Gå til innhold

Noen her som er gode på å lage mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål i anledning en middag jeg skal ha på fredag.

Skal lage rekecocktail. Hvor lenge på forhånd kan jeg skjære opp:

-isbergsalat?

- Avocado?

Og hvor lenge kan en ferdig dandert rekecocktail stå i kjølskapet uten at den blir kjip?

Anonymous poster hash: ec896...eb8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den blir fort kjip. Ville ha renset rekene og laget sausen på forhånd, og dandert rett før gjestene kom. 

Skrevet

Enig med overlord her. Avocado blir fort brun etter du har skjært den opp og isbergsalat reagerer også fort etter å blitt oppskjært. Men sånt går fort å ordne, med mindre det er fryktelig mange porsjoner du skal lage? Etter den er ferdiglagd bør den serveres snarest mulig så de ulike ingrediensene ser friske ut og salaten fortsatt har litt "spenst" :) 

Gjest Antarctica
Skrevet

Man kan dryppe sitron over avocadoen, så beholder den fargen.

Skrevet

Det er en del porsjoner (30), så alt jeg kan gjøre på forhånd vil hjelpe veldig. Har lest et sted at sitron gjør at avokadoen ikke blir brun? Og holder salaten seg friskere dersom den etter oppkutting oppbevares i en lufttett boks? Har også lest et sted at en rekecocktail fint kan stå en time, men hva med 2 timer?

Skrevet

Ja, sitron funker på avocado og salaten kan holde seg bra i lufttett boks, så det er en god løsning :) Hvor lenge rekecocktailen kan stå kommer også an på om du tar på dressingen tilslutt eller ikke. Har jobbet i mange år på restaurant og der har cocktailene kunnet stå mer enn en time, så lenge de er godt tildekt og står kjølig. Men da må man ha på dressingen tilslutt ellers blir alt dvaskt. 

Skrevet

Jeg er utdannet kokk og jeg er sikker på at gjestene heller venter 10 minutter på fresh rekecoctail enn å spise en som har vært lagt opp på forhånd. Det er mye du kan gjøre i forkant av selskapet som letter arbeidet med å legge opp forretten: ha dressingen klar i sprøytepose, kutt salaten og ha den i en tett bolle i kjølerommet, la rekene renne av seg i en sil om de er i lake, avokadoen kan deles opp og dryppes sitron over. Oppbevar alt i kjøleskapet til du skal legge opp. Dersom du skal pynte med sitron, kutter du denne også opp på forhånd. Toast lages du også klart på forhånd. Når du legger opp setter du skålene tett i tett. Legger salat i alle, legger reker i alle osv. Ikke gjør ferdig en og en-det tar lenger tid. Vips så har du 30 stk klare😊

Skrevet

Takk for mange gode tips her! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...