Gå til innhold

Alenemødre - økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp blitt alene med 3 barn i småskolealder. Jeg tjener litt under 300 000 i året, og er nå på husjakt. Alle boligene ligger på ca 9000 i mnd, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan jeg skal få det til å gå opp økonomisk.

Hvordan gjør dere andre det?!? Kjenner jeg blir helt motløs.

Barnas far betaler ikke barnebidrag ( hans inntekt er for lav, så han "slipper unna" ) Og vi deler 60/40 på omsorgen, så ikke så mye støtte å hente fra NAV.

Anonymous poster hash: e53b6...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge du har 60% kan du søke stønad til barnetilsyn, overgangsstønad og du får en ekstra barnetrygd. Du får også bidrag fra NAV, mener jeg Sjekk i kommunen din om du kan få bostøtte

Endret av Daquiry
Skrevet

Overgangsstønad (om yngste barnet er under 8 år)

Ekstra barnetrygd

Støtte til barnetilsyn

Bidragsforskudd fra nav

Evt bostøtte.

Anonymous poster hash: c84b9...ca4

Skrevet

Har nettopp blitt alene med 3 barn i småskolealder. Jeg tjener litt under 300 000 i året, og er nå på husjakt. Alle boligene ligger på ca 9000 i mnd, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan jeg skal få det til å gå opp økonomisk.

Hvordan gjør dere andre det?!? Kjenner jeg blir helt motløs.

Barnas far betaler ikke barnebidrag ( hans inntekt er for lav, så han "slipper unna" ) Og vi deler 60/40 på omsorgen, så ikke så mye støtte å hente fra NAV.

Anonymous poster hash: e53b6...fff

Søke ny jobb? Du tjener jo veldig lite.... Evt søke stønader...

Anonymous poster hash: 817d1...3c3

Skrevet

Skattefradrag på ca 4078 kr i måneden, ikke glem det. Men det tar noen måneder før det kommer i orden. Men da får du igjen på skatten til neste år, for de månedene du ikke får trekk for i år.

Jeg har vært alene noen måneder må, men skattelettet har ikke kommet i orden. La oss si det går 5 måneder fra jeg ble alene med barn til jeg får skattetlettet. Da skal jeg ha 5 ganger 4078 kr tilbake på skatten til neste år, og det bare på den posten. Over 20 000 kr altså.

Anonymous poster hash: 28ed8...7fb

Skrevet

Skattefradrag på ca 4078 kr i måneden, ikke glem det. Men det tar noen måneder før det kommer i orden. Men da får du igjen på skatten til neste år, for de månedene du ikke får trekk for i år.

Jeg har vært alene noen måneder må, men skattelettet har ikke kommet i orden. La oss si det går 5 måneder fra jeg ble alene med barn til jeg får skattetlettet. Da skal jeg ha 5 ganger 4078 kr tilbake på skatten til neste år, og det bare på den posten. Over 20 000 kr altså.

Det er feil!

Fradraget på skatten er 4000 kr i måneden, men du får jo ikke igjen 4000 kr for det.

Du trekker 4000 kr av lønnen din før skatten beregnes.

Anonymous poster hash: c84b9...ca4

Skrevet

Du må få deg en annen jobb!

Jeg leier ut 2. Etg for 8000kr i mnd + strøm. Betaler 9000kr i lån pr mnd. Leieboer betaler tv/Internett. Jeg tjener 480 000kr i året. Har helt grei økonomi!

Anonymous poster hash: 99aed...501

Skrevet

Jeg leier billig mens jeg sparer opp egenkapital. Betaler 5800,- for 60 kvadrat, inkl. strøm, internett og parkering.

Tjener 420 000,- i året. Har stønad til barnehage og 1000,- i bidrag, pluss 2Xbarnetrygd.

Anonymous poster hash: dd145...db1
Skrevet

Det der er så inderlig feil! Det du snakker om er fradrag på inntekten, og pga at du får lavere skattbar inntekt så får du lavere skatt. Men det er ca 13000 mindre skatt i året du får hvis du er alene hele året.

Anonymous poster hash: 88ef4...fd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...