Gå til innhold

Har du hatt eller har svangerskapsdiabetes??

Anbefalte innlegg

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Legen ringte meg i dag og fortalte at jeg har svangerskapsdiabetes. Nå er jeg 34+4 på vei så det er ikke mye igjen av svangerskapet, men jeg skal iallefall bli fulgt tett opp de siste ukene nå.

Men legen fortalte meg egentlig ikke så mye, så jeg har sittet på google siden hun ringte. Enkelte artikler sier at man blir satt igang senest o uke 40, altså rundt termin, at man ikke går overtid.

Stemmer dette ? Jeg har egentlig ikke det minste lyst til å bli satt i gang, ønsker at ting skal starte av seg selv slik som ved forrige fødsel.

Kan ikke dere som har hatt eller har fortelle meg hva dere vet eller erfarte/erfarer?

Jeg er egentlig ganske lei meg nå og veldig sulten på informasjon om hva alt går ut på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt det selv, men fra praksis på føden er det det jeg også har lært. Når kom din forrige da? Det er jo ikke sikkert du kommer så langt en gang. Ha mye sex. ;) Sperma inneholder nemlig prostaglandiner som også brukes ved igangsetting. Hvorfor er du så redd for igangsetting?

Anonymous poster hash: 91808...4b6

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Har ikke hatt det selv, men fra praksis på føden er det det jeg også har lært. Når kom din forrige da? Det er jo ikke sikkert du kommer så langt en gang. Ha mye sex. ;) Sperma inneholder nemlig prostaglandiner som også brukes ved igangsetting. Hvorfor er du så redd for igangsetting?

Anonymous poster hash: 91808...4b6

Min forrige kom på dag 3 over termin. Legen sier at jeg nok hadde svangerskapsdiabetes da også, men den gang var det aldri snakk om å sjekke det. Men han var over fire kg og jeg var innmari tørst i det svangerskapet.

Jeg har ingen å ha sex med hehe, ble slutt med barnefar i starten av svangerskapet desverre.

Ikke egentlig redd for det, men ønsker bare at det skjer av seg selv siden jeg allerede vet at jeg ikke vil få helt den fødselen jeg ønsker meg pga forrige fødsel. Det er vel et slags ønske om at noe skal kunne gå "normalt" for seg :)

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Ingen flere ?

Skrevet

Ingen flere ?

Jeg hadde svangerskapsdiabetes med førstemann, men der var det aldri snakk om igangsetting dersom jeg gikk over. Jeg ble imidlertid satt i gang ei uke på overtid, men det var pga mistanke om begynnende svangerskapsforgiftning.

Nå er jeg gravid igjen, men har fortsatt ikke fått svar på glukosebelastningen jeg var gjennom for en måneds tid siden. Lever som om jeg har det og får oppfølging som om jeg har det, men heller ikke denne gangen er det snakk om igangsetting rundt termin pga evt svangerskapsdiabetes. Nå vil de heller vente i det lengste med en eventuell igangsetting på grunn av at det endte med keisersnitt etter igangsetting sist.

Skrevet

Jeg hadde det i mitt siste svangerskap. Ble sjekket pga alderen min (var 44), og var 23+2. Sykehuset ønsket å følge meg opp tett, men jeg dro på ferie og tok neste glukosebelastning 34+noe, med enda dårligere resultater. Langtidsblodsukker var derimot helt normal, og jeg kontrollerte det med kosten. Jeg sjekket fastende glukosebelastning daglig (var alltid normal) og to ganger i uken sjekket jeg det to timer etter frokost. Fant ut hvilke matprodukter jeg ikke kunne spise, og da gikk det bra.

Anbefaling er å sette i gang (i utlandet rundt uke 38, men ikke her i Norge) på grunn av økt risiko for dødfødsel, særlig når diabetesen ikke er under kontroll. Jeg ble satt i gang 38+1 av andre grunner (tidligere dødfødsel, pluss lite liv og mange hvite blodlegemer i urinen). Jeg ønsket å gå i fødsel naturlig, men på grunn av tidligere dødfødsel, visste jeg at jeg ville bli satt i gang senest termindagen. Jeg hadde en veldig sympatisk lege på sykehuset som var villig til å sette meg i gang 38+0 (en mandag), men sammen kom vi fram til 39+0. Så ble det framskyndet likevel av andre grunner til 38+1, og ungen kom til slutt 38+6 i en styrtfødsel.

Jeg var uheldig, og tok ny glukosebelastning 5,5 måneder etter fødsel for en etterkontroll, og fordi jeg hadde fått noen mistanker om at ikke alt var i orden, og har nå utviklet diabetes type II. Hadde blitt fortalt at dette var en mulighet for 50% av kvinner i min alder med svangerskapsdiabetes! å utvikle vanlig inn fem år, men likevel ikke en ok beskjed å få.

Jeg fikk glukosemåler på blåresept under svangerskapet. Selve måleren er ikke så dyr, men strips og nål koster mye. Med frikort ble alt meget rimelig.

Lykke til. Dette kan gå bra likevel!

Skrevet

Jeg har hatt det tre ganger. Du kan ikke gå på overtid da sjansen for at babyen dør i magen øker betraktelig, og du har svært store sjanser til å utvikle svangerskapsforgiftning. Jeg har blitt igangsatt to ganger. Det er ikke ideelt. Men både du og babyen skal ut av dette med helsen i behold. Det er viktigere enn fødselen. Babyen kan være større enn ønskelig siden du er sent fanget opp, det kan også komplisere fødselen.

Når det er sagt. Jeg har hatt tre flotte fødsler, har 3 friske barn, og er frisk selv fra diabetesen :) La dem ta vare på deg og babyen.

Anonymous poster hash: de6d4...d87
Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg hadde det i mitt siste svangerskap. Ble sjekket pga alderen min (var 44), og var 23+2. Sykehuset ønsket å følge meg opp tett, men jeg dro på ferie og tok neste glukosebelastning 34+noe, med enda dårligere resultater. Langtidsblodsukker var derimot helt normal, og jeg kontrollerte det med kosten. Jeg sjekket fastende glukosebelastning daglig (var alltid normal) og to ganger i uken sjekket jeg det to timer etter frokost. Fant ut hvilke matprodukter jeg ikke kunne spise, og da gikk det bra.

Anbefaling er å sette i gang (i utlandet rundt uke 38, men ikke her i Norge) på grunn av økt risiko for dødfødsel, særlig når diabetesen ikke er under kontroll. Jeg ble satt i gang 38+1 av andre grunner (tidligere dødfødsel, pluss lite liv og mange hvite blodlegemer i urinen). Jeg ønsket å gå i fødsel naturlig, men på grunn av tidligere dødfødsel, visste jeg at jeg ville bli satt i gang senest termindagen. Jeg hadde en veldig sympatisk lege på sykehuset som var villig til å sette meg i gang 38+0 (en mandag), men sammen kom vi fram til 39+0. Så ble det framskyndet likevel av andre grunner til 38+1, og ungen kom til slutt 38+6 i en styrtfødsel.

Jeg var uheldig, og tok ny glukosebelastning 5,5 måneder etter fødsel for en etterkontroll, og fordi jeg hadde fått noen mistanker om at ikke alt var i orden, og har nå utviklet diabetes type II. Hadde blitt fortalt at dette var en mulighet for 50% av kvinner i min alder med svangerskapsdiabetes! å utvikle vanlig inn fem år, men likevel ikke en ok beskjed å få.

Jeg fikk glukosemåler på blåresept under svangerskapet. Selve måleren er ikke så dyr, men strips og nål koster mye. Med frikort ble alt meget rimelig.

Lykke til. Dette kan gå bra likevel!

Jeg frykter hvor stor babyen er siden jeg ikke har tatt noe hensyn til diabeteskosthold i svangerskapet. Selv om jeg fikk vite om det først i dag, har jeg nok hatt det en del uker (har hatt enkelte sympromer som feks ekstrem tørste og å sovne hver gang jeg hadde i meg sukker) og er redd for at han er stor. Mitt første barn var over 4 kg :/

Også har jeg nåleskrekk, så jeg frykter for hvor bra det vil gå å teste blodsukkeret mitt selv, men heldigvis har jeg bare noen få uker igjen :)

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap og følges godt opp i dette svangerskapet også siden sjansene er store for å få det igjen. Jeg fikk ikke beskjed om at jeg kom til å bli satt i gang i uke 40 da jeg hadde svangerskapsdiabetes. Men de tok vekstestimat av barnet og jeg måtte måle blodsukkeret ofte. Kanskje hvis du klarer å holde blodsukkeret stabilt og babyen ikke legger på seg veldig mye så slipper du å bli igangsatt?

Nå skal det sies at jeg ble igangsatt forrige gang i uke 37 på grunn av andre komplikasjoner og det kommer jeg nok til å bli denne gang også og jeg hadde en veldig god opplevelse med det. Jeg hadde også hørt en del negativt om det å bli igangsatt, men slik trenger det altså ikke å bli. I uke 40 er jo sjansene dessuten enda større for at du er moden og at det meste kan gå helt naturlig. Jeg hadde ikke behov for hverken modningspiller eller riestimulerende drypp da jeg ble satt i gang, så det hele kan gå veldig rolig og naturlig for seg også :)

Lykke til!

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg har hatt det tre ganger. Du kan ikke gå på overtid da sjansen for at babyen dør i magen øker betraktelig, og du har svært store sjanser til å utvikle svangerskapsforgiftning. Jeg har blitt igangsatt to ganger. Det er ikke ideelt. Men både du og babyen skal ut av dette med helsen i behold. Det er viktigere enn fødselen. Babyen kan være større enn ønskelig siden du er sent fanget opp, det kan også komplisere fødselen.

Når det er sagt. Jeg har hatt tre flotte fødsler, har 3 friske barn, og er frisk selv fra diabetesen :) La dem ta vare på deg og babyen.

Ja jeg er litt bekymret for str på baby siden det har gått så lang tid, har nok hatt det en stund før det ble påvist. Mitt første barn var over 4 kg så nå lurer jeg fælt på om det kommer en gigababy som følge av diabetes :/ Får vel bare innfinne meg med at jeg mest sannsynlig kan bli satt igang om ikke fødsel starter før termin da ... Det gjør meg uforklarlig trist, men så lenge det er best for babyen så.

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap og følges godt opp i dette svangerskapet også siden sjansene er store for å få det igjen. Jeg fikk ikke beskjed om at jeg kom til å bli satt i gang i uke 40 da jeg hadde svangerskapsdiabetes. Men de tok vekstestimat av barnet og jeg måtte måle blodsukkeret ofte. Kanskje hvis du klarer å holde blodsukkeret stabilt og babyen ikke legger på seg veldig mye så slipper du å bli igangsatt?

Nå skal det sies at jeg ble igangsatt forrige gang i uke 37 på grunn av andre komplikasjoner og det kommer jeg nok til å bli denne gang også og jeg hadde en veldig god opplevelse med det. Jeg hadde også hørt en del negativt om det å bli igangsatt, men slik trenger det altså ikke å bli. I uke 40 er jo sjansene dessuten enda større for at du er moden og at det meste kan gå helt naturlig. Jeg hadde ikke behov for hverken modningspiller eller riestimulerende drypp da jeg ble satt i gang, så det hele kan gå veldig rolig og naturlig for seg også :)

Lykke til!

Tror håpet om at baby ikke skal legge på seg mye bare er å glemme, har nok hatt diabetesen lenge før den ble oppdaget nå og har ikke akkurat holdt meg unna sukker, i tilegg var førstemann over 4 kg.

Men det er godt å lese at dere som svarer har hatt gode efaringer :) Og tusen takk for at dere svarer, jeg er litt lei meg i kveld rett og slett.

Skrevet

Ja jeg er litt bekymret for str på baby siden det har gått så lang tid, har nok hatt det en stund før det ble påvist. Mitt første barn var over 4 kg så nå lurer jeg fælt på om det kommer en gigababy som følge av diabetes :/ Får vel bare innfinne meg med at jeg mest sannsynlig kan bli satt igang om ikke fødsel starter før termin da ... Det gjør meg uforklarlig trist, men så lenge det er best for babyen så.

Du skal ha en vektestimering. Dersom du ikke har fått tilbudet så be om det. Men husk at det er ikke lett å estimere når det begynner å bli store i magen. På min første bommet de på over en kilo, babyen var mye mindre enn det de sa den ville bli :) Andre gangen traff de på grammet. Sprøyteskrekken går over. De første to-tre stikkene er verst, og så bryr man seg lite. Babyen trenger også oppfølging etter fødselen dersom blodsukkeret ditt har vært høyt over tid, for den kan få føling. Du må regne med at de kommer til å mate babyen de første to dagene for å holde blodsukkeret til den stabilt. Dette er helt nødvendig da skulle den få føling så kan den havne i koma. Mine tre hadde helt normale blodsukkerverdier etter fødselen, men ble likevel matet. Og helt ærlig så tror jeg de hadde godt av det. De var rolige, mette og slapp å rase ned i vekt etter fødselen. Ammingen gikk helt fint uansett.

Skrevet

Ble satt igang 6 dager over termin. Var helt ødelagt psykisk og følte jeg ikke klarte å spise skikkelig. Ble nærmest besatt. Barnet var stort estimert til å Være 4000-4500.

Men det virket som om det var en selvfølge at jeg skulle settes igang.

Barnet var 4760g så er sjeleglad jeg ble satt igang.

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Du skal ha en vektestimering. Dersom du ikke har fått tilbudet så be om det. Men husk at det er ikke lett å estimere når det begynner å bli store i magen. På min første bommet de på over en kilo, babyen var mye mindre enn det de sa den ville bli :) Andre gangen traff de på grammet. Sprøyteskrekken går over. De første to-tre stikkene er verst, og så bryr man seg lite. Babyen trenger også oppfølging etter fødselen dersom blodsukkeret ditt har vært høyt over tid, for den kan få føling. Du må regne med at de kommer til å mate babyen de første to dagene for å holde blodsukkeret til den stabilt. Dette er helt nødvendig da skulle den få føling så kan den havne i koma. Mine tre hadde helt normale blodsukkerverdier etter fødselen, men ble likevel matet. Og helt ærlig så tror jeg de hadde godt av det. De var rolige, mette og slapp å rase ned i vekt etter fødselen. Ammingen gikk helt fint uansett.

Ja legen sa hun skulle sende henvisning til sykehuset om vekstestimerng :) Min første var estimert til å bli 4500 gram, han var 4130, så jeg ville fått vekstestimering uansett pga han :)

Godt å høre at den går over, frister ikke så mye å stikke seg selv i fingrene daglig hehe.

Håper ikke min treghet ifht å ta sukkerbelastning i riktig tid har påvirket baby i magen negativt :/

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Ble satt igang 6 dager over termin. Var helt ødelagt psykisk og følte jeg ikke klarte å spise skikkelig. Ble nærmest besatt. Barnet var stort estimert til å Være 4000-4500.

Oi det var en stor baby ja :o Var det pga diabeteskostholdet at du følte det?

Skrevet

Har hatt.baby veide 3500 gr. Alt var ok. Jeg klarte å holde blodsukkeret stabilt ved kostholsendring.

Anonymous poster hash: c81e1...276

Skrevet

Har det nå..

Går på vekstestimering annenhver uke. Måler blodsukkeret 4 ganger om dagen og må ta medisin på kvelden grunnet mitt fastende nivå var litt høyt.

Min førstefødte var 4.4kg, men hadde ikke svangerskapsdiabetes med henne såvidt vi vet, det ble ikke testet for det.

Jeg har andre komplikasjoner i svangerskapet som fører til at det blir keisersnitt en uke før termindato uansett. Men legene følger med og tar ut babyen om det blir nødvendig.

Det er bedre at du tar tak i diabetesen nå enn om du ikke hadde gjort det i det hele tatt.

Det er ikke moro å stikke seg i fingeren 4 ganger om dagen, men man gjør det for en veldig god grunn. Etter de første 2 dagene ble jeg vant til det og nå (etter ca 3 uker) har det blitt en vanesak.

Skrevet (endret)

Det er bra det ble oppdaget, selv om det var litt sent. Det er noen uker igjen hvor du kan gjøre ditt beste.

Vekstestimering er vanlig ca annenhver uke og beskjeden jeg fikk var at de så an størrelsen på baby når det var snakk om igangsetting før eller ved termin og at 7 dager er maks uansett.

Jeg har svangerskapsdiabetes som så langt har vært ganske godt regulert og babyen lå på forrige måling akkurat litt under snittet.

Det er en del styr med dette da som jeg helst skulle sluppet og det er blodsukkermåling, tenke over alt man putter i munn, ekstra blodprøver og legetimer osv. Nå har jeg en del andre komplikasjoner i tillegg så er veldig ofte hos lege og det tar litt på. Jeg fikk beskjed om at babyen uansett må overvåkes og sjekkes i to døgn etter fødsel og at det var stor økning i faren for å utvikle diabetes 2 etter svangerskapsdiabetes. 50% økt sjans.

Jeg er forresten også veldig redd for å bli satt i gang så ser helst at babyen kommer av seg selv. Er bekymret før hver måling for at babyen har blitt for stor.

Endret av klishe89
Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Takk for svar dere :) Utrolig at det er så lite utfyllende info å finne på nett. Fortsatt mye jeg lurer på og har vel latt meg skremme av enkelte som skriver at de ble satt igang allerede fire uker før termin å da fikk fire kilos baby osv. Tenker jo på at det ikke er mange ukene igjen, enn om de sier på ultralyd at babyen er diger å må ut ganske snart om jeg skal slippe ks osv. Uff nei, håper jeg blir kalt inn fort på sykehuset så jeg kan snakke gnagsår i ørene på dem istedet hehe :)

Skrevet

Jeg hadde det med yngstemann. Ble satt igang to dager før termin.

Anonymous poster hash: 5d66f...d40

Skrevet

Jeg hadde svskapsdiabetes og skulle bli satt i gang 3 uker før termin fordi de estimerte han til å være 4100 g. Men fødselen startet av seg selv dagen før igangsettelse og ut kom en gutt på 4174 g og 54 cm!

Er glad jeg ikke gikk til termin.

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg hadde svskapsdiabetes og skulle bli satt i gang 3 uker før termin fordi de estimerte han til å være 4100 g. Men fødselen startet av seg selv dagen før igangsettelse og ut kom en gutt på 4174 g og 54 cm!

Er glad jeg ikke gikk til termin.

Oi ! Jeg skal på ultralyd allerede på onsdag nå, sykehuset ringte meg i dag :) Men jeg er litt sånn satt ut av muligheten for at de sier at baby er stor å må ut før termin. Jeg føler meg ikke klar for noen baby før termin, jeg er ikke engang ferdig å handle inn til han :P Men det er klart, man har ikke det minste lyst til å føde en kjempebaby heller :/

Skrevet

Svarte deg tidligere i tråden, men sa ingenting om babyens vekt. Min var estimert til 3600 tror jeg til termin. Hun kom altså 38+6 og var 3420 (tror jeg, var under 3450 i hvert fall) og 49 lang. Hun var ikke så stor, og ved 6 mnd kontroll for et par uker siden var hun 64,5 lang og 6055 gm, så fortsatt litt liten. Hun var min 4. fødsel (alle jenter), og i midten vekt- og lengdemessig av de levendefødte.

Dette går sikkert veldig bra, bare vær nøye med kostholdet ditt og følg anbefalingene fra legen(e) din(e).

Skrevet

Oi det var en stor baby ja :o Var det pga diabeteskostholdet at du følte det?

Ja, det var vel mye det at jeg følte at jeg ikke mestret å kontrollere meg selv. Jeg hadde kostholdsregulert Dia og det gikk veldig fint. Trodde i en periode at det var noe gale med glukosebelastningen siden jeg hadde helt normalt blodsukker uansett hva jeg spiste. Helt til endag hvor jeg målte og fikk 9,9. Da gikk alt gale... Men på KK sa de at det var å regne med på slutten av graviditeten og at det var "normalt". Så da ble jeg VELDIG lettet

Nei, han var ikke preget av å Være diabarn. Hadde fine blodsukkere og alt var vel og bra. Har et stort barn fra før uten å ha svangerskapsdia, så det er vel heller det at jeg går store barn ☺

Masse lykke til! Og det er ikke de med svangerskapsdia som får størst barn, det er de som ikke vet om at de har det ☺

Skrevet

Jeg har hatt sv.dia 5 ganger. 1.gang kostregulert, oppdaget i uke 30. 2.gang ble det insulin fra uke 19, 3.gang insulin fra uke 15, 4. gang insulin fra 13 å 5.gang insulin fra uke 13. 

Jeg har fått god oppfølging hver gang, å blitt satt i gang de 3 siste gangene. første i uke 38.5 andre i uke 38.0 å tredje gang uke 37.2.  Jeg har blitt igangsatt pga misstanke om store barn, pluss at jeg føder veldig fort. Men den største var 4200, så ingen unormal vekt. En igangsatt fødsel er hardere enn en fødsel som starter naturlig. Jeg hadde veldig god kontroll på bs, å var bevist på hva jeg spiste. Hver gang har jeg blitt fri diabetesen :)

Vil råde deg til å kreve flere ul fram mot uke 40, å ikke akseptere å gå over terminen. Er du i det minste tvi, om din egen form eller barnets aktivitet i magen, ring å kreve ul.

Lykke til videre, det går nok helt sikkert fint.

Anonymous poster hash: fddef...e27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...