Gå til innhold

Jeg er psykisk syk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Likevel er jeg ganske normal! Er ikke det rart? Likevel blir folk livredde når de hører om "psykisk syke", som om at "vi" kan finne på å ta livet av dem eller noe annet grusomt...

Satt hos søsteren min en kveld og drakk litt vin. 2 venninner av søsteren kom innpå temaet og de sa at de kjente ei som var psykisk Syk og at hun til og med hadde barn (?!) og at barnevernet burde fjerne dem... Og tenk på at hun i tillegg var gift! Stakkars mann.... (?!?!)

Hjelpe meg! Psykisk syk betyr ikke GAL, jeg lever livet som alle andre... Men inni meg har jeg problemer, som jeg kjemper med hver dag. Jeg er ikke farlig, skummel eller slem. KUN psykisk syk!

Jeg har mann, barn, eget hus og elsker familien min!

En liten utblåsning, er ikke rart det er tabu å snakke om når man blir møtt med slike fordommer....

Anonymous poster hash: 58b4e...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur noen alle sliter litt hver dag altså. Så mange som er pyskisk syk, men folk har en veldig forskjellig "smerte terskel" når det kommer til pysken sin.

Anonymous poster hash: e861f...d01
Skrevet

Jeg er også psykisk syk, men ingen som kan tippe det om jeg ikke har fortalt det. Men det er jo ekstreme forskjeller innenfor psykisk sykdom, så man må nesten forklare litt nærmere hva som feiler en om man først skal fortelle om det. I begynnelsen skjulte jeg det for alle, men de siste to årene har jeg følt meg bekvem med å være helt åpen om det, samt at jeg har vært innlagt. Det er en del av meg og jeg blir ikke farlig for noen andre enn meg selv når jeg er syk, samt at jeg har lange friske perioder. Nå har jeg sluttet helt på alt av medisin, fungerer helt som normalt i hverdagen og er akkurat som de fleste andre oppegående mennesker. Mine behandlere anslår at sjansen for at jeg skal bli like syk som tidligere er minimal og at tilbakestegene mine vil komme sjeldnere og sjeldnere fremover. Vært stabil i 1.5 år nå uten medisin :)

Anonymous poster hash: 21d67...dff
Skrevet

Jeg er også det, men "ingen" vet det. Kun nær familie. Jeg ønsker ikke å fortelle det til noen siden "de" kan reagere som dine venninner. Jeg er ikke farlig for noen, psykologen sier iallefall det :P 

Jeg antar at folk kanskje merker det iblant - at det er noe, siden jeg plutselig blir spinnvill eller veldig innesluttet. Men tenker at de tror at jeg bare er sånn. Aner egentlig ikke... 

Anonymous poster hash: 1907e...c5c
Skrevet

De fleste får gjerne en større eller mindre knekk i livet. Har hørt at hver fjerde person man passerer i gata har en form for problemer. Og noen sliter så klart over lengre tid eller kanskje hele livet. Selv har jeg slitt med sosial fobi og depresjon de ti siste årene, men psykologen sier at jeg har stor sjanse til å bli "frisk", og løftet ikke et øyenbryn da jeg fortalte at jeg var gravid, men ble derimot glad og sa at jeg kom til å bli en fantastisk mor. Men det er lett å bli stemplet av andre, men det tror jeg er fordi de vet for lite om det.

Anonymous poster hash: 01881...903

Skrevet

Hva innebærer det å være psykisk syk? 

Anonymous poster hash: 0035d...586
Skrevet

Det handler vel om at mange har lite kunnskap om ulike psykiske lidelser, og dermed fort tenker at begrepet er synonymt med "gal."

Å være psykisk syk sier omtrent like mye om folk som "hun er somatisk syk." Du vet ikke da hvorvidt vedkommende er komatøs eller har neglerotbetennelse, og det er også omtrent like informativt i forhold til ens omsorgsevne.

Anonymous poster hash: 2dfe4...2c4
Skrevet

Tror de må ha trodd hun var psykisk utviklingshemmet...... Vesentlig forskjell det da.

Anonymous poster hash: 770b0...781

Skrevet

Hva innebærer det å være psykisk syk?

Anonymous poster hash: 0035d...586

Det innebærer at man kanskje sliter med ting som er helt vanlig for andre. Nå finnes det jo veldig mange forskjellige diagnoser, så det er nesten best å søke opp det man lurer på selv. Men hovedsakelig innebærer det vel at man har en alvorlig eller mindre alvorlig sykdom som enten kan behandles eller ikke behandles. De aller fleste ser man det ikke på og de aller fleste er helt normale utad. Men vi er her.

Anonymous poster hash: 01881...903

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...