Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Av alle problemer man kan støte på når man flytter sammen med mine og dine barn, så er lego altså utfordringen. Jeg trenger hjelp til å se hvilke regler vi bør ha. Alle barna har lego som er dems egen. Noen har mer enn andre og de har ulik interesse for lego, men leker mye med det når alle er samlet. Så har vi en god del lego som er felles, stort sett fra vi voksne selv var små. Nå har barna i flere uker hatt en krigslek med Lego, som fortsetter hver gang de er samlet. De bytter lego og lager hærer som skal slåss. Det har vært litt "førstemann til å finne" i legokassen, og det de finner beholder de og bruker i bytteleken. De to eldste er naturligvis mest ivrig og på lag. De klarer å tenke fremover og bruker mye tid på denne leken. De har nå tatt alle flate plater og bygget et fort. De har tatt de fleste fellesmennene og laget en hær. De har tatt alle spesialklosser og bygget våpen. De har alt "gull" og alle "diamanter". Alt dette har stått oppbygget i ukesvis. Resultatet er at alle har det gøy når de leker alle sammen,men når bare de små skal leke så har de ganske mye lego de ikke får brukt i leken fordi de eldste barna har det. Jeg syns dette blir fryktelig feil! Jeg prøver dessuten å forklare de eldste at de små ikke kan se konsekvensene av byttingen, at legoen da forsvinner i månedsvis. Så forstår jeg samtidig at det er kjedelig hvis de eldste må rive ned imperiet de har bygget. Så jeg slites mellom to ståsteder... Hva slags regler bør vi ha?? Om reglene blir for strenge med at det som er bygget skal rases ned for ofte, så gidder jo sikkert ikke de eldste å leke heller, og det er en lei konsekvens.. Anonymous poster hash: 85522...f8c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #2 Skrevet 13. april 2015 Antar at de eldste ikke er dine, da blir man gjerne ekstra sår på at de små blir "utnyttet" eller "overkjørt". Jeg tenker nok at sånn er det å være minst - da lar man seg lure av eldre søsken. Dessuten synes nok de små det er stas at de store leker med dem, og det oppveier mest sannsynlig ulempen ved å sitte igjen med mindre. Om et år eller tre er de store ferdige med lego kanskje, og da har de små alle klossene tilgjengelige. Anonymous poster hash: 0d731...666
*Nøtta* Skrevet 13. april 2015 #3 Skrevet 13. april 2015 Dette er vel egentlig ikke et problem så lenge de små ikke klager, er det vel?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #4 Skrevet 13. april 2015 Altså det er vel ikke livskrise om de små må vente en stund på å få lege med legoen som de store har bygget noe flott av? De små kan vel leke med den andre legoen. Dette syns jeg virkelig var å lage et problem ut av ingenting. De små har ikke vondt av å lære at ting som andre har bygget må de la være i fred litt. Lego tar sin tid å bygge... Kjedelig om de må ødelegge alt de har bygget fordi DU mener det, og ikke fordi de små klager selv! Anonymous poster hash: e8408...b76
Anonym bruker Skrevet 13. april 2015 #5 Skrevet 13. april 2015 Dere har rett, det er kanskje ikke så stort problem. Noe av problemet er naturligvis at de små klager innimellom, for de store leker jo krig mot de små, men passer på å ha alle fordelene selv :-P Men jeg skal ikke blande meg og la dem holde på :-) Jeg har forøvrig en av hver. En såkalt stor og en såkalt liten. I realiteten er det ikke så mange år som skiller dem. Anonymous poster hash: 85522...f8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå