Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #1 Skrevet 11. april 2015 10 åringen går på en karate og stortrives. Fotball ble helt feil for han, men her blomstrer han og presterer bra. Han er en ganske forsiktig gutt, men har fått økt selvtillitt og ikke minst styrke i kroppen de to årene han har trent. De har treninger to ganger i uken, og han går på en annen aktivitet i tillegg. Det betyr kun to ukedager hvor han ikke er på organisert trening, og det må være sånn mener jeg. Likevel oppfordres ungene til å trene med andre partier og på de tre andre stedene treneren jobber ellers i uken også. De "gode" gjør jo dette, og får haugevis med ros og skryt når klubben samles. Det deles ut premie til de som har vært på flest treninger. Og da holder det ikke å stille på alle de ordinære treningene. Helst skal de trene 7 dager i uken, og de oppfordres til å øve masse hjemme for det er ikke tilstrekkelig med kun to treninger i uka for å kunne gradere seg. Jeg kjenner at jeg ikke har kompetanse til å lære 10 åringen alle slag og spark, samt navn på disse før han skal graderes. Dette trener de jo på frem mot gradering så det pleier å sitte. Men de øver ikke på det de hadde opp til forrige gradering for et halvt år siden, og dette får de også på gradering - hvorpå de alltid ender opp med kjeft fordi de ikke husker det like godt. Noen andre som har barn på karate som kan fortelle om det er vanlig at det er så press på å trene mest mulig, også på barnepartiene ? Jeg vil jo gjerne at han skal fortsette, for dette er svært sunt for han. Det er også en idrett med lite skader. Men jeg blir mer og mer nervøs foran graderingene nå siden han kun går på de vanlige treningene hver uke. Innspill og råd? Anonymous poster hash: 20a1a...7bd
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #2 Skrevet 11. april 2015 Har ikke erfaring fra kampsport men vår 13 åring er aktiv innen sin idrett og trener 17 timer i uka. Hun er på NM denne helgen. Anonymous poster hash: fca72...26c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #3 Skrevet 11. april 2015 Det høres ekstremt ut! Er vant til at ungene trener 2 ganger i uka + et par stevner i halvåret og eventuelt en liten treningssamling. Jeg har vel bare hørt om slikt press når det gjelder svømming (antall treninger). Jeg tenker at du bør ta deg en liten prat med treneren. Vær spørrende. Som trener har vi alltid sørget for at de har pensum-ark hvor alt det fysiske (kast osv) står skrevet opp på japansk med oversettelse i tillegg til glosene med oversettelse. Med alle arkene fra de ulike graderingene, er pensum komplett. Min (og min klubbs) holdning har alltid vært at det er veldig bra å være allsidig. Vi kjører f.eks. derfor lang sommerferie og oppfordrer til å delta i annen idrett og aktivitet. Hilsen Judotrener Anonymous poster hash: 393a9...904
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #4 Skrevet 11. april 2015 Jeg vet ikke hva som er normalt,men jeg drev med turn og da trente vi 4 ganger fast i uken og så valgfritt lørdag og evt søndag. Når sønnen din har to "obligatoriske" økter og resten frivillig kan jo velge litt hvor han skal legge nivået. Anonymous poster hash: a8294...789
rytme Skrevet 11. april 2015 #5 Skrevet 11. april 2015 Jeg trente selv karate i flere år da jeg var barn/ungdom. Hos oss var det slik som du beskriver. Vi ble oppfordret til å trene masse utenom de faste treningene og etterhvert som vi ble høyere grad ble det også flere faste treninger. Men jeg opplevde det aldri som noe negativt hvis jeg bare gikk på de faste treningene og jeg opplevde det heller ikke som noe negativt hvis jeg brukte et år istedenfor bare et halvår til å bli klar for neste gradering. Men så er jeg en jente og var vel to-tre år eldre enn gutten din, så jeg ser for meg at han vil se på det som veldig kjipt å ikke gradere seg hver gang han kan. Vi hadde "fri-treninger" som var for alle i klubben der man kunne komme å møte andre i klubben og øve på det man selv syntes man trengte ekstra øving på. Det er behov for å trene mer enn to ganger i uken hvis man skal gradere seg hver gang, slik er det bare. Det er mye nytt som skal læres og mye gammelt som skal holdes ved like. Du får ta en prat med sønnen din og høre med han om hvor mye han ønsker å trene og om han virkelig føler at han må gradere seg hvert halvår, da kanskje? Og er det viktig at han også fortsetter i den andre fritidsaktiviteten?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #6 Skrevet 11. april 2015 Jeg har fire barn, i litt forskjellige idretter, og det jeg ser er at det er stor forskjell på hvor godt de klarer å balansere dette med hvem som ønsker å satse og hvem som trener bare for mosjonen og det sosiale sin del. Så lenge det heter barneidrett, og det gjør det vel frem til de er rundt 12 år har de vel begrensede muligheter til å skille ungene. Jeg skjønner jo at om en 10-åring har ambisjoner om å bli norgesmester må den 10-åringen trene mye mer enn den klassekameraten som bare er med for gøy og ikke har noen ambisjoner om annet enn å møte noen venner på trening. Når disse trener på samme parti blir det litt vanskelig for trenerne.... Her klarer turnforeningen det fin, der har de åpne partier for de som bare trener for mosjon og gøy, også har de lukkede partier med opptaksprøver og krav om å trene minst 4-5 ganger i uken for de som ønsker å satse. De andre idrettene sliter de med å få til denne balansen. Anonymous poster hash: 11b21...e9a
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 Jeg har ikke erfaring med kampsport, men turn. Vår jente på 7 år driver med turn og har holdt på to dager i uken frem til jul i år. Etter jul ble hun tatt over på nytt parti, og trener nå 13 timer i uken fordelt over 5 dager. Jeg var veldig skeptisk, men hun elsker det! Snakk med barnet ditt om hva han ønsker og orker. Det skal være glede ikke mas med aktiviteter! Anonymous poster hash: 4583e...fa8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #8 Skrevet 11. april 2015 I den klubben sønnen min trener TKD, er det normalt at det stilles høyere krav jo lengre opp de kommer. I klubben der tar de teori etter en hvis beltegradering og må gjennom teriprøve flere ganger i året. Samt at trenerne forteller de at de må trene hver dag hjemme. Anonymous poster hash: 32554...aaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå