Gå til innhold

Finner ikke ut når jeg har termin :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble gravid på p-stav, og er nå godt ut i svangerskapet. Jeg har null anelse på når jeg ble gravid, og de klarer heller ikke finne ut av dette på ultralyd. Fikk beskjed om at jeg kan ha termin fra alt mellom 1 juni og 1 juli.

Jeg synes dette er utrolig vanskelig og tungt, og det sliter faktisk på meg. 
La oss si jeg har termin 1. juni, men så går jeg veldig langt over tiden, også dør babyen i magen!?
Eller at jeg innstiller meg på å føde 1. juni, også kommer ikke babyen før 10. juli! Da vil det jo sikkert føles så jeg går på overtid i 1. mnd! Jeg vet at babyen kommer når den kommer, men føler at dette ødelegger så mye. Kan ikke planlegge noe, og jeg er desverre litt rutinemenneske. 
Jeg og barnefar måtte flytte sammen for å få råd til ei leilighet, og vi kjenner ikke hverandre så veldig godt. Men dette var eneste løsningen for oss, så føler jo jeg tar livet av han også. 
Han er helt fantastisk, stiller opp, hjelper meg og er kun god. Men så sitter jeg her å siper fra morgen til kveld og er fortvilet. Tror han kommer til å bli en fantastisk pappa, men er så redd jeg ødelegger alt. Har fortalt han akkurat hva jeg føler om at jeg føler jeg saboterer alt, men han virker til å forstå meg og min fortvilelse også. Er så redd jeg ikke blir til å takle ansvaret.
Føler jeg er i ett lite svart hull om dagene, det har skjedd så mye nytt på veldig kort tid. Var ikke her jeg trodde jeg skulle stå i en alder av 22 år- selv om jeg har både utdannelse og fast jobb.

Dette er min første graviditet, og jeg synes selv det har vært et tøfft svangerskap. Jeg vet at alt ikke kan gå etter planen, men jeg føler ikke helt at jeg er klar for dette ansvaret. Jeg fant ikke ut av graviditeten før jeg var 13 uker på vei, hadde ingen symptomer eller plager den første tiden. Så føler alt er kommet så brått på.

Anonymous poster hash: beae5...e88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du visste at du var 13 uker på vei. Da teller du antall uker det er siden / trekker dette fra 40 og der er termin..

Anonymous poster hash: 38c37...2f8

Skrevet

Du visste at du var 13 uker på vei. Da teller du antall uker det er siden / trekker dette fra 40 og der er termin..

Skulle være minst 13 uker :/ 

Hi

Skrevet

Da jeg var på UL i uke 13 så målte de fosteret og terminen traff innenfor 5 dager.. Så det målet de har tatt må da ha gitt en god pekepinn?

Skrevet

Har de ikke kunnet måle baby for å finne ut sånn ca termin da?

Eller har du misforstått det som står på arket etter ul f.eks?

Som på mitt så står det termin 9 august - men jeg er fødeklar mellom 26.7 - 23.08, så der er jo en hel måned her også sånn egentlig, sånn hvis en ser bort fra terminen (hvilket et fåtall føder på uansett)

Anonymous poster hash: 81fad...4ad
Skrevet

Sett av litt penger til en ekstra ultralyd eller to mot slutten, da kan du ta det privat om du ikke får det på sykehuset.

De ser mye på ultralyd i dag, sjekker morkaken, gjennomstrømming i navlestrengen osv. Ser det ut som barnet ikke har det bra kan du bli satt igang.

Skal noe til at barnet bare dør i magen, men er du engstelig for å gå langt på overtid så har du denne tryggheten i bakhånd, du kan kjøpe deg noen private ultralyder i løpet av juni måned for å sjekke hvordan det ligger an inni der.

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på midten av juni som termin, også ser du hvordan det går.

Du er full av hormoner nå, og alle disse tankene om du blir en god mor, om du er klar, om ansvaret er for stort osv er helt normale. De hadde jeg også, enda jeg var 27 år, var gift og barnet 100% planlagt. Det er klart du kjenner på det du også....

Prøv å senke skuldrene, gjør ting som gir deg glede og velbehag, Husk å le litt, kanskje dere skulle ta dere en tur på et show eller noe, bare for å få ledd litt sammen og tenke på noe annet en kveld. Det er lett å grave seg ned i en spiral av destruktive tanker, prøv å være bevisst å ikke gjøre det. Prøv å tenk at disse tankene er normale, nå må jeg legge de vekk litt å finne på noe annet så jeg ikke ødelegger meg selv helt.

Det ordner seg skjønner du, for de aller aller fleste faller ting på plass og ordner seg. Men det er klart vi skal ha noen kamper på veien, det er sånn livet er. Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 7a082...f2c
Skrevet

Fikk beskjed om at det var vanskelig å måle, og at terminen kunne være alt fra 1. juni til 1. juli. De sliter faktisk med å finne ut av termindatoen, så jeg kan være fødeklar ifra 18. mai til 10. juli! Det er faktisk snakk om nesten 2 mnd. Har vært til 3 ultralyder og alle er like usikre! Trodde nesten det var idiotsikkert med ultralyd, men skjønner ikke hvorfor de ikke finner ut av dette. 
De tok også blodprøve for å sjekke HCG, men der fikk de heller iikke noe svar :(

Hi

Skrevet

Prøvd å bytte lege? Hvor bor du i landet!?

Skrevet

Har du mulighet så dra til Martin lundring på Jessheim !

Skrevet

Sett av litt penger til en ekstra ultralyd eller to mot slutten, da kan du ta det privat om du ikke får det på sykehuset.

De ser mye på ultralyd i dag, sjekker morkaken, gjennomstrømming i navlestrengen osv. Ser det ut som barnet ikke har det bra kan du bli satt igang.

Skal noe til at barnet bare dør i magen, men er du engstelig for å gå langt på overtid så har du denne tryggheten i bakhånd, du kan kjøpe deg noen private ultralyder i løpet av juni måned for å sjekke hvordan det ligger an inni der.

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på midten av juni som termin, også ser du hvordan det går.

Du er full av hormoner nå, og alle disse tankene om du blir en god mor, om du er klar, om ansvaret er for stort osv er helt normale. De hadde jeg også, enda jeg var 27 år, var gift og barnet 100% planlagt. Det er klart du kjenner på det du også....

Prøv å senke skuldrene, gjør ting som gir deg glede og velbehag, Husk å le litt, kanskje dere skulle ta dere en tur på et show eller noe, bare for å få ledd litt sammen og tenke på noe annet en kveld. Det er lett å grave seg ned i en spiral av destruktive tanker, prøv å være bevisst å ikke gjøre det. Prøv å tenk at disse tankene er normale, nå må jeg legge de vekk litt å finne på noe annet så jeg ikke ødelegger meg selv helt.

Det ordner seg skjønner du, for de aller aller fleste faller ting på plass og ordner seg. Men det er klart vi skal ha noen kamper på veien, det er sånn livet er. Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 7a082...f2c

Tusen takk for dette fine svaret! 

Trodde jeg var helt ute på kjøret med tankene mine, så er litt godt å lese at jeg ikke er alene om å ha dem. 

Skal prøve å slappe litt av, tror det kunne vært godt å hvile hodet litt :)

Hi

Skrevet

Bor i Akershus, så er et flust av leger å velge mellom.  Er det verdt å ta turen dit? Gjør nesten hva som helst for å finne ut av dette, tror det kan lette litt på bekymringene mine.

Hi

Skrevet

Da hadde jeg rett og slett krevd oppfølging annehver uke fra 18 mai, for å føle meg tryggere.

Men mest sannsynlig så havner du nok i spontan fødsel når du skal :)

Skrevet

Bor i Akershus, så er et flust av leger å velge mellom. Er det verdt å ta turen dit? Gjør nesten hva som helst for å finne ut av dette, tror det kan lette litt på bekymringene mine.

Hi

Jeg vil påstå at han er RIMELIG flink! Google navnet hans :) også kan du jo ringe dit og forklare saken din..

Skrevet

Bor i Akershus, så er et flust av leger å velge mellom. Er det verdt å ta turen dit? Gjør nesten hva som helst for å finne ut av dette, tror det kan lette litt på bekymringene mine.

Hi

Jeg vil påstå at han er RIMELIG flink! Google navnet hans :) også kan du jo ringe dit og forklare saken din..

Takk for tips. Skal få sjekket det ut på mandag, er litt desperat her skjønner du :P

Hi

Skrevet

Lundring er absolutt verdt å dra til!!

Anonymous poster hash: 98c26...a32

Skrevet

Eller gynekolog Sethi på Lørenskog.

Anonymous poster hash: a7e03...7c3

Skrevet

Da jeg var på UL i uke 13 så målte de fosteret og terminen traff innenfor 5 dager.. Så det målet de har tatt må da ha gitt en god pekepinn?

Hva mener du med at de traff innenfor 5 dager? Målte de flere ganger og det ble forskjellig terminer i løpet av undersøkelsen?

Og hva satte de som termin da? Termin satt i uke 12/13 er faktisk ganske sikker, da fostrene på denne tiden er mest like i utviklingen, mens fra ca uke 20 begynner gener å spille en stor rolle i hvor stort eller lite fosteret er i forhold til termin. Altså 2 fostre er like i str i uke 12/13 og får samme termin, mens når fostrene har kommet til f.eks uke 26 så er ett foster tilsvarende uke 24 og det andre uke 27 pga gener, men de vil likevel bli født på termin og være av forskjellig str.

Synes også det er rart at de ikke går ut i fra termin fra uke 13 når det tydeligvis hersker tvil om termin når du har kommet så langt ut i svangerskapet.

Skrevet

Når det er så stort sprik på når du har termin skal du få noen timer til kontroll hos spesialister på sykehus. De sjekker deg nøye opp når de tror din termin nærmer seg. Går du til fastlegen eller jordmor, be om en henvisning til spesialisthelsetjenesten, dette skal du egentlig ikke bekymre deg veldig over, de skal følge deg tett og passe på at babyen har det bra i magen og kommer ut til "riktig tid".

Anonymous poster hash: d88c4...804

Skrevet

Martin Lundring er fantastisk dyktig ja, ville prøvd han 😃

Skrevet

De kan da ikke i deg "termin 1. juni til 1. juli" og ikke gjøre noe mer, det er uansvarlig. Istedenfor å bruke masse kr på det private så ville jeg først bestilt time hos fastlegen og krevd en til ul, du skal jo ha en termin. Og er det umulig så må de ta hensyn til det og ikke bare la deg "seile din egen sjø". Vi andre gravide blir jo satt i gang etter ca 14 dager etter termin så babyen skal overleve, så de kan ikke gi blaffen i deg.

Anonymous poster hash: 62b53...738

• 4 måneder senere...
Skrevet

Når ble terminen?

Har du hatt pstav lenge før du ble gravid?

Anonymous poster hash: ec54d...f7c

Skrevet

Antar at di har tatt ulyralyd på legekontoret, og at du er kort på vei,og det derfor er vanskelig å gi deg en termin. Dersom tidligst termin er juni er du ikke mange ukene på vei, og om noen uker er det mye lettere for en dreven lege å gi deg termin.

Ble selv planlagt gravid uten å ha anelse om termin, og fikk først ul i ca uke 6, da ville de ikke gi meg termin fordi det var så vanskelig å si. Tok ny ul privat i det dom viste seg og være uke 13 og fikk nordentlih termin.

Slapp av noen uker før du tar ny ul, så ordner dette seg!

Skrevet

Fikk beskjed om at det var vanskelig å måle, og at terminen kunne være alt fra 1. juni til 1. juli. De sliter faktisk med å finne ut av termindatoen, så jeg kan være fødeklar ifra 18. mai til 10. juli! Det er faktisk snakk om nesten 2 mnd. Har vært til 3 ultralyder og alle er like usikre! Trodde nesten det var idiotsikkert med ultralyd, men skjønner ikke hvorfor de ikke finner ut av dette.

De tok også blodprøve for å sjekke HCG, men der fikk de heller iikke noe svar :(

Hi

Med termin 18mai (som er tidligst) er du ikke då mangen ukene på vei jeg har termin 6mars og er i uke 13. Det er lettere å gi deg termin om en måned tenker jeg. Hcg er usikkert for terminneregning da dem er veldig individuel og egner seg derfor ikke.

Anonymous poster hash: e4578...76b

Skrevet

Gammel tråd

Anonymous poster hash: 7333d...830

Skrevet

Denne tråden er fra april, så  HI har født til nå, og det er vel derfor noen lurer på når barnet kom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...