Gå til innhold

Hvor mye kpmmer dere til å gi barna deres i konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som konfirmeres i mai. Hvor mye ville dere gitt?

Anonymous poster hash: 3e721...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunad

Anonymous poster hash: f0973...a93

Skrevet

Selskapet og en bibel

Anonymous poster hash: 6a512...285

Skrevet

Selskapet og en bibel Anonymous poster hash: 6a512...285

Trodde de fikk bibel av kirka jeg,,,

Anonymous poster hash: 09190...512

Skrevet

Klær og selskapet.

Store pengegaver til 14-åringer er helt unødvendig synes jeg. Men vi sparer til barna, så de skal få litt startkapital når de skal kjøpe seg sin første bolig, dåpsgave, konfirmasjonsgave og 18-årsgave er slått sammen i den gaven.

Anonymous poster hash: b7d0c...a31
Skrevet

Jeg ville gitt etter evne jeg.... Bunad, eller eventuelt penger til verdien av bunaden...

Egentlig bør det holde med selskapet, slik en annen sier.

Pr i dag hadde nok mitt barn fått selskapet + 5000kr, men det er fortsatt 10 år til vi skal ha noen konfirmasjon

Anonymous poster hash: 09190...512

Skrevet

Trodde de fikk bibel av kirka jeg,,,Anonymous poster hash: 09190...512

Får en skikkelig en som har god kvalitet

Skrevet

Aner ikke, det er 11 år til vi evt. får en konfirmant. Vi har en konto vi sparer på som han skal få innholdet av i en eller annen form på ett eller annet tidspunkt. Om vi kjøper noe eller gir ham pengene og når han får det kommer an på hva vi vurderer som mest hensiktsmessig når den tid kommer.

Blir han den typen ungdom som sløser bort alt han får mellom hendene så blir det vel en tusenlapp eller to eller noe han ønsker seg for tilsvarende sum. Så får han ikke vite om resten før han har blitt mer voksen. Ønsker han seg noe dyrere så kan han få det om vi ser fornuften i det, ser ikke poenget i å kaste penger ut av vinduet bare fordi det er konfirmasjon. Penger til sertifikat, bolig osv er uansett altfor tidlig i mine øyne.

Anonymous poster hash: 4e2d0...dcc
Skrevet

Vi kommer til å gi etter evne. Får de penger så skal de øremerkes og ikke få brukes på tull. Regner ikke med at noen av dem vil ha bunad. Usikker på om de kommer til å konfirmere seg begge to, men dersom den ene gjør det så gir vi nok likt uten at vi har diskutert det noe særlig sammen.

Skrevet

Min sønn ønsker seg gaming pc . De ligger vel på ca 10000,-

Anonymous poster hash: e3df3...8c1

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Eldste får bunad, de to yngste får selskap og dress, og bunad når de er ferdig vokst

Skrevet

Vi kommer til å gi etter evne. Får de penger så skal de øremerkes og ikke få brukes på tull. Regner ikke med at noen av dem vil ha bunad. Usikker på om de kommer til å konfirmere seg begge to, men dersom den ene gjør det så gir vi nok likt uten at vi har diskutert det noe særlig sammen.

Hvordan øremerket du pengene?

Trodde når de ble 18 år var det fritt fram til å bruke penger som man vil. Da disponerer man kontoen fritt? I banken hos oss kan det ikke øremerkes penger som står på sparekonto.

Anonymous poster hash: 37090...39a

Skrevet

Trodde de fikk bibel av kirka jeg,,,Anonymous poster hash: 09190...512

Får en skikkelig en som har god kvalitet

Oi! H*n blir sikkert kjempeglad!  :hoppendeglad:

Anonymous poster hash: 57ccc...988

Skrevet

Selskapet, klær til dagen og 3000 kr. (Sønnen får dress og datter arver min bunad)

Anonymous poster hash: 2cf76...3db

Skrevet

Selskap og et gullhjerte😃 fin kjole har hun fra før, men skal få nye sko😃

Skrevet

Trodde når de ble 18 år var det fritt fram til å bruke penger som man vil. Da disponerer man kontoen fritt? I banken hos oss kan det ikke øremerkes penger som står på sparekonto.

Jeg har ikke gjort det enda, barna er 9 1/2 og 7 år.

Vi har ikke diskutert detaljene, de er ikke 18 år når de konfirmeres, ingen sa at pengene skulle inn på deres konto dessuten er det mulig å ble enige med barna om hva man skal bruke pengene på. 

Lappen på bil eller moped, bil eller moped, data på vgs., hus eller leilighet eller andre noenlunde fornuftige ting.

De skal i alle fall ikke drikkes opp el.

Skrevet

Selskap er ikke en gave!

Datteren min får bunad og alt sølvet (inkl. sølvbelte), hun får også en sum penger og en USA tur.

Anonymous poster hash: 4905d...435

Skrevet

Selskap er ikke en gave!

Datteren min får bunad og alt sølvet (inkl. sølvbelte), hun får også en sum penger og en USA tur.

Anonymous poster hash: 4905d...435

Mulig det ikke er en gave, men har man begrenset med penger så må det tas med i beregningen. Da jeg skulle konfirmeres måtte jeg velge mellom ordentlig selskap, bunad eller gave. Jeg valgte bunad. Det ble jo et lite selskap likevel, men det ble holdt hjemme, med lapskaus som mamma og pappa serverte selv.

Anonymous poster hash: 4e2d0...dcc

Skrevet

Det er menge til enda, men kommer ikke til å gi alt for mye penger. En 15 åring har ikke godt av det. Vi sparer penger til både rernirt og egenkapital til boligkjøp når han skal det, men konfirmasjonen får han nok bare en god slump med penger. Ikke for mye og ikke for lite. Gir han ikke 50000 kr som han kan sløse bort på null komma svisj... En 15 åring ofte er ikke moden nok til å få store pengesummer. Jeg var ikke det.

Anonymous poster hash: f4c39...fe0

Skrevet

Det er menge til enda, men kommer ikke til å gi alt for mye penger. En 15 åring har ikke godt av det. Vi sparer penger til både rernirt og egenkapital til boligkjøp når han skal det, men konfirmasjonen får han nok bare en god slump med penger. Ikke for mye og ikke for lite. Gir han ikke 50000 kr som han kan sløse bort på null komma svisj... En 15 åring ofte er ikke moden nok til å få store pengesummer. Jeg var ikke det.

Rernirt er førerkort...😎

Skrevet

Jentene mine fikk bunad, selskap, 10 000,- + 200 aksjer. Sønnen min min skal få tilbud om bunad også. Synes det er kjempe fint til gutter. Eller så må han få noe av samme verdi tenker jeg.

Anonymous poster hash: 602e8...942
Skrevet

Jeg aner ikke enda. Bunad har de hatt og kommer til å ha hele tiden. Det er det svigermor/svigerfar som holde de med. Før var jo konfirmasjonen mer som en eksamen og en milepæl der man var blitt voksen, samtidig som en voksendåp. Da var det naturlig å gi flotte gaver som de kunne ha bruk som en del av voksenlivet. Nå er jo konfirmasjon for de fleste kun en tradisjon der de lærer litt om kristendommen, og får masse penger og en fest som ofte bare føles som en plikt. De er rett og slett for unge til å konfirmere seg, med tanke på hva det egentlig innebærer, de fleste, og de "trenger" heller ingen penger foreløpig. Så om barna våre ønsker å konfirmere seg kan det godt hende vi gir dem noe symbolsk og en liten pengegave for innsatsen. Alt det andre som kan være godt å ha når de blir litt eldre som lappen, bil, aksjer, egenkapital osv. skal de få uansett, men det blir ikke før de er myndige. 

Skrevet

Ser mange sier bunad - det er ikke lurt når det er en gutt! Den blir å holde i toppen 2 år og så er den for liten :/ 

Nå har vi jente så den dagen hun skal konfirmeres blir det bunad.

Skrevet

Min er ikke ute av magen enda, så 15 år til konfirmasjon er aktuelt, men det er allerede bestemt at han får bunad og selskap. Ikke noe mer utover det fra meg.

Anonymous poster hash: 14e1f...4ce
Skrevet

Jeg har ikke gjort det enda, barna er 9 1/2 og 7 år.

Vi har ikke diskutert detaljene, de er ikke 18 år når de konfirmeres, ingen sa at pengene skulle inn på deres konto dessuten er det mulig å ble enige med barna om hva man skal bruke pengene på.

Lappen på bil eller moped, bil eller moped, data på vgs., hus eller leilighet eller andre noenlunde fornuftige ting.

De skal i alle fall ikke drikkes opp el.

Poenget er at står pengene i barnets navn kan faktisk barnet bruke de på hva de vil. Du trenger ikke få vite at pengene er brukt en gang. Dessverre. Vil barnet bruke penger på russebuss, så nytter det ikke st du har sagt at pengene skal gå til bolig. Det er barnet på 18 år sine penger.

Man håper jo barna blir fornuftige.

Står pengene i ditt navn er det jo ikke egentlig barnet ditt sine penger. Da trenger det jo ikke få mye penger til komfen, heller penger den dagen pengene skal brukes til feks bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...