Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #1 Skrevet 11. april 2015 Vi har fire barn. De to eldste bryr seg fint lite om godteri, nr tre er sukkergal og nr fire et sted i mellom. Tidlig lørdags morgen starter maset fra nr tre på når hun kan få godteri. Lillebror henger seg på. Jeg forklarer hver gang at lørdagsgodtet kommer etter middag (til barnetv). Så gjentas maset fire-fem ganger før frokost, og slik fortsetter dagen. Til slutt i dag ble jeg så lei at jeg upedagogisk sa at for hver gang de maste om godteri nå kom jeg til å kaste en ting. Det hjalp faktisk. Femåringen spiste middagen sin, lillebror nektet. Det endte med hyl og skrik og lillebror i seng. Femåringen fikk en liten skål til barnetv. To minutter etterpå var alt slukt og hun kom for å mase etter mer. Den ungen er helt vill etter sukker. Før kunne vi ha en skål med sjokolade stående fremme. Nå er det uaktuelt. Har nesten lyst til å kutte alt sukker i huset for å slippe gnålet, da det legger en alvorlig demper på lørdagene. Hvordan hanskes man med dette? Ville dere kuttet ut alt for en periode? Det hjelper i alle fall ikke å ha fritt frem. Alt går ned som i et digert sluk. Mas ut av en annen verden fra fredagskvelden til legging på lørdag. Anonymous poster hash: 84860...568
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #2 Skrevet 11. april 2015 Vi porsjonerer det litt utover.. de får litt etter hvert måltid .. Da unngår vi sukkersjokk rett før leggetid, noe som har vært et problem for oss.. Anonymous poster hash: 431cf...a2a
rytme Skrevet 11. april 2015 #3 Skrevet 11. april 2015 Hmmmm. Er femåringer store nok til å kjøpe noe selv med litt hjelp? Hva hvis hun får f.eks. 20 kr å kjøpe snop for og får vite at det får hun etter middag på lørdagen. Og så holder dere dere til det og holder ut skrik og skrål og kjipe lørdager et par uker fremover til hun har skjønt at sånn er livet???
Gjest Antarctica Skrevet 11. april 2015 #4 Skrevet 11. april 2015 Jeg begynte med lørdagsgodt om morgenen for mange år siden. Ikke at de maste eller noe, men det var mer praktisk sånn. Da slapp jeg å gi dem godteri rett før leggetid. Det påvirka døgnrytmen for mye. Så nå står de opp og finner ferdig dandert lørdagsgodt på kjøkkenet, setter seg i et pledd foran tv og ser barneprogrammer og spiser godteriet sitt. Alle er fornøyde.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #5 Skrevet 11. april 2015 Barna får godteriet etter frokost,da pleier de å legge vekk 2 ting til barne-tv om kvelden. Anonymous poster hash: c938a...634
Mother Gothel Skrevet 11. april 2015 #6 Skrevet 11. april 2015 Jeg begynte med lørdagsgodt om morgenen for mange år siden. Ikke at de maste eller noe, men det var mer praktisk sånn. Da slapp jeg å gi dem godteri rett før leggetid. Det påvirka døgnrytmen for mye. Så nå står de opp og finner ferdig dandert lørdagsgodt på kjøkkenet, setter seg i et pledd foran tv og ser barneprogrammer og spiser godteriet sitt. Alle er fornøyde. Gjør det samme her. Skjønner ikke greia med å absolutt skulle spise godteri rett før de skal legge seg..
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 har praktisert lørdagsgodt på morran siden eldste var liten, aldri vert et problem. sjelden noe mas og mange timer løpe sukkeret ut av systemet! husker selv torturen med å vente hele dagen på noen få biter da jeg var liten Anonymous poster hash: b626c...8d1
Mandala Skrevet 11. april 2015 #8 Skrevet 11. april 2015 Jeg gjorde lenge som flere her, ga godteri tidligere på dagen. Og selv syns jeg det er utrolig mye bedre. Nå er det faktisk sånn at jeg ofte glemmer godteri i det hele tatt. Etter at vi endret godterirutinene så er dem ikke lenger så opptatt av godteriet, det er ikke helt rutine lenger på en måte.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #9 Skrevet 11. april 2015 Hvorfor svarer du? Jeg tolererer ikke mas. Svarer ikke på spørsmål som gjentas mer enn én gang. Anonymous poster hash: ae1d6...177
LeTwinsA Skrevet 11. april 2015 #10 Skrevet 11. april 2015 Våre får litt godteri på form / morgenen etter frokost, da koser vi oss med TV, etterpå er vi ute. Til barneTv får de en liten skål med noen få ting. Det de ikke spiser får de "stjele" på søndagsmorgen
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #11 Skrevet 11. april 2015 Vel, skjønner at det er utfordrende, men dere legger selv opp til det ved at dere har begynt å gi de godteri hver lørdag. Det er ingen regel som sier at unger SKAL HA godteri hver lørdag. Anonymous poster hash: 055b2...f06
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #12 Skrevet 11. april 2015 Vi har fire barn. De to eldste bryr seg fint lite om godteri, nr tre er sukkergal og nr fire et sted i mellom. Tidlig lørdags morgen starter maset fra nr tre på når hun kan få godteri. Lillebror henger seg på. Jeg forklarer hver gang at lørdagsgodtet kommer etter middag (til barnetv). Så gjentas maset fire-fem ganger før frokost, og slik fortsetter dagen. Til slutt i dag ble jeg så lei at jeg upedagogisk sa at for hver gang de maste om godteri nå kom jeg til å kaste en ting. Det hjalp faktisk. Femåringen spiste middagen sin, lillebror nektet. Det endte med hyl og skrik og lillebror i seng. Femåringen fikk en liten skål til barnetv. To minutter etterpå var alt slukt og hun kom for å mase etter mer. Den ungen er helt vill etter sukker. Før kunne vi ha en skål med sjokolade stående fremme. Nå er det uaktuelt. Har nesten lyst til å kutte alt sukker i huset for å slippe gnålet, da det legger en alvorlig demper på lørdagene. Hvordan hanskes man med dette? Ville dere kuttet ut alt for en periode? Det hjelper i alle fall ikke å ha fritt frem. Alt går ned som i et digert sluk. Mas ut av en annen verden fra fredagskvelden til legging på lørdag. Anonymous poster hash: 84860...568 Hva med å gi godteriet etter frokost, så er du feridg med det? Anonymous poster hash: 41f49...edf
SuperFries Skrevet 11. april 2015 #13 Skrevet 11. april 2015 Mine får også om formiddagen. En stund etter frokost. Så litt og litt utover dagen. Ikke om kvelden, da får de ikke sove.
Gjest Skrevet 11. april 2015 #14 Skrevet 11. april 2015 Vi drar alltid ut og ukes handler etter lunch på lørdag og da får de kjøpe lørdagsgodt eller noe annet for 30 kr hver. De får spise det med en gang om de vil det eller vente. Veldig greit.
soleia Skrevet 11. april 2015 #15 Skrevet 11. april 2015 Jeg begynte med lørdagsgodt om morgenen for mange år siden. Ikke at de maste eller noe, men det var mer praktisk sånn. Da slapp jeg å gi dem godteri rett før leggetid. Det påvirka døgnrytmen for mye. Så nå står de opp og finner ferdig dandert lørdagsgodt på kjøkkenet, setter seg i et pledd foran tv og ser barneprogrammer og spiser godteriet sitt. Alle er fornøyde. Slik gjer vi det og. Eine sparar litt utover formiddagen, den andre sluker alt på 1, 2, 3. Men då slepp dei tenkje meir på det utover dagen, og ikkje noko mas.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #16 Skrevet 11. april 2015 Vet om flere som gir godteriet tidligere på dagen, nemlig for å slippe det gnålet hele dagen. Jeg tenker at det må vel være greit å gi det etter frokost eller lunsj? Anonymous poster hash: 111f0...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå