Gå til innhold

Åpning andregangsfødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første fødsel kom jeg inn på sykehuset med en åpning på 5 cm. Hadde da hatt rier i 5++ timer. Jeg hadde lite vondt og trodde at jeg kanskje hadde 1-2 cm åpning. Jeg dro inn bare for en sjekk fordi riene var regelmessige. Men dere som opplevde noe av det samme/som har erfaring, hva er sjansen for at jeg ved neste fødsel også har 5 cm åpning når jeg bestemmer meg for at det er på tide å dra til føden? Jeg ønsker muligheten for epidural, er det slik at ved 5 cm er det for sent? Må man dra inn tidligere som andregangs?

Anonymous poster hash: ddd70...894

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo en ren gjettelek for oss å tippe når du bestemmer deg for når du drar inn på føden da :P

Anonymous poster hash: b23e3...3ac

Skrevet

Jeg hadde mer smerter ved 1-2 cm med andremann enn jeg hadde på 5 cm med første.. Så helt umulig å vite.

En annen ting avdelingsleder på føden sa til meg da jeg gikk til samtale pga fødselsangst var : "det er aldri for seint for epidural.det er kanskje liten vits mot slutten, men det er aldri for seint med mindre du har full åpning og pressrier ;)

Skrevet

Det blir jo en ren gjettelek for oss å tippe når du bestemmer deg for når du drar inn på føden da :P

Anonymous poster hash: b23e3...3ac

Jeg tenker ift smerteterskel, man venter jo til man tror fødselen er igang.

Skrevet

Jeg hadde mer smerter ved 1-2 cm med andremann enn jeg hadde på 5 cm med første.. Så helt umulig å vite.

En annen ting avdelingsleder på føden sa til meg da jeg gikk til samtale pga fødselsangst var : "det er aldri for seint for epidural.det er kanskje liten vits mot slutten, men det er aldri for seint med mindre du har full åpning og pressrier ;)

Aha, det er jo greit å vite det da :) men gikk din andrefødsel fortere?

Skrevet

Aha, det er jo greit å vite det da :) men gikk din andrefødsel fortere?

Ja, min andrefødsel gikk fortere. Første tok omtrent et døgn fra 5 cm til ungen var født.

Ved andre kjente jeg på det fra morgenen av.. Men hdde vel 1-2 cm i 14 tiden.. Ungen ble født kl 21:30 samme kveld. Men kunne blitt født mye før om de tok vannet tidligere ;) jeg fikk bestemme litt når de tok vannet, siden jeg grudde meg slik til selve pressingen. Da vannet ble tatt startet pressriene med en gang. Så hadde de tatt vannet med en gang, så hadde vel ungen blitt født i 20 tida.

Er du redd for å ikke "rekke" epidural, så ville jeg kanskje snakket med sykehiset om dette. Jeg ble sendt hjem igjen i 14 tiden for de var helt sikker på at ungen ikke kom før tidligst til natta.. Drog med lovnaden om at jeg skulle få epidural uansett om jeg kom seint tilbake. Rakk knapt hjem igjen og snudde før jeg måtte tilbake.. Fikk epidural ved 7 cm

Skrevet

Jeg kom inn med 9 cm da jeg fikk nr.2.

Så tenker du å ha smertelindring er det nok lurt å dra inn tidligere enn sist.

Anonymous poster hash: feb89...f6a
Skrevet

Med nr 1 kom jeg inn med 3-4 cm. Det tok enda 10 timer før ungen var ute.

Med nr 1 kom jeg inn med 4, ungen var ute 1,5 time etterpå.

Spent på nr 3....

De gir ikke epidural hvis du f.eks har kommet til 7-8 cm fordi da får den ikke tid til å virke ordentlig før ungen er ute, så liten vits.

Anonymous poster hash: a9f7a...dbd
Skrevet

Takk for fine svar. Tok 11t fra 5-10 cm sist gang, men aner jo ikie hvor lang tid det tar denne gang mtp å rekke epidural. Fikk ikke sist, da spurte jeg da jeg hadde 7-8 cm.

Skrevet

Første fødsel kom jeg inn på sykehuset med en åpning på 5 cm. Hadde da hatt rier i 5++ timer. Jeg hadde lite vondt og trodde at jeg kanskje hadde 1-2 cm åpning. Jeg dro inn bare for en sjekk fordi riene var regelmessige. Men dere som opplevde noe av det samme/som har erfaring, hva er sjansen for at jeg ved neste fødsel også har 5 cm åpning når jeg bestemmer meg for at det er på tide å dra til føden? Jeg ønsker muligheten for epidural, er det slik at ved 5 cm er det for sent? Må man dra inn tidligere som andregangs?

Det er aldri for sent med epidural. Likevel kan det gå så fort på slutten at du aldri får effekten av den om den settes sent. Tar ca 20 min før forventet effekt av epidural. Skulle ting gå veldig fort er fødespinal et godt alternativ. 

Anonymous poster hash: 35229...ad9

Skrevet

Her så går det veldig raskt fra 4 cm, førstegang gikk det 30 min. Og andre gang vet jeg ikke, for da startet fødselen med at vannet gikk, og 1,5 time etterpå var barnet ute. Så da ble det ikke målt så mye åpning, før det var full åpning.

Anonymous poster hash: 9d805...8d1
Skrevet

Jeg kom inn med 4 cm med nr 1. Tok 48 timer før jenta var ute. Ble født i uke 35.

Jeg drog på føden da det var 2 Mk. Mellom Riene med nr 2. Hadde da 2 cm!! Da jeg kom på føden. Men gikk fra 4 til 8 cm på ca 30 min. Så ble ingen smertestillende der nei. Tok 12 t fra vi kom inn til gutten ble født. (I uke 41)

Anonymous poster hash: 12e8d...aa1

Skrevet

Jeg kom inn med 4 cm med nr 1. Tok 48 timer før jenta var ute. Ble født i uke 35.

Jeg drog på føden da det var 2 Mk. Mellom Riene med nr 2. Hadde da 2 cm!! Da jeg kom på føden. Men gikk fra 4 til 8 cm på ca 30 min. Så ble ingen smertestillende der nei. Tok 12 t fra vi kom inn til gutten ble født. (I uke 41)Anonymous poster hash: 12e8d...aa1

Såpass...! Intenst, da.

Skrevet

Jeg kom inn med 8 cm åpning. Nattevakta nekta meg epidural. Hos tidligvakta fikk jeg det da jeg fortalte henne om fødselsplanen min om at jeg ville ta fødselen langsomt for å tøye ut der nede underveis så jeg slapp å revne. Tipper fødselen tok endel lenger tid pga epiduralen ja, men jeg nådde målet mitt som var en frisk baby og null rifter.

Anonymous poster hash: 8224b...c12

Skrevet

Jeg kom inn med 8 cm åpning. Nattevakta nekta meg epidural. Hos tidligvakta fikk jeg det da jeg fortalte henne om fødselsplanen min om at jeg ville ta fødselen langsomt for å tøye ut der nede underveis så jeg slapp å revne. Tipper fødselen tok endel lenger tid pga epiduralen ja, men jeg nådde målet mitt som var en frisk baby og null rifter.Anonymous poster hash: 8224b...c12

Og det var andre gang? En liten rift gjør meg ikke noe, men høres skummelt ut med full åpning på kort tid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...