Gå til innhold

Fant to skrivefeil i boka til 2.klassingen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En tynn lesebok på ti sider, der skolen har oversatt teksten til nynorsk og limt over.

Bør ikke dette være hundre prosent rett? Oppdager feil i de oversatte bøkene ofte! Har tvilt på min egen rettskriving, fordi jeg har tatt det for gitt at det skal være rett i skolebøkene, men nå sjekket jeg i ordlista!

Såg blant annet at de skrev "skole bok", men tenkte det måtte være trykkfeil. Men det står det samme i hele boka...

Har dere opplevd dette?

Anonymous poster hash: 6429a...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke i skolebøkene, men i hver eneste ukeplan som kommer hjem, finner jeg skrivefeil. Håpløst unødvendig.

Likevel synes jeg det er vanskelig å ta opp, fordi jeg er meget godt fornøyd med resten av jobben disse lærerne gjør. Men det irriterer meg voldsomt.

Anonymous poster hash: 34b91...e4e

Skrevet

Selvsagt bør det være rett, men slike ting kan skje. Lærere kan også gjøre feil, det finnes ingen drilling i rettskriving i lærerutdannelsen. Noen ganger skyldes også slike feil retteprogrammet (mitt retteprogram "retter" noen ganger det som i utgangspunktet er riktig til feil). Dette er ingen ting å lage en diger sak av, ta kontakt med skolen og gjør dem oppmerksom på dette, og be om at det blir rettet opp.

Anonymous poster hash: 91771...4ec
Skrevet

Ta kontakt med skolen og informer dem om feilen(e) og be om at de som er ansvarlige retter det opp. Jeg er selv lærer og hadde blitt glad om noen sa fra til meg at jeg hadde skrevet feil på ukeplaner, i skolebøker eller annet. 

Anonymous poster hash: 80729...64a
Skrevet

Nei, ikke i skolebøkene, men i hver eneste ukeplan som kommer hjem, finner jeg skrivefeil. Håpløst unødvendig.

Likevel synes jeg det er vanskelig å ta opp, fordi jeg er meget godt fornøyd med resten av jobben disse lærerne gjør. Men det irriterer meg voldsomt.

Kan du ikke be klassekontaktene om å ta det opp? Jeg er selv lærer, og jeg blir ganske oppgitt når folk skal "ta" lærere fordi de av og til skriver feil, for som jeg skriver over: Drilling i rettskriving inngår faktisk ikke i lærereutdanningen. Det betyr ikke at man ikke skal anstrenge seg for å skrive riktig, og jeg synes det er helt ok å gjøre lærer oppmerksom på dette på en høflig måte. Skjønner at du kan synes det er ubehagelig å skulle gjøre det, så overlat det til klassekontaktene - slike ting er en av grunnene til at man har de,.

Gjest Antarctica
Skrevet

Oj! Det ville jeg ha forlangt at de endra på. Hvordan kan man forlange at ungene lærer det riktige, hvis de daglig ser det gale...

Gjest Antarctica
Skrevet

Selvsagt bør det være rett, men slike ting kan skje. Lærere kan også gjøre feil, det finnes ingen drilling i rettskriving i lærerutdannelsen. Noen ganger skyldes også slike feil retteprogrammet (mitt retteprogram "retter" noen ganger det som i utgangspunktet er riktig til feil). Dette er ingen ting å lage en diger sak av, ta kontakt med skolen og gjør dem oppmerksom på dette, og be om at det blir rettet opp. Anonymous poster hash: 91771...4ec

Drilling i rettskriving...? Jeg kaller det "norskfaget i lærerutdannelsen". Det er et obligatorisk fag.

Skrevet

Kan du ikke rette den med rød penn og sende den tilbake? 😂

Anonymous poster hash: 3c615...f5b

Skrevet

Ja, dette så jeg i lesebøkene til 2. klassingen i fjor. Jeg er i overkant opptatt av rettskrivning, så jeg stusset fælt over dette.

Laget faktisk et innlegg om det her inne.

Anonymous poster hash: 7c724...481

Skrevet

Kan du ikke be klassekontaktene om å ta det opp? Jeg er selv lærer, og jeg blir ganske oppgitt når folk skal "ta" lærere fordi de av og til skriver feil, for som jeg skriver over: Drilling i rettskriving inngår faktisk ikke i lærereutdanningen. Det betyr ikke at man ikke skal anstrenge seg for å skrive riktig, og jeg synes det er helt ok å gjøre lærer oppmerksom på dette på en høflig måte. Skjønner at du kan synes det er ubehagelig å skulle gjøre det, så overlat det til klassekontaktene - slike ting er en av grunnene til at man har de,.

Jeg ER klassekontakten... Og er så inderlig lei av alt som ikke har noen verdens ting å gjøre i foreldremøter blir tatt opp nettopp der. På så godt som hvert foreldremøte blir det tatt opp temaer som kun hører hjemme i utviklingssamtalen. Derfor kvier jeg meg for å ta opp en slik "filleting", jeg forstår godt hva som står i ukeplanen, men det er ikke grammatikalsk riktig.

Skrevet

Det frister!;)

Skrevet

Jeg er på ingen måte ute etter å "ta" læreren, jeg er veldig fornøyd med jobben hun gjør! derfor syns jeg det er vanskelig å ta det opp. Tenk hvis hun tar det ille opp..:/

Skrevet

Jeg er lærer, og jeg hadde satt pris på tilbakemelding om evt feil.

Det er fryktelig enkelt å se seg blind på egen tekst.

Hilsen ei som oppdaga tre skrivefeil i masteroppgaven etter den var trykket, og det på tross av at tre stk hadde gjennomlest den.

Anonymous poster hash: be556...c4b

Skrevet

Selvsagt bør det være rett, men slike ting kan skje. Lærere kan også gjøre feil, det finnes ingen drilling i rettskriving i lærerutdannelsen. Noen ganger skyldes også slike feil retteprogrammet (mitt retteprogram "retter" noen ganger det som i utgangspunktet er riktig til feil). Dette er ingen ting å lage en diger sak av, ta kontakt med skolen og gjør dem oppmerksom på dette, og be om at det blir rettet opp. Anonymous poster hash: 91771...4ec

Drilling i rettskriving...? Jeg kaller det "norskfaget i lærerutdannelsen". Det er et obligatorisk fag.

Hvorfor er du ubehagelig? Det er helt unødvendig. Det virker som om mange tror at rettskriving er noe som inngår i lærerutdanningen. Det er det ikke. Norskfaget i lærerutdanningen inneholder så mye mer.

Skrevet

Kan du ikke rette den med rød penn og sende den tilbake?

Det frister! ;)

Hvorfor frister det mer å være ufin enn å ta noe opp på en ordentlig måte?

Skrevet

Jeg opplevde å finne og/å-feil i Cappelens abc lesebok. De la seg langflate. Rimelig flaut.

Skrevet

Det frister! ;)

Hvorfor frister det mer å være ufin enn å ta noe opp på en ordentlig måte?

Jeg vil ikke være ufin, mente det som en spøk. Skal selvfølgelig ikke gjøre det!

Skrevet

Det frister!;)

Det har jeg faktisk gjort en gang ;) Syns du skal dra frem den røde pennen din, hi!

Skrevet

Det frister! ;)

Det har jeg faktisk gjort en gang ;) Syns du skal dra frem den røde pennen din, hi!

Så trist at det fryder deg at du har vært unødig ufin. 

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hvorfor er du ubehagelig? Det er helt unødvendig. Det virker som om mange tror at rettskriving er noe som inngår i lærerutdanningen. Det er det ikke. Norskfaget i lærerutdanningen inneholder så mye mer.

HÆÆÆ???  Kan man ikke forvente at lærerne skal skrive riktig fordi rettskriving ikke er med i lærerutdanningen?  Nei, da så.

Skrevet

Det frister! ;)

Så trist at det fryder deg at du har vært unødig ufin.

Ufin? Fryder seg? Må le litt :) Tror nok heller det er du som er usedvanlig hårsår om du synes det er såå ille! Lærerene lo forøvrig av det.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor er du ubehagelig? Det er helt unødvendig. Det virker som om mange tror at rettskriving er noe som inngår i lærerutdanningen. Det er det ikke. Norskfaget i lærerutdanningen inneholder så mye mer. Anonymous poster hash: 91771...4ec

Er dette å være "ubehagelig"?

Å påpeke at det grunnleggende bør være på plass...? Rettskriving er basis i alle språkfag, det hører med til grunnfjellet. Jeg underviser i to fremmedspråk, og kaller det ikke "drilling i rettskriving" selv om jeg retter med rødt alle steder der elevene ikke staver riktig eller tegnsetter riktig. Er det drilling? Spanskfaget, tyskfaget, engelskfaget er mye mer enn staving det også, men det nytter jo ikke å unnslå seg at man har skrevet feil hvis man faktisk har det. "Jeg mente å bøye verbet rett, jeg har bare en feil vokal i enden av ordet, er det så farlig liksom?" Klart det er det, det kan endre hele betydninga i ei setning.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kan du ikke rette den med rød penn og sende den tilbake? Anonymous poster hash: 3c615...f5b

Det frister! ;)Anonymous poster hash: 6429a...aec

Så trist at det fryder deg at du har vært unødig ufin. Anonymous poster hash: 91771...4ec

Ufin? Fryder seg? Må le litt :) Tror nok heller det er du som er usedvanlig hårsår om du synes det er såå ille! Lærerene lo forøvrig av det.

Hårsår er nok ordet. Det er visst forbudt å si at feil er feil der i gården, man bør late som ingen ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...