Gå til innhold

Håndtering av "rampete" 1,5-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare ett barn, som er halvannet år. Han er veldig aktiv og kommer seg frem der han vil, stort sett. Den siste tiden har han begynt med en del "rampete" ting. Jeg skriver i hermetegn, for det blir vel kanskje feil å kalle det det når ungen er såpass liten. Det er snakk om å klarte opp på bordet, løpe i sofaen, kaste ting i do osv. Dette er helt sikkert normalt for en unge på halvannet år.

Når det skjer, pleier jeg å si "nei" og så fjerne ham fra situasjonen, altså å fysisk fjerne ham. Imidlertid bryr han seg døyten om hva jeg sier og gjør. Han løper gjerne rett opp igjen i sofaen, og av og til kan det virke som at han ler av meg. Kan så små barn være utspekulerte på denne måten? Hvordan håndterer dere uønsket atferd fra så små barn? Jeg vil jo gjerne få slutt på at han f.eks. klatrer opp på bordet, men vil samtidig ikke være for streng med et så lite barn.

Av og til fungerer det med anledning på mitt barn, men det er gjerne bare for en kort periode og så er det rett tilbake til den uønskede atferden.

Anonymous poster hash: b443a...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være konsekvent og gjør det du gjør nå,helt til han skjønner det.

Det at de "ler" er en metode for og se om han vil da få deg til og le fordi det "vanligvis" gjør at du ikke blir streng men vil le med han.utrolig provoserende,men altså en "god" intensjon fra barnes side

Skrevet

Hører gjerne andres erfaringer.

Anonymous poster hash: 6ba81...1e9

Skrevet

Jeg har bare ett barn, som er halvannet år. Han er veldig aktiv og kommer seg frem der han vil, stort sett. Den siste tiden har han begynt med en del "rampete" ting. Jeg skriver i hermetegn, for det blir vel kanskje feil å kalle det det når ungen er såpass liten. Det er snakk om å klarte opp på bordet, løpe i sofaen, kaste ting i do osv. Dette er helt sikkert normalt for en unge på halvannet år.

Når det skjer, pleier jeg å si "nei" og så fjerne ham fra situasjonen, altså å fysisk fjerne ham. Imidlertid bryr han seg døyten om hva jeg sier og gjør. Han løper gjerne rett opp igjen i sofaen, og av og til kan det virke som at han ler av meg. Kan så små barn være utspekulerte på denne måten? Hvordan håndterer dere uønsket atferd fra så små barn? Jeg vil jo gjerne få slutt på at han f.eks. klatrer opp på bordet, men vil samtidig ikke være for streng med et så lite barn.

Av og til fungerer det med anledning på mitt barn, men det er gjerne bare for en kort periode og så er det rett tilbake til den uønskede atferden.

Anonymous poster hash: b443a...703

Han er ikke utspekulert. Han gjentar det fordi han merker at han får oppmerksomhet. Overse mest mulig av rampestrekene og gi masse positiv feedback når han gjør noe positivt. Sitter han på bordet så bare si i mest mulig nøytralt tonefall: "Hei, sitter du på bordet du da?"

Anonymous poster hash: ef754...761

Skrevet

Sånn er min og. Har ingen gode råd, gjer som du. Nr 2 var ikkje sånn så er ganske blank på sånne rampeungar. Må berre passe på heile tida, seie nei og fjerne han frå farlige situasjonar. Ta ifrå han kakaopakken når han strør kakao utover golvet. Sette lås på kjøleskåpa når han slenger opp døra for å leite etter youghurt osb. Slitsomt, men dei blir eldre og får meir vit.

Anonymous poster hash: 6d79a...57b

Skrevet

Sånn er min og. Har ingen gode råd, gjer som du. Nr 1 var ikkje sånn så er ganske blank på sånne rampeungar. Må berre passe på heile tida, seie nei og fjerne han frå farlige situasjonar. Ta ifrå han kakaopakken når han strør kakao utover golvet. Sette lås på kjøleskåpa når han slenger opp døra for å leite etter youghurt osb. Slitsomt, men dei blir eldre og får meir vit.

Anonymous poster hash: 6d79a...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...