Gå til innhold

Erfaringer med fosterbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har plass rundt kjøkkenbordet, og i huset. Har veldig lyst på en stor familie.

Hatt lyst til å hjelpe et barn som ikke har det bra lenge.

Lyst til å dele vårt harmoniske familieliv med et barn som ikke har det sånn som barnet bårt. Et hjem fult av kjærlighet.

Nå er barnet vårt blitt såppass stort at vi syns det er greit.

Men blir jo litt skeptisk og tankefull også.

Vi har vært i kontakt med kommunen, og skal snart få hjemmebesøk for vurdering av pride kurs.

Jeg ønsker å oppdra det med like mye kjærlighet som vi gir til vårt biologiske barn.

Sjønner det uansett blir utfordringer, men likevell..

Så hva er deres erfaring?

Anonymous poster hash: 161ac...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være lurt å få et barn som er av samme kjønn og yngre enn det barnet dere har fra før. Grunnen til at jeg sier sammen kjønn er at det kan oppstå "kjærlighet i luften". Vi fikk en yngre jente i hjemmet, den minste fra den biologiske flokken var gutt. Nå når hun har kommet i tenårene har hun blitt forelsket i storebror. Ønsker å ligge tett inntil ham, koser og kysser ham på kinnet hvis hun får anledning. Storebror er rask å fjerne seg ut av situasjonen på en fin måte, men hun gir seg ikke.

Jenta har ikke vært utsatt for misbruk siden hun ble tatt fra familien ved fødsel. 

Anonymous poster hash: 295a0...577
Skrevet

Vi er midt i en godkjenningsprosess nå, men vi har valgt et privat barnevernsfirma. De tilbyr mye bedre betingelser og mer og ikke minst tettere oppfølging. Det er viktig! Hva er grunnen til at dere har valgt kommunalt og pridekurs?

Anonymous poster hash: 6c648...f85

Skrevet

Ikke som fosterforelder, men jeg jobber i barneverntjenesten og har jo dermed møtt mange både fosterbarn og -familier.

Jeg er ikke avskrekket, og kunne nok tenkt meg å bli fosterhjem selv med tid og stunder. Dog vil jeg vente til våre egne barn er større, minst ti år gamle.

Det er jevnt over veldig stor mangel på gode fosterhjem, og jeg håper dere går videre med initiativet. Det er så mange fine unger som venter på en familie å vokse opp hos.

Anonymous poster hash: 841ac...2ec
Skrevet

Vi er midt i en godkjenningsprosess nå, men vi har valgt et privat barnevernsfirma. De tilbyr mye bedre betingelser og mer og ikke minst tettere oppfølging. Det er viktig! Hva er grunnen til at dere har valgt kommunalt og pridekurs?

Fordi Vi hadde ikke hørt om noe annet enn igjennom bufetat. Virker greit det også.

Skrevet

Fordi Vi hadde ikke hørt om noe annet enn igjennom bufetat. Virker greit det også.

Ja, sikkert helt OK. Du kan jo sjekke ut Fyrlykta og Connexa barnevern også.

Skrevet

Det stemmer at man får bedre vilkår hos de private, både lønnsmessig og i forhold til oppfølging av fagkonsulent. I midlertid er det gjerne de barna med størst vansker som blir funnet fosterfamilie til gjennom private organisasjoner (nettopp fordi de også tar seg veldig godt betalt fra det offentlige).

Så det er plusser og minuser med det også.

Skrevet

Det stemmer at man får bedre vilkår hos de private, både lønnsmessig og i forhold til oppfølging av fagkonsulent. I midlertid er det gjerne de barna med størst vansker som blir funnet fosterfamilie til gjennom private organisasjoner (nettopp fordi de også tar seg veldig godt betalt fra det offentlige).

Takk, for svar.

Vi søker ikke mest utfordringer og penger, men et barn som ikke har det bra der det bor, og som kan få vokse opp i vårt hjem, og bli behandlet som et familiemedlem av oss.

Vi ønsker å dele kjærligheten vår med et fosterbarn.

Mulig vi er naive, men det er der som er grunnen. :)

Skrevet

Det kan være lurt å få et barn som er av samme kjønn og yngre enn det barnet dere har fra før. Grunnen til at jeg sier sammen kjønn er at det kan oppstå "kjærlighet i luften". Vi fikk en yngre jente i hjemmet, den minste fra den biologiske flokken var gutt. Nå når hun har kommet i tenårene har hun blitt forelsket i storebror. Ønsker å ligge tett inntil ham, koser og kysser ham på kinnet hvis hun får anledning. Storebror er rask å fjerne seg ut av situasjonen på en fin måte, men hun gir seg ikke.

Jenta har ikke vært utsatt for misbruk siden hun ble tatt fra familien ved fødsel.

Anonymous poster hash: 295a0...577

Takk, Det har vi tenkt på selv også. Barn ser ofte opp til de som er eldre, og vi tror at vårt barn er et fint forbilde for et fosterbarn som er litt yngre.

Skrevet

Lillesøsteren min kom til oss når hun var 2 år, og har vært et fullverdig familie medlem fra dag 1. Mine foreldre brukte lang tid på å drøfte og forberede både kjærnefamile og alle andre rundt (tanter, onkler, besteforeldre, venner++) om at dette barnet skulle tas i mot, og behandles likt som resten av oss. Hun er i dag en svært harmonisk, ung voksen. Og ikke minst 100% søsteren min ❤

Anonymous poster hash: 9e937...347

Skrevet

Lillesøsteren min kom til oss når hun var 2 år, og har vært et fullverdig familie medlem fra dag 1. Mine foreldre brukte lang tid på å drøfte og forberede både kjærnefamile og alle andre rundt (tanter, onkler, besteforeldre, venner++) om at dette barnet skulle tas i mot, og behandles likt som resten av oss. Hun er i dag en svært harmonisk, ung voksen. Og ikke minst 100% søsteren min ❤

Anonymous poster hash: 9e937...347

Så koselig historie:) det er sånn vi drømmer om også.

Skrevet

Høres mest ut som at dere ønsker dere søsken til barnet deres.

Anonymous poster hash: ad2d0...c0d

Skrevet

Det stemmer ikke. To av de vi har vært i kontakt med sa at de ofte fikk de enkleste sakene og at de ikke tok imot barn med diagnoser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...