå har vi bare felles barn da, så vi trenger ikke tenke på dette med å sikre arven til særkullsbarna, det skjønner jeg at er viktig for mannen din. Men han burde klare finne en bedre balanse på det enn få deg til å føle deg nærmest verdiløs i eget hjem fordi du ikke bidrar med like mye penger som han...

Uff, blir bare trist av å lese hvordan andre har det.. men fint høres det ut som iallfall:) Samboern her jobber også mye, jeg tar det meste hjemme og tar meg av oppgaver for han når han er borte, han ser på det som sine penger alt sammen og det har han også fortalt meg. Han bruker ikke så mye penger på seg selv da, mest på ting til hus og lignende. Eller forresten, han bruker endel penger på seg selv også.. Han har hjelpt meg et par ganger når det har vært faretruende lavt på kontoen, sånn at jeg holder hodet over vann. 

Som sagt har han også sagt at jeg ikke kan eie like mye som han, med mindre jeg betaler inn noen millioner. Jeg føler han ser på meg som en lykkejeger, noe jeg absolutt ikke er men blir så lei meg av de store forskjellene. At han ikke eier økonomiske bekymringer mens jeg ikke sitter igjen med overskudd i mnd iallfall.

Skrevet

Jeg eier 65% av boligen og 100% av bilen og har ikke lån.

Han eier 35% av boligen og har 2.000.000 kr i lån.

Jeg jobber når jeg føler for det og ellers passer jeg barn og hus.

Han jobber 100%.

Vi er stort sett alltid enige, og er vi ikke det blir vi det tilslutt :)

Anonymous poster hash: 6e2ae...ffd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...