Gå til innhold

Samlivsbrudd..Skole... Noen med peiling på NAV(overgangsstønad?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er midt i en masterutdanning (strengt talt ikke en nødvendig utdanning, da jeg er profesjonsutdannet i bånn.) og samboer og jeg har bestemt oss for å gå i fra hverandre. Vi har et barn sammen på 3 år. Jeg lurer da på om jeg vil få anledning til å fortsette utdanningen min (1år igjen, masteroppgaven) eller om jeg må si hadet bra til utdanningen? 

Anonymous poster hash: 3dd71...54f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ha hovedomsorgen vil du få overgangsstønad så lenge du er i aktivitet og det er du jo:)

Anonymous poster hash: adf60...e66

Skrevet

Det vil du klare fint! Stipend av Lånekassen, sikkert litt OS. Så kan du jobbe når barnet er hos pappaen.

Du får også utvidet barnetrygd, alt dette forutsetter at du skal ha hovedomsorgen

Skrevet

Hei

Jeg er midt i en masterutdanning (strengt talt ikke en nødvendig utdanning, da jeg er profesjonsutdannet i bånn.) og samboer og jeg har bestemt oss for å gå i fra hverandre. Vi har et barn sammen på 3 år. Jeg lurer da på om jeg vil få anledning til å fortsette utdanningen min (1år igjen, masteroppgaven) eller om jeg må si hadet bra til utdanningen? 

Ingen kan kreve at du slutter på utdanningen, men du må selv avgjøre om du med de stønadene du har krav på har mulighet til å fullføre. Det kan være du må jobbe mer i tillegg, men det kan du jo gjøre mens barnet har samvær med far. 

Anonymous poster hash: 15b69...646

Skrevet

De spør ikke hva slags utdanning du tar, du vil få overgangsstønad så lenge du er i aktivitet.

Du vil også få dekket mesteparten av barnehageregningen, få en ekstra barnetrygd og få en betydelig skattelette (særfradrag for enslige forsørgere), men det forutsetter jo at du har barnet minst 60% av tiden da. Deler dere 50/50 har du ikke krav på noenting.

Anonymous poster hash: fa4a4...3db
Skrevet

Det vil du klare fint! Stipend av Lånekassen, sikkert litt OS. Så kan du jobbe når barnet er hos pappaen.

Du får også utvidet barnetrygd, alt dette forutsetter at du skal ha hovedomsorgen

Så lenge hun ikke har inntekt vil hun få full os. Når hun er ferdigstudert og får seg jobb kan hun få redusert os.

Skrevet

Takk for svar dere! Nå ble jeg beroliget. Ja, jeg skal ha hovedomsorgen for barnet. Vi vet ikke helt ang samværsfordelingen enda, men far har en jobb der han reiser mye. Så stort mer en annenhver helg tror jeg ikke det blir. 

Dette er jo fantastiske nyheter! Ønsker virkelig å ta ferdig utdanningen jeg har startet på :) HI

Skrevet

Takk for svar dere! Nå ble jeg beroliget. Ja, jeg skal ha hovedomsorgen for barnet. Vi vet ikke helt ang samværsfordelingen enda, men far har en jobb der han reiser mye. Så stort mer en annenhver helg tror jeg ikke det blir. 

Dette er jo fantastiske nyheter! Ønsker virkelig å ta ferdig utdanningen jeg har startet på :) HI

Som studerende mor kan du også søke bostøtte.

Anonymous poster hash: dc7ef...ec5

Skrevet

Takk for svar dere! Nå ble jeg beroliget. Ja, jeg skal ha hovedomsorgen for barnet. Vi vet ikke helt ang samværsfordelingen enda, men far har en jobb der han reiser mye. Så stort mer en annenhver helg tror jeg ikke det blir. Dette er jo fantastiske nyheter! Ønsker virkelig å ta ferdig utdanningen jeg har startet på :) HI Anonymous poster hash: 3dd71...54f

Når dere har vært på mekling og du har fått meklingsattesten så kontakter du NAV. Da kan du få et møte med en saksbehandler og dere kan sammen gå igjennom rettigheter til ulike stønader og plikter. Du kan også få hjelp til å fylle ut skjemaene.

Skrevet

Tusen takk for svar og gode tips alle sammen! Dette skal jeg ta med meg videre, og få bestilt meg en time hos saksbehandler etter meklingen.

Dette gav lys i tunnelen, det må jeg si :) HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...