Gå til innhold

La stebarna arve alt eller selge det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stebarn i alder under mine og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre nå. Til nå har de fått arve endel, men til gjengjeld måtte jeg betale for noen rulleskøyter moren til barna la ut for salg som passet mitt barn. Jeg er veldig for å være like grei mot stebarna som mot mine egne, på alle måter,men jeg merker allerede at dette med økonomi kan bli et issue. Enten må jeg gi bort alt av klær og sko, og gi fullstendig slipp uten å forvente noe tilbake, eller jeg må la helt være å gi utstyr videre.

Da jeg ga endel poser med veldig pent brukte klær til stebarna nylig hadde moren blitt helt i hundre og tok med mesteparten av klærne hjem til seg. Hun har ikke god kontroll på egen økonomi og tross av at hun får ca 7500 kr for barna hver mnd så spør hun likevel om samboeren min kan være med å betale på ditt og datt. Stebarna har bare ett sett av sko, støvler, vinterklær etc, så hvis de kommer uten vinterklær en dag må de ganske enkelt være inne til de skal tilbake. Jeg syns det er veldig tungvint og stusselig, men jeg kan ikke blande meg inn i hvordan de ordner ting.

Vel, nå har jeg både ski som nesten ikke er brukt, vinterklær som er veldig fine, vårjakker som er pene etc, som jeg må vurdere om jeg skal gi eller selge til noen andre.

Hva tenker dere? Bør jeg legge vekk absolutt all smålighet og tenke at dette kommer barna til gode eller skal jeg føle et lite snev av "bitterhet" å selge tingene videre?

Anonymous poster hash: 7231a...cc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo legge til at jeg heller ikke har god økonomi, men jeg lever nøkternt og har kontroll over økonomien. Jeg har en deltidsstilling i et lavtlønnet yrke. Det har kanskje også noe å si for resonnementet.

Skrevet

Tror jeg ville latt de arve klær etc som er mer forbruksvare og som man ikke får noe igjen for, og heller solgt større ting som ski eller lignende. Om du trenger pengene selvsagt. Hvis du greier deg fint uten pengene tror jeg jeg ville tenkt at dette kommer barna til gode og latt de arve.

Anonymous poster hash: 598ab...9de

Skrevet

Hva sier forøvrig barnas far?

Anonymous poster hash: 598ab...9de

Skrevet

Hvorfor beholder du ikek deler av det? Og har det bare hos deg?! For eksempel en vårjakke i reserve, og en vinterdress.. du må jo ikke sende det til moren, men du trenger ikke beholde alt heller..

Anonymous poster hash: 538d5...3e8
Skrevet

Ville latt dem bruke dem når de er hos dere, men ikke gitt dem slik at moren kan ta dem med hjem. Da har dere til de tilfellene moren ikke sender med.

Anonymous poster hash: 9b399...669
Skrevet

Ville latt dem bruke dem når de er hos dere, men ikke gitt dem slik at moren kan ta dem med hjem. Da har dere til de tilfellene moren ikke sender med.

Også hadde jeg heller solgt det når stebarna var ferdig med det, hvis det da ikke var utslitt.

Skrevet

Hvis faren betaler 7500 i bidrag så må dere jo ha god økonomi. Om dere har helt adskilt økonomi får far kjøpe de av deg til sine barn da.

Anonymous poster hash: 9c151...09e

Skrevet

Sel det du kan få ein ok sum for, som ski o.l., og arv vekk klede o.l.

Skrevet

Hvis faren betaler 7500 i bidrag så må dere jo ha god økonomi. Om dere har helt adskilt økonomi får far kjøpe de av deg til sine barn da.

7500 er ikke bare bidrag. Det er inkl barnetrygd. Vi har felles økonomi, men nettopp flyttet sammen. Jeg har ikke tatt det opp med faren enda, for det er noe jeg bare har fundert på innimellom enn så lenge.

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet (endret)

Siden mor tydeligvis er litt surrete (ikke vondt ment), ville jeg hatt de tingene hjemme hos dere slik at de hadde varme klær osv når de kommer til dere. Da slipper de å være inne hele helgen fordi mor ikke har tatt med klær. Så solgt det den dagen barna har vokst fra det.

På den måten vil det være pent brukt den dagen du skal selge, og barna får glede av arveklær- og utstyr :)

I tillegg vil dere slippe styret med å pakke bag og barna slipper å bo i bager :)

Endret av Syltebærtyttetøy
Skrevet

7500 er ikke bare bidrag. Det er inkl barnetrygd. Vi har felles økonomi, men nettopp flyttet sammen. Jeg har ikke tatt det opp med faren enda, for det er noe jeg bare har fundert på innimellom enn så lenge.

Åja, ok. Du får høre med han hva han synes da

Skrevet

Behold klærne hjemme hos dere slik at ungene hans har klær når de er hos pappa. Selg unna dette når de også har vokst fra dem. Det er jo synd om han ikke kjøper støvler og ytterklær til å ha hjemme hos dere og heller lar ungene sitte inne mens de er hos ham da. Skjønner ikke den tankegangen, kan ikke han kjøpe ekstra sett med regntøy og lignende til å ha hjemme hos dere? Det er jo ikke kostbart.

Anonymous poster hash: 0784e...06a
Skrevet (endret)

Ser problemstilligen til dere alle faktisk. Hva vet du om økonomien til mor her? Og det er dyrt å være alene med to. Tro meg... har vært alene med tre og satte meg i gjeld for at de skulle bedrive med idretten sin! Levde spartansk, og måtte stadig be om hjelp fra faren deres!

Synes du skal hjelpe denne moren jeg. Det er tross alt moren til mannen din sine barn og til syende sist  så er det barna som nyter godt av dette :)

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg hadde nok latt stebarna få klærne, med mindre du virkelig trenger pengene da. 

Skrevet

Ser problemstilligen til dere alle faktisk. Hva vet du om økonomien til mor her? Og det er dyrt å være alene med to. Tro meg... har vært alene med tre og satte meg i gjeld for at de skulle bedrive med idretten sin! Levde spartansk, og måtte stadig be om hjelp fra faren deres!

Synes du skal hjelpe denne moren jeg. Det er tross alt moren til mannen din sine barn og til syende sist så er det barna som nyter godt av dette :)

Hun har faktisk samboer. Og jeg vet jo virkelig ikke mye om økonomien dems, annet enn at de begge er litt rotehuer som ikke får lån pga anmerkninger og historier om en samboer (barnas mor altså) som brukte opp pengene som skulle gå til regninger. Men jo,jeg heller naturligvis mot å hjelpe, ellers hadde det ikke vært en problemstilling. Men det plager meg litt at "vi" betaler bidrag og likevel skal bidra både med ekstra utgifter til regninger, klær og utstyr til å ha hos far samt alt etter mine... Samtidig vil jeg jo gi barna en god oppvekst.

Jeg er forøvrig veldig imot den tradisjonelle måten man betaler barnebidrag her i landet og det farger meg nok litt her. Å ha klær helt separat, altså at de bruker klærne hos oss og ikke tar med til mor har jeg ikke tenkt på engang. Jeg vil isåfall ikke at det skal bli tydelig, for da føles det nok kjipt for barna. "denne jakka får du bare ha her. Etter skolen skal du til mor, så du får ta på en annen jakke". Sånn vil jeg ikke ha det.

Skrevet

Jeg tenker at dette er flere adskilte problemstillinger.  

Du og samboeren din må bli enige om hvilken grad av felles økonomi dere skal ha.  Et alternativ er jo at han kjøper brukte barneklær fra deg for å gi til sine barn, jeg synes det blir veldig rart.  

Samboeren din må snakke med eksen sin om hva hans barn skal ha med på samvær.  De kan f.eks. bli enige om en liste med klær/utstyr som skal være med, hvis det ikke er med ringe han barnas mor og ber henne levere, hvis det ikke skjer kjøper han nytt og trekker summen fra bidraget.  Altså, hvis et barn skal spille fotballkamp men ikke har med fotballsko, så ringer han mor og ber henne levere skoene, hvis hun ikke kan/vil kjøper han nye.  

Eventuelt kan samboeren din og eksen bli enige om at dere skal ha regntøy, vintersko osv hjemme hos dere, og så får han eventuelt betale mindre bidrag?  

Anonymous poster hash: 75e2a...307
Skrevet

Dere er en familie nå, inkludert stebarna. Har dere lyst at de skal ha mer klær eller utstyr enn det mor mener er nødvendig/klarer å skaffe syns jeg dere skal holde de med en ekstra jakke, ski om dere tar de med på det osv. Så om det er klær eller utstyr barna kan trenge er det ikke så lurt å selge det nå. Tenk hva som er mest økonomisk og praktisk for dere som familie helhetlig, prøv å fortrenge at dette er ting du personlig har brukt penger på, og at mor er et rotehode som egentlig forlanger for mye. Jeg hadde nok hatt litt blandede følelser, men har bestemt meg for å være raus med andre så lenge vi selv ikke lider noen nød.

Skrevet

Hadde solgt noe ( som du får god pris på) og gitt dem noe. Evt hatt det der som skift det som er uteklær siden mor ikke klarer sende med alltid. Men å gi bort uteklær når hun ikke sender med hadde jeg ikke gjort. Det tjener jo ikke barna på.

Anonymous poster hash: d8cf2...510

Skrevet

Selg det eller behold det hjemme så barna kan bruke det hos dere. Hadde ikke giddi å gitt det bort til noen som surrer med penger og har dårlig økonomi pga det. Hun får allerede penger til barna av dere. Hun kan bruke de på klær og ustyr til barna sine

Skrevet

Jeg tenker at dette er flere adskilte problemstillinger.  

Du og samboeren din må bli enige om hvilken grad av felles økonomi dere skal ha.  Et alternativ er jo at han kjøper brukte barneklær fra deg for å gi til sine barn, jeg synes det blir veldig rart.  

Samboeren din må snakke med eksen sin om hva hans barn skal ha med på samvær.  De kan f.eks. bli enige om en liste med klær/utstyr som skal være med, hvis det ikke er med ringe han barnas mor og ber henne levere, hvis det ikke skjer kjøper han nytt og trekker summen fra bidraget.  Altså, hvis et barn skal spille fotballkamp men ikke har med fotballsko, så ringer han mor og ber henne levere skoene, hvis hun ikke kan/vil kjøper han nye.  

Eventuelt kan samboeren din og eksen bli enige om at dere skal ha regntøy, vintersko osv hjemme hos dere, og så får han eventuelt betale mindre bidrag?  

Anonymous poster hash: 75e2a...307

Dette vil neppe mor gå med på å det skjønner jeg godt!

Far har ingen rett til å fortelle mor at hun skal kjøpe klær og sko skal ligge hos han!

Han kan selvsagt ikke trekke det fra barnebidraget heller! Det er mor som har hovedomsorgen å da er det hun som skal kjøpe det hun mener barnet trenger.

Jeg hadde ikke gått med på å bruke barnebidraget på klær og sko som kun skal ligge hos han!

Forslaget om at hvis noe mangler som burde vært med på samvær så må mor komme ut med det er jeg veldig for :)

Syns det er helt greit å trekke summen fra barnebidraget hvis det er sånn at far må kjøpe helt nødvendige ting fordi mor ikke gidder å kjøre det ut til far.

Anonymous poster hash: a5535...1d1

Skrevet

Jeg synes stebarna kan arve det, men ikke ta det med til moren. Det kan være hos dere og brukes når de er hos dere. Da har du jo plutselig alt av klær og utstyr til dem når de er hos dere, om ikke moren klarer sende med tøy og utstyr med dem når de skal til dere.

Anonymous poster hash: 867dd...a32
Skrevet

Jeg ville hatt klærne hos dere og latt barna bruke det når de manglet, etterpå ville jeg solgt de.

Forklar enkelt at du syns det erså dumt at de ikke kan gå ut dersom jakken hjemme er på vask (trenger jo ikke si at mor ikke gidder ta med uteklær) og derfor er det greit å ha reserveklær.

Vanlige klær ville jeg latt de arve det som jeg ikke ville fått "mye" penger for og solgt de fineste klærne så du tjener litt.

Min søster arver ingenting av meg. Hun gadd ikke se nedi posene, sa aldri takk, så aldri klærne i bruk osv

Min svigerinne blir veldig glad (de har god økonomi). Klærne er ofte i bruk, hun takker og viser hun syns det er gøy. En sjelden gang får vi en flaske vin eller to kinobilletter der hun sitter barnevakt som takk for arveklær! Hun får klær for flere tusen kroner!

Eneste grunnen til at jeg hadde latt disse stebarna arve klær var om mor takket og viste at hun ble glad! Jeg synd også det er på sin plass å gi noe tilbake når man får ski, utstyr, klær for mange tusen i løpet av et år. Feks en liten blomst, en vin eller beskjed om at som takk for klærne sitter jeg barnevakt en lørdag hos dere!

Anonymous poster hash: 2530b...07a

Skrevet

Ville beholdt klæra hjemme hos dere som ekstraklær. Om noe havner med hjem til mor fordi hun har det på seg er det en ting, for da skjer vel det motsatte også.. men hadde ikke gitt de med hjem til mor

Anonymous poster hash: 4c880...d60
Skrevet

Det kommer litt an på om dere har separat eller felles økonomi. Dette er ting du har kjøpt til dine barn, og med mindre fleksibilitet og generøsitet går alle veier ville jeg rett og slett solgt det som har en verdi og latt de arve/ ha som reserve vanlig basistøy. Du får ikke like mye for klær/utstyr om noen år, da motene pg merkene forandrer seg på barnetøy og. Det ser jeg på det jeg har tatt bare på etter min eldste.

Greit nok at man skal bidra, men ikke hvis du lever på din deltidslønn med separat økonomi, og du kunne brukt disse inntektene til å kjøpe nytt utstyr til dine egne unger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...