Gå til innhold

Gidder aldri treffe oss ute - jeg blir oppgitt ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne har et barn som er like gammelt som mitt barn. 

Vi liker å være ute litt hver dag, og gjerne ta en tur et eller annet sted. Alt fra lekeplassen til skog og fjell er supert, og ungene her trenger (og liker) å utfolde seg. 

Men denne venninnen med mann og barn er skikkelig stuegriser. De går gjerne en liten tur, men da er det korte rusleturer, og alltid med kjekt/sjokolade og saft.

Familien er overvektige, og barnet ligger an til å arve både vekt og holdning til aktivitet fra foreldrene dessverre. Jeg ser at det allerede nå hemmer barnet når det er fysisik aktiv. 

Vi vil gjerne være sammen med dem, for de er hyggelige og greie. Men om jeg foreslår å treffes for å gjøre noe ute, er det alltid nei. De vil heller møtes på kafe eller hjemme hos dem. 

De drar mye heller på senteret enn ut i aktivitet. 

Det virker som om de ikke ser hva de gjør med barnet sitt, men de er høyst oppegående og ressurssterke mennesker ellers. 

Alle kan ikke ha samme interesser, men helse og kosthold er viktig uansett om man liker å være ute eller ei. 

Jeg kommer ikke til å si noe, for dette er jo ikke min sak. Men skulle ønske de gjorde noe selv... 

Anonymous poster hash: cf3eb...675
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så er dere ulike. Hva så? Om de er greie folk så spiller det vel ingen rolle.

Kan det være en grunn for at de ikke vil gå tur med dere? Dere er sikkert i bedre form. Går dere for fort ellerfor langt? Haster dere i vei? Eller noe?

Du skriver at de best liker rusleturer med noe godt i nisten. Jeg aner, om mulig at jeg tar feil, men selv når de prøver så mener du at det blir feil.

Kan kansje forstå at for dem er ikke dere de beste turkameratene.

Anonymous poster hash: 4501f...586
Skrevet

Herregud.. Så de er annerledes enn dere. De skulle visst hvor lite greie dere er.

Anonymous poster hash: cbf93...278
Skrevet

Det spiller jo en rolle dersom barnet deres arver foreldrenes dårlige vaner. Å la barn bli overvektige og fysisk inaktive er en form for omsorgssvikt og jeg ville ha snakket med foreldrene om de var mine venner.

Skrevet

Så er dere ulike. Hva så? Om de er greie folk så spiller det vel ingen rolle.

Kan det være en grunn for at de ikke vil gå tur med dere? Dere er sikkert i bedre form. Går dere for fort ellerfor langt? Haster dere i vei? Eller noe?

Du skriver at de best liker rusleturer med noe godt i nisten. Jeg aner, om mulig at jeg tar feil, men selv når de prøver så mener du at det blir feil.

Kan kansje forstå at for dem er ikke dere de beste turkameratene.

Anonymous poster hash: 4501f...586

Å treffes på lekeplassen spiller jo ingen rolle for hvem som er i best fysisk aktivitet.  De vil heller på kafe og spise kake. Det er jo det som er problemet mitt. Vi løper slett ikke fra dem for å si det sånn.  Men det er klart ; det er jo synlig når barna klatrer f eks og deres barn ikke klarer å komme noe sted. 

Skrevet

Kanskje hun synes du er irriterende og helst treffer deg så lite som mulig ...? Siden du er en sånn person som skriver dritt om venninna di her inne så er du sikkert en sånn bedrevitende energisuger irl og jeg tenker at jeg skjønner godt du blir nedprioritert.

Anonymous poster hash: 31975...8fc
Skrevet

Det er umulig å spekulere i om dette dreier seg om omsorgsvikt da, en persons mening om kjeks og saft på tur??? De er overvektige, javel.. hvor mye, hvorfor? De vil heller på cafe å spise kake, javel. Så drit i å gå ut med dem da, om du har så store problemer med måten de lever på. Møkkakjerring.

Skrevet

Det er umulig å spekulere i om dette dreier seg om omsorgsvikt da, en persons mening om kjeks og saft på tur??? De er overvektige, javel.. hvor mye, hvorfor? De vil heller på cafe å spise kake, javel. Så drit i å gå ut med dem da, om du har så store problemer med måten de lever på. Møkkakjerring.

Hi skriver at barnet er hemmet i fysisk aktivitet og at familien er overvektige. Det er da opplagt at dette ikke er god omsorg.

Skrevet

Kan du ikke ta med barnet deres på tur da? Det hadde det sikkert satt pris på. 😊

Anonymous poster hash: d896b...7e8

Skrevet

Aksepter valget deres. Du har ikke noe med det å gjøre. Be heller om å få ta med ungen deres på utflukt, fremfor hele bølja.

Anonymous poster hash: 19f1e...9a1
Skrevet

Det er umulig å spekulere i om dette dreier seg om omsorgsvikt da, en persons mening om kjeks og saft på tur??? De er overvektige, javel.. hvor mye, hvorfor? De vil heller på cafe å spise kake, javel. Så drit i å gå ut med dem da, om du har så store problemer med måten de lever på. Møkkakjerring.  Anonymous poster hash: cbf93...278

Å du store verden! Her var det virkelig en som ble provosert! Hva er grunnen til at du reagerer så sterkt?

Anonymous poster hash: 0d50a...f2c

Skrevet

Så jeg er møkkakjerring fordi jeg synes det er trist å se at dette med overvekt så til de grader går i arv ? Og at vanene til foreldrene har mye av skylden ? 

Jaja, det får så være. 

HI

Skrevet

Jeg gidder ikke kaste perler til griser.. Men her er det så mye som gjør meg forbanna og provosert.

Overvekt er synlig, men ikke nødvendigvis omsorgsvikt og grunn til slik dømming...

Skrevet

Jeg gidder ikke kaste perler til griser.. Men her er det så mye som gjør meg forbanna og provosert.

Overvekt er synlig, men ikke nødvendigvis omsorgsvikt og grunn til slik dømming...

Griser ?

Føler du deg ekstremt truffet? 

Skrevet

Det er alltid trist når man ser at folk velger å gjøre ting som ikke er bra for barnet. MEN det er lite du kan gjøre med det om det bare er det at de er i overkant hjemmekjære og lite aktive.

Det dere imidlertid kan gjøre, er å få med barnet deres på aktiviteter!

Anonymous poster hash: 94a07...1f6
Skrevet

overvekt hos barn er ikke nødvendigvis et symptom på at barna ikke er fysisk aktiv! ærlig talt.

Jeg var overvektig som barn, selv om jeg svømte, turnet, spilte fotball og håndball.

tror nok heller du skal gå i deg selv. det er nok ikke aktiviteten som er problemet, men selskapet.

Anonymous poster hash: 1a6cb...ca1
Skrevet

De merker nok godt at du ser ned på dem og inviterer dem for å "redde" dem fra egen dumskap.

Skrevet

overvekt hos barn er ikke nødvendigvis et symptom på at barna ikke er fysisk aktiv! ærlig talt.Jeg var overvektig som barn, selv om jeg svømte, turnet, spilte fotball og håndball. tror nok heller du skal gå i deg selv. det er nok ikke aktiviteten som er problemet, men selskapet. Anonymous poster hash: 1a6cb...ca1

Øøøøh... leste du hovedinnlegget?

Barna i dette tilfellet kan ikke leke med HIs barn fordi de ikke greier vanlige aktiviteter som klatring o.l.

HI, man skulle tro du skrev om min eksmann her. Jeg var og er oppriktig glad i ungene hans, men det har vært forferdelig å se hvordan foreldrene systematisk har passivisert dem. Å se en normalvektig 3-4-åring bli en sterkt overvektig tiåring som nesten er bevegelseshemma av overvekt er forferdelig.

Det er dårlig gjort mot ungene, for valgene er tatt av de voksne. Barna ØNSKER ikke aktivt å spise kjeks i bilen på vei til barnehagen, det er foreldrene som tilbyr det. Barna ønsker ikke aktivt at hver eneste utendørsopplevelse skal krones med kakao og kvikklunsj, det er de voksne som trenger å belønne seg selv med sukker. Og så videre. Og ungene betaler prisen. Det er IKKE god omsorg å skape spiseforstyrrelser hos barn.

Anonymous poster hash: 8c816...181

Skrevet

Kaste perler til griser??? 😂😂😂 den var ny.

Anonymous poster hash: 736d1...d18

Skrevet

Det er da et kjent uttrykk!

Anonymous poster hash: f36fd...e33

Skrevet

Det er da et kjent uttrykk!

Anonymous poster hash: f36fd...e33

Nei, å kaste perler til svin derimot ....;)

Anonymous poster hash: 31975...8fc

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er da et kjent uttrykk!Anonymous poster hash: f36fd...e33

Nei, å kaste perler til svin derimot ....;)Anonymous poster hash: 31975...8fc

Perler FOR svin, tror jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...