Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Okei, jeg trenger bare egentlig å høre hva andre tenker, og at jeg ikke er helt på jordet.Arbeidsplassen min er gått konkurs, og jeg står uten jobb om 4 måneder, i tillegg er jeg sykemeldt akkurat nå grunnet sykdom, og blir det i minst to måneder til. Jeg stresser jo selvsagt med å finne meg ny jobb, og kjenner at dagene uten noe spesielt å gå til er langsomme, og jeg er redd for at det skal bli tungt å begynne på jobb igjen hvis jeg går for lenge sykemeldt..Samboeren min derimot sier rett ut at han ikke synes det er noen god ide at jeg skal stresse med å finne jobb, men heller "bygge videre" på sykemeldingen min, og prøve å være sykemeldt i et helt år, slik at jeg kan få dekket utdanningen min av NAV etterpå. Sitat fra han: "Hva synes du er best? Være sykemeldt noen måneder til nå, og begynne i jobb samtidig som du skal begynne å studere (neste høst), eller være sykemeldt i et helt år til, fri på dagene, full lønn, og få nav til å dekke en evt utdanning, og være under nav de neste 4 årene?!"Ved siden av jobben jeg har nå, som er fulltid, tar jeg opp noen fag for å få bedre karakterer til generell studiekompt, Jeg har med andre ord hatt det fullt opp det siste året, og har klart det, og er stolt av meg selv. Men jeg føler at han prøver å bremse meg, selv om jeg ikke er sikker på om det er det som er tilfelle...Nå skal det sies at han selv har sine sykdommer å stri med, og at han er uten jobb og sykemeldt akkurat nå. Han har tidligere selv fått dekket utdanning gjennom NAV. Jeg føler at han ikke er den mannen som jeg møtte; han som sto tidlig opp og dro på jobb hver dag. Dere tenker kanskje at han har en depresjon, og ja han sliter med det også til tider. Men jeg har kjent han så lenge nå at jeg har funnet ut at han bare er sånn. Han mangler tiltakslyst, og det er leit at han skal prøve å "dytte" nav og sykemeldinger på meg hele tiden, i stedet for å støtte meg ordentlig...Han har en helt annen arbeidsmoral og hva skal jeg si...livssyn? enn meg. Når jeg sier til han at jeg vil jobbe "normalt" uten noen innblanding av nav, og gjerne gå på jobb selv om livet er vanskelig til tider, så svarer han: "HVorfor?? Du får jo lønn uansett hvis du sykemelder deg! Bare si det eller det, eller at du er deprimert" osv..Jeg har, og det henter jeg fra min oppvekst og familie, en moral som sier at man skal jobbe og klare seg selv, og at NAV er hvis man MÅ. Og det kræsjer så mye med min samboers syn, at jeg lurer på om dette faktisk vil føre til problemer i fremtiden. Jeg vet ikke lenger...Jeg liker det bare ikke. Har jo også fått et annet syn på han etter dette, og jeg vet ikke om jeg kan bære over med det. Ellers er han flott, elsker å være sammen med han, og vi har det godt sammen.Jeg kan ta et annet eksempel: Min bror er veldig flink i jobben sin, og en dyktig mann. Han var på besøk hos oss for noen uker siden, og vi satt og pratet om jobb. Broren min forteller om at han snart står uten jobb fordi firmaet gikk konkurs, og da sier samboeren min at hvis han sykemelder seg (eller noe i den duren, husker ikke helt rett), og var under nav i ett år, så kunne NAV hjelpe han med å for eksempel starte opp sin egen bedrift etter dette året. Broren min sa ikke så mye, men jeg skjønte på han at han synes det var litt merkelig sagt..Jeg ble rett og slett litt flau.Hva tenker dere? I seg selv er det jo ikke så dumt å bare utnytte nav-systemet og få alt dekket og hjelp hele veien, på den andre siden er det ikke helt rett og går samtidig ut over selvfølelsen..Og nei, jeg vurdere virkelig ikke forslaget hans. Anonymous poster hash: 5fdf9...8a8
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #2 Skrevet 13. april 2015 Ingen automatikk i at du får utdanning på NAV etter 1 år som sykemeldt. Tvert imot. Det skal MYE mer til. Utover det så tenker jeg at mannen din er en idiot og en slask. Anonymous poster hash: 30f54...95e
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #3 Skrevet 13. april 2015 Jeg tenker at mannen din er en latsabb som har blitt en nav-snylter. Og den kommer han seg ikke ut av igjen, før nav har sluttet å lønne ham, riktignok etter at han har klaget på nav på facebook i noen år og pådratt seg ei kjempegjeld, så innser han at han må jobbe likevel, men da vil ingen ansette ham så det blir et lavtlønnsyrke. Så, velkommen inn til fattigdom og å snu på krona for all fremtid. Anonymous poster hash: 061d9...dd6
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #4 Skrevet 13. april 2015 Jeg var under NAV, og syk i over 7 år, ble så bedre og trengte hjelp for å komme tilbake i arbeidslivet. Fikk dekt videregående. Men høyskole får jeg ikke, det må jeg betale selv. Jeg er enslig mor, må ta opp fult stipend og lån og jobbe ved siden av. Selv om jeg egentlig er for syk til dette. Så må jeg bare. Er bare redd for at når jeg er ferdig utdannet, så er jeg så utslitt at jeg går på en smell. Så det er ikke lett å få dekt utdannelse av nav. Anonymous poster hash: 9755a...ab3
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #5 Skrevet 13. april 2015 Han høres ut som det som er feil med NAV systemet Anonymous poster hash: ea3e6...cfb
sug lut Skrevet 13. april 2015 #6 Skrevet 13. april 2015 Han høres ut som komplett umoralsk daukjøtt.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #7 Skrevet 13. april 2015 HIDet skal sies at samboeren min er veldig flink med økonomien sin, eier sitt eget hus, og er flink til å legge unna penger på bufferkonto. Sånn sett er han kjempeflink, og veldig ulik mine ekser som snudde på krona hver måned, og måtte utsette regninger. Han har også en sykdom som kan gjøre han uføretygdet senere i livet, så han har det ikke bare lett..Men jeg synes han skylder litt for mye på denne sykdommen, og bruker den for alt det er verdt. Jeg tør selvsagt ikke si dette til han, for det kan ende i en stygg krangel, og er sikkert et ømt tema for han, men jeg er jo ikke dum...Det som er mest irriterende er at da jeg var i full jobb og full studie på en gang + barn, og han var sykemeldt pga "ingenting" (ja, han har en lege som sykemelder han i hytt og pine, og bruker sykdommen hans som unnskylding), så gjorde han ingenting. I N G E N T I N G. Ikke var han ekstra flink til å rydde og vaske hjemme, ikke tok han på seg ekstra ansvar for å ha middag på bordet, ikke noe..Og DET var sykt irriterende. Anonymous poster hash: 5fdf9...8a8
Nebbdyret Skrevet 13. april 2015 #8 Skrevet 13. april 2015 Eg stusser på at han er flink med økonomi, eig eget hus og har buffer konto når han 1 har gått på NAV 2 fått betalt utdannelse 3 går på NAV igjen I mitt enkle sinn har han då tatt ein utdannelse han per tiden ikkje brukar og eg har vanskelig for å kalle nokon flink når grunnen til at dei har det dei har, er at andre har betalt for det, her gjennom NAV. Ikkje berre stussar eg, blir litt provosert også om eg kan vere ærlig. Når det gjeld kva du skal gjere må du finne ut om holdningane han har endrar synet ditt på han. Eg ville hatt problem med å vere ilag med ein som utnyttar systemet då det går imot alt eg står for og vi dermed ikkje hadde vore kompatible. Trass i andre gode eigenskapar..
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #9 Skrevet 13. april 2015 Mannen din er utspekulert og umoralsk, så støtter deg fullt opp i at i det mimste en av dere, altså du, sørger for å være ute i arbeid. Husk at etter ett år vil du miste rundt 60% av inntekten når du går over på aap. Dere får jo heller ikke feriepenger, dvs noen smuler får dere jo, men kommer dere knapt til nabobyen så lite får dere ;-) Stå på du, ellers mister du deg selv. Anonymous poster hash: def71...f6f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #10 Skrevet 13. april 2015 HIDet at han eier sitt eget hus, er noen han har jobbet hardt for for flere år siden. Han jobbet og jobbet, tjente egne penger, og kjøpte tilslutt huset sitt. Jeg tror rett og slett han er blitt et nav'er etter at sykdommen hans kom. Og han sier jo selv at han ikke skjønner greia med å jobbe hele livet, bare for å dø, og at dagene heller burde vær fylt med andre ting som familie, fritidsaktiviteter osv. Men ja, det er så sårt og vanskelig å si det, men jeg føler at dette kommer til å bli et hinder på veien mellom oss. Jeg har tatt det opp noen ganger med han, men da blir han så fornærmet og mener at jeg klager på han. Jeg er kjempemotivert til studier, jobb og til å "bli noe", og har kjempelyst på en god utdannelse. Er det da galt å føle at innsatsen min og de planene er bortkastet sammen med han? Jeg trenger jo ikke kreve at han skal ha noen superjobb, så lenge vi har det fint ellers liksom..Men hvorfor føles det i blant ut som jeg kaster perler for svin, huff..? Anonymous poster hash: 5fdf9...8a8
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #12 Skrevet 13. april 2015 Men mannen din høres ut som han har rett... Faktisk i begge tilfellene ang deg og din bror. Helt ærlig? Jeg kunne vurdert å gjøre det selv. Ikke være gjennom nav i 4 år men forlenge sykemeldingen litt og starte utdanning imens. Anonymous poster hash: a0ba0...77f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #13 Skrevet 13. april 2015 Jeg tenker som din mann. Jeg er et kynisk helvete, og tyner systemet så mye jeg kan. Anonymous poster hash: 4d122...d6c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #14 Skrevet 13. april 2015 Hadde det vært min mann hadde jeg fått panikk, for da vet jeg at han aldri vil kunne bidra med sitt økonomisk. Jeg har nå vært syk i mange år etter en bilulykke, men siden jeg hadde jobbet ræva av meg i alle år frem til da så har jeg ganske ok med penge pr mnd på AAP også. Meg ville de uføretrygde, men jeg nektet for jeg var sikker på at med nok behandling kunne jeg bli arbeidsfør. Nå er jeg arbeidsfør og i full stand til å jobbe igjen, men må omskoleres for å få en jobb som er tilpasset mitt "nye nivå". Nav har styrt med dette i to år allerede for kravene for å få innvilget utdanning er høye, men jeg håper det går gjennom tilslutt. Å bli uføretrygdet hadde for meg føltes som kroken på døra for ett godt liv og hadde nok sendt meg rett til bunns. At folk går rundt og spekulerer i å være sykemeldte og gjør alt de kan for å snylte til seg ting de ikke burde få synes jeg er avskyelig. Om min mann var sånn hadde jeg dumpet han på dagen og gått videre, ikke pokker om jeg skal være sammen med en slask uten arbeidsmoral. Mine følelser for han ville endret seg til ren avsky. Det er på grunn av sånne kyniske mennesker at velferdsstaten kommer til å forsvinne, og da kommer samtlige til å gå på en smell. Jo lenger du er sykemeldt, jo vanskeligere er det å komme tilbake på jobb. Mennesker nå har velfylte cv`er og man har litt av hvert å konkurrere med. Har du hull på cv`en så blir du bortprioritert, det vet jeg selv fra min tid som arbeidsgiver. Dump denne blodsugeren og finn deg en skikkelig mann. Anonymous poster hash: 255fd...557
overlord Skrevet 13. april 2015 #15 Skrevet 13. april 2015 Mennesker som han blir velferdsstatens undergang.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #16 Skrevet 13. april 2015 Men er det så lett da? Hvis man er sykemeldt ett år så får man dekket høyere utdanning? Og hvordan da "dekket"? Skole er jo gratis, får man stønad ved siden av da? Ellers er jeg enig med de fleste andre her. Stønader skal være der som et sikkerhetsnett, men fordi din mann og mange andre tyner systemet kommer det til å bli strammere og vanskeligere for de som faktisk trenger hjelp, å få det. Synes for øvrig hele Nav trenger en reform, og fastlegene trenger en oppstramming. Alt for mange som sykemelder pasienter fordi det er det letteste for dem, ikke fordi det er et reelt behov for sm. Hjelper det egentlig pasienten da? Heller det motsatte vil jeg si... Anonymous poster hash: ff707...7ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå