Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #1 Skrevet 11. april 2015 til en av oss ungene uten å konferere med noen først. Kom som lyn fra klar himmel. "Xxxx får sommerhuset som del av sin arv". Nå sitter vi andre igjen å forstår rett og slett ikke noe! Spør vi hvordan de har tenkt får vi ikke svar, bare sånn blir det.... Jeg vet de kan gjøre som de vil, men snakk om å lage god stemning Resten av arven har nok dessuten mindre verdi enn sommerhuset, da vi er flere huset skal deles på og det er ikke av videre verdi. Er det noe vi kan gjøre for å få arven jevnt fordelt? Hvordan håndterer vi dette til beste for alle? Man får jo mest lyst til å be de seile sin egen sjø... Anonymous poster hash: b7f81...9a9
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #2 Skrevet 11. april 2015 Det beste er vel å bare la det fare. Materialistiske verdier er ikke verdt å skape surskap og uvennskap i nærmeste familie. Kanskje er det at en av dere har fått sommerhuset en forsikring om at det blir i familien, til glede for dere alle, og ikke blir solgt for pengenes skyld? Dessuten kan vel foreldrene deres ha verdier som ikke er bundet i hus, som dere ikke vet noe om, og som vil komme dere andre til gode? Anonymous poster hash: 99cfe...bfc
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #3 Skrevet 11. april 2015 Det beste er vel å bare la det fare. Materialistiske verdier er ikke verdt å skape surskap og uvennskap i nærmeste familie. Kanskje er det at en av dere har fått sommerhuset en forsikring om at det blir i familien, til glede for dere alle, og ikke blir solgt for pengenes skyld? Dessuten kan vel foreldrene deres ha verdier som ikke er bundet i hus, som dere ikke vet noe om, og som vil komme dere andre til gode? Anonymous poster hash: 99cfe...bfc Det er vel mer følelsen av å ikke blitt informert på forhånd. Forbigått på en måte. Skal huset sikres for fremtiden har nok ikke rett søsken fått det dessverre og nei, de eier ikke mer utover en eldre bil. Pga avstand hadde ikke vi villet hatt huset, men min et annet søsken ville gjerne også vært med i vurderingen. Jeg synes ikke dette er godt og ryddig håndtert dessverre! Hi Anonymous poster hash: b7f81...9a9
Sint naken biltyv Skrevet 11. april 2015 #4 Skrevet 11. april 2015 Du tuller? Du er ikke sur fordi noen ga bort noe de selv eier? Det har ikke du noe med!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #5 Skrevet 11. april 2015 Selvfølgelig har hun noe med dette. Når arven senere skal deles så skal dette tas hensyn til. Stort mer kan du dessverre ikke gjøre. Veldig dårlig gjort av dine foreldre, men fullt lovlig. Anonymous poster hash: 5de39...817
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #6 Skrevet 11. april 2015 Jeg vet det er lov, men det er samtidig en veldig god oppskrift på hvordan man potensielt kan skape splid og dårlige relasjoner i en familie. Et søsken har "klikka" skikkelig og nekter nå å prate med de og dermed også delta i familieselskaper etc. Dette gjelder både for foreldrene våre og søskenet som arvet. Familien risikerer jo å splittes i to Hi Anonymous poster hash: b7f81...9a9
Gjest Maiken og barna Skrevet 11. april 2015 #7 Skrevet 11. april 2015 Dummeste foreldre gjør er å forskjellsbehandle sine barn. Ville jeg aldri gjort og hvertfall ikke i forhold til penger og verdier. Lavmål og snakk om å skape unødog konflikt i familien.
Mia_73 Skrevet 11. april 2015 #8 Skrevet 11. april 2015 Dummeste foreldre gjør er å forskjellsbehandle sine barn. Ville jeg aldri gjort og hvertfall ikke i forhold til penger og verdier. Lavmål og snakk om å skape unødog konflikt i familien. Stemmer det. Foreldrene har selvfølgelig lov å gjøre hva de vil med det de eier mens de lever, men dette er oppskrift til store konflikter, i verste fall brudd. Når de i tillegg ikke vil forklare hvorfor de gjorde det blir det enda verre. Jeg går ut fra at de vet godt at de gjorde noe galt, nemlig forskjellsbehandle og vil ikke høre om det, men dessverre er man alltid sine foreldres barn og slik forskjellsbehandling gjør like vondt selv om man voksen for lengst.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #9 Skrevet 11. april 2015 Jeg tenker dere som ikke fikk noe får som fortjent. Jeg fikk hytta til mamma og pappa. Og vet du hvorfor? Jeg har fulgt de opp i 15 år siden mamma ble ufør. Vasket huset hver uke, kjørt til lege og behandling. Handlet og ordnet julegaver. Hva har min søster gjort. Vært på søndagsmiddag en gang i måneden, en middag jeg har laget. Jeg bor 15 min unna, hun bor 30 min unna. Hun sier nå at det er jo så lang avstand så derfor har hun ikke stilt opp. Karma is a bitch. Anonymous poster hash: 5aa34...709
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #10 Skrevet 11. april 2015 Og jeg er glad jeg er enebarn, får alt jeg😂 Anonymous poster hash: f75a1...86c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #11 Skrevet 11. april 2015 Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, hi. Ikke hør på biltyven, selvfølgelig har du/dere "rett til" å bli fornærmet. For halvannet år siden lot mine foreldre den ene av oss søsknene kjøpe pappas leilighet til tulletakst, ca 2/3 av det boligen egentlig var verdt. Dette gjorde de midt i fellesferien, mens vi andre var på ferie. Broren min som fikk kjøpe, fikk umiddelbart satt riktig takst, og tjener nå mer enn 30.000 kr i året på lavere renter enn det jeg får på min leilighet. I tillegg selvfølgelig til hvis de selger, da. Da tjener han og kona fort en mill eller mer, penger de da får som egentlig skulle vært pappas. Jeg konfronterte foreldrene mine med dette da det skjedde, gråt mine salte tårer og fortalte hvor urettferdig det var. Heldigvis forstod de at de hadde forbigått oss andre søsknene, og fikk laget et testamente der vi andre får litt mer enn han som arvet leiligheten. Likevel, halvannet år etter, sitter sviket litt i ennå. Hvordan kunne de forskjellsbehandle sånn? Det skal også nevnes at samboer og jeg mangler noen få titalls tusen på å kjøpe drømmehuset. Tror dere vi får noe hjelp av pappa? Nei... Anonymous poster hash: 69365...6f7
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #12 Skrevet 11. april 2015 Og by the way, til anonym nr 9. Ikke kom her og si at jeg ikke har stilt opp! Jeg har vært der for dem siden jeg var barn, passet lillebroren min (som fikk leiligheten), vasket og ryddet, og generelt gjort som de har sagt i alle år! Hva gjorde han? Jo, han var ute og festet og drakk, gjorde hærverk og stjal, røyket hasj og lagde masse grå hår i hodet på foreldrene mine! Likevel, han får leiligheten, jeg får ingenting. Og vet du hvorfor? Jo, fordi, sitat: "du har jo klart deg så godt her i livet, broren din trengte dette mer enn deg." Fy skam! Anonymous poster hash: 69365...6f7
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #13 Skrevet 11. april 2015 Du tuller? Du er ikke sur fordi noen ga bort noe de selv eier? Det har ikke du noe med! Det er da virkelig helt naturlig å bli skuffa når foreldrene forskjellsbehandler på denne måten - gir ett barn store verdier og andre ingenting. Her inne reageres det på den minste lille forskjellsbehandling mellom f.eks stebarn og fellesbarn, nåde om den ene får bli med på kino og den andre ikke! Men å bli forfordelt i arv skal man ikke reagere på? Klarer ikke å se for meg ett eneste tilfelle der jeg kunne ha forskjellsbehandla barna mine på den måten... Anonymous poster hash: da12d...877
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #14 Skrevet 11. april 2015 Hvis det er arv regner jeg med at hn må betale ut dere søskenene? Anonymous poster hash: 086f6...968
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #15 Skrevet 11. april 2015 Hmmm... høres jo ut som han må betale ut dere...? Det der er helt typisk, forresten... Du må gå i deg selv og finne ut hvordan DU får det best mulig med dette. Jeg ville: 1 Samme som deg, satt ord på følelsene om hvorfor dette er så grådig urettferdig 2 Forklart dette, i plenum (foreldre, søsken, svogere og svigerinner) i KLARTEKST 3 Vurdert om jeg ville hatt noe mer med de egoistiske folka å gjøre 4 stått for den avgjørelsen, og uansett lagt det hele bak meg. Lykke til! Du har min fulle sympati Anonymous poster hash: 2c2d4...8b4
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #16 Skrevet 11. april 2015 Selvfølgelig har hun noe med dette. Når arven senere skal deles så skal dette tas hensyn til. Stort mer kan du dessverre ikke gjøre. Veldig dårlig gjort av dine foreldre, men fullt lovlig. Anonymous poster hash: 5de39...817 Det stemmer ikke. Det må bare tas hensyn til om foreldrene ønsker det. Du vet at det ikke er noen arv ennå? Arv er det som er igjen når noen dør. At dd har gitt bort noe som kunne blitt arv til en arving er irelevant. Man kan gjøre det til et forskudd, men det er ikke det automatisk. Hi: skjønner at du føler deg forbigått, men det beste er nok å la det ligge. Utrolig mange familierelasjoner går i oppløsning over sånne ting som dette. Anonymous poster hash: 98a29...b09
oslofrk Skrevet 11. april 2015 #17 Skrevet 11. april 2015 Skjønner deg så godt HI! Her skal søstern arve sommerhus til 8millioner og jeg skal arvet tv'n og stereoanlegget. Ikke tull engang! Jeg er drit lei at familien skal diskutere arv hver ferie og Skape splid og styr. Etter mange år med forskjellsbehandling vil jeg ikke mer. Min forelder truer med å gjøre meg arveløs og selvom det er kjipt mht barna klarer vi oss bedre uten. Da har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for å velge å bruke tiden på barn og mann fremfor fornærmet forelder heller!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #18 Skrevet 11. april 2015 Skal haa, skal haaa. Anonymous poster hash: ceeec...ff7
Hjertefru Skrevet 11. april 2015 #19 Skrevet 11. april 2015 Skjønner hi godt. Har selv fire barn, og hadde ikke drømt om å forferdelse ett av dem slik, uavhengig av årsak. God oppskrift på å skape splid og ufred i de neste 2-3 generasjonene. Trenger ikke være spesielt grisk for å se det. Hadde mine foreldre overdratt hytta til meg på den måten hadde jeg nekta å ta imot.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #21 Skrevet 11. april 2015 Samme har skjedd i vår familie, men her ble et hus gitt bort som et anna søsken hadde spurt om å få kjøpe tidligere! Det vil jeg si er mye verre, særlig når foreldrene våre sitter og forsvarer vedkommende som bare fikk huset uten å ha spurt om det. Vi er desverre nå en splittet familie, jeg har kuttet all kontakt med mine foreldre. De har ikke vært særlig hyggelige mot barna mine heller, og har tydelig forskjellsbehandlet både meg og barna mine. Nevøene mine kan godt få is, men om mine barn spørr kan de få et "nei". Dette er overhode IKKE akseptabelt, så for alles del kuttet jeg dem ut. Prøvde på forhånd å ta det opp med dem flere ganger, men dem ser ikke problemet. Da orker jeg ikke, ble bare mer skuffa hver gang jeg var der på besøk.Skjønner deg veldig godt hi, og i vår familie er vi splittet allerede før foreldrene våre er gått bort. Veldig spent på hvordan arven vil bli fordelt når den tid kommer, regner nesten med at mamma og pappa har testamentert mye til 3 av søskenene mine, mens jeg og søsteren min som har brutt kontakten ikke får et fnugg! Anonymous poster hash: 682ea...70b
Anonym bruker Skrevet 11. april 2015 #22 Skrevet 11. april 2015 Skjønner deg så godt HI! Her skal søstern arve sommerhus til 8millioner og jeg skal arvet tv'n og stereoanlegget. Ikke tull engang! Jeg er drit lei at familien skal diskutere arv hver ferie og Skape splid og styr. Etter mange år med forskjellsbehandling vil jeg ikke mer. Min forelder truer med å gjøre meg arveløs og selvom det er kjipt mht barna klarer vi oss bedre uten. Da har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for å velge å bruke tiden på barn og mann fremfor fornærmet forelder heller! Foreldrene dine kan nok ikke gjøre deg arveløs, samme hvor mye de truer med det. Du har rett på en viss del av arven når de går bort. Men de kan velge å testamentere bort det som overgår pliktsarv. Anonymous poster hash: 99cfe...bfc
Gjest Antarctica Skrevet 11. april 2015 #23 Skrevet 11. april 2015 Jeg vet det er lov, men det er samtidig en veldig god oppskrift på hvordan man potensielt kan skape splid og dårlige relasjoner i en familie. Et søsken har "klikka" skikkelig og nekter nå å prate med de og dermed også delta i familieselskaper etc. Dette gjelder både for foreldrene våre og søskenet som arvet. Familien risikerer jo å splittes i to HiAnonymous poster hash: b7f81...9a9 Hvis de har gitt det som forskudd på arv, kan vedkommende måtte betale dere andre ut i kroner og øre seinere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå