Gå til innhold

Lære et nytt språk - hvilket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjeder meg litt for tida, og har lyst til å lære meg et nytt språk. Ikke flytende, men nok til å si hei, og hvordan har du det :P 

Jobber i helsevesenet, reiser en del (men da stort sett til engelsktalende land), og vet ikke helt hvilket språk det skulle ha vært. 

Alternativene er spansk eller arabisk, foreløpig. Spansk fordi i mange spansktalende land i Sør-Amerika snakker de lite engelsk, arabisk fordi det hadde vært praktisk på jobb.

Andre språk dere ville vurdert, og hvorfor? 

Spansk hadde kanskje vært gøyest, arabisk nyttigst.

Anonymous poster hash: 0c621...4c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde valgt spansk, fordi jeg elsker Spania og skulle virkelig ønske jeg kunne bo der en vakker dag. 

Anonymous poster hash: e902b...f6a
Skrevet

Hadde perfeksjonert engelsken eventuelt lært meg spansk

Anonymous poster hash: 98460...4af
Gjest Antarctica
Skrevet

Spansk, fordi det er beslekta med norsk. Arabisk er et langt lerret å bleke.

Skrevet

Jeg ville i så fall lært meg fransk.

Anonymous poster hash: b36e9...b5b

Skrevet

Arabisk er meeeget vanskelig å lære seg godt (barn som har arabisk som morsmål behersker gjerene ikke grammatikken skikkelig før de er i tenårene), men dersom du bare ønsker å lære deg fraser er det jo en annen sak. Husk dessuten at arabisk skrives med et annet tegnsystem.

Anonymous poster hash: f8a63...562
Skrevet

Kan du tysk? Jeg har hatt god bruk for det! :)

Anonymous poster hash: befa7...2ed

Skrevet

Jeg er god nok i engelsk til å klare meg i de aller fleste situasjoner (ikke flytende, men er vel så bra som et tillært andrespråk man ikke snakker jevnlig kan være). 

Tysk kan jeg godt nok til å spørre etter veien og bestille på restaurant, og kan lese en vanlig tekst. Min erfaring er at trenger jeg tysk, kan jeg like gjerne bruke engelsk :P

Fransk blir litt det samme, der jeg ville trengt fransk finnes det stort sett noen som snakker engelsk.

Arabisk blir et langt lerret å bleke ja, men blir på frasebasis. Mulig jeg undervurderer hvor vanskelig det er å komme til stadiet "hei, hvordan går det, hva kan jeg hjelpe deg med, beklager at du må snakke til meg som om jeg skulle være tre år"?

Skrevet

Spansk. Jeg snakker tilnærmet flytende spansk etter å ha bodd der i 5 år. Bor i Norge nå, men er ofte i Spania og er veldig glad jeg kan språket. Har også jobbet litt som tolk etter at jeg flyttet hjem.  Fordelen med spansk er at det er et stort språk som brukes i mange land og i tillegg så klarer man godt å forstå en god del fransk, portugisisk, latin og italiensk (skriftlig) når man kan spansk. Er dessuten ikke så vanskelig å lære, jeg har ikke gått på kurs, men lært det ved å bo og jobbe i landet, men vil tro at man vil lære mye med et kurs også. 

Ps! Når jeg gikk på skolen så hadde jeg 8 år med tysk, har aldri fått bruk for det ;)

Anonymous poster hash: 873fb...d9f
Skrevet

Trur det vert mykje lettare å lære spansk godt nok til å kunne bruke det, enn å skulle lære arabisk godt nok til at du faktisk kan ha nytte av det. 

Skrevet

Artige svar du får :D . "Ville dere valgt spansk eller arabisk?" "Tysk! Fransk!"

Skulle jeg lært meg et nytt språk ville jeg valgt tysk fordi jeg trenger det i jobben min. Jeg kan litt, men absolutt ikke nok til å snakke i fraser engang. Så hadde jeg vært i dine sko ville jeg satset på arabisk siden det er mest nyttig. De som sier det er supervanskelig har sikkert rett, men andre har da greid å lære seg det, så hvorfor ikke du?

Tenker du at du bare skal lære deg muntlige fraser, eller vil du også være i stand til å lese det? For arabisk har jo et annet skriftspråksystem, og jeg tenker at det ville vært vanskelig for meg. Men ikke nødvendigvis for deg.

Skrevet

Jeg ville vurdert samisk eller russisk

Anonymous poster hash: 23f4c...82d
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det som er vanskelig med arabisk (blant annet :fnise:) er at det er så himla mange dialekter. Det er kjempepraktisk å kunne i helsevesenet, i utgangspunktet. Dessuten får du ofte muligheten til å øve deg. Men en fra Marokko snakker ganske ulikt en fra Egypt, som også snakker ulikt palestinere. Det er forvirrende og litt frustrerende. Men ellers er det et morsomt språk!

Skrevet

Det som er vanskelig med arabisk (blant annet :fnise:) er at det er så himla mange dialekter. Det er kjempepraktisk å kunne i helsevesenet, i utgangspunktet. Dessuten får du ofte muligheten til å øve deg. Men en fra Marokko snakker ganske ulikt en fra Egypt, som også snakker ulikt palestinere. Det er forvirrende og litt frustrerende. Men ellers er det et morsomt språk!

Det er sant. Var på utveksling en gang hvor jeg ble kjent med to gutter fra Tunisia og to jenter fra Egypt som alle snakket arabisk. Men jentene fra Egypt hadde null sjanse til å forstå noe som helst hva guttene sa. Derimot kunne guttene forstå de egyptiske jentene siden de fleste arabiske filmene og seriene blir produsert i Egypt og også vist i de andre arabiske landene. Egyptisk arabisk var visst generelt mye tydeligere og enklere å forstå.

Spansk er hundre ganger lettere å lære, og du vil kunne snakke mer flytende. Men arabisk er jo, som du sier, veldig nyttig. Og ganske kult å kunne arabisk da! Ellers anbefaler jeg tysk! ;)

Skrevet

Jeg tok stansk for nybegynnere i høst, det var kjempegøy!

Anonymous poster hash: b03a4...a44

Skrevet

Spansk altså.

Anonymous poster hash: b03a4...a44

Skrevet

Det er sant. Var på utveksling en gang hvor jeg ble kjent med to gutter fra Tunisia og to jenter fra Egypt som alle snakket arabisk. Men jentene fra Egypt hadde null sjanse til å forstå noe som helst hva guttene sa. Derimot kunne guttene forstå de egyptiske jentene siden de fleste arabiske filmene og seriene blir produsert i Egypt og også vist i de andre arabiske landene. Egyptisk arabisk var visst generelt mye tydeligere og enklere å forstå.

Spansk er hundre ganger lettere å lære, og du vil kunne snakke mer flytende. Men arabisk er jo, som du sier, veldig nyttig. Og ganske kult å kunne arabisk da! Ellers anbefaler jeg tysk! ;)

Omtrent som dialekter på norsk, med andre ord :D 

Har forstått at det finnes tre varianter av arabisk; den klassiske som brukes i Koranen, en "standard" som gjerne brukes som offisielt/juridisk språk, og flere dialektvarianter. Dere som vet noe om saken: Hvis jeg lærer meg litt av "standardarabisk", vil jeg da kunne gjøre meg forstått?

Ser aldri for meg at jeg kan bruke det som arbeidsspråk, men mer for å finne ut om pasientene har vondt i halsen, brystet eller foten :P 

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Omtrent som dialekter på norsk, med andre ord :D

Har forstått at det finnes tre varianter av arabisk; den klassiske som brukes i Koranen, en "standard" som gjerne brukes som offisielt/juridisk språk, og flere dialektvarianter. Dere som vet noe om saken: Hvis jeg lærer meg litt av "standardarabisk", vil jeg da kunne gjøre meg forstått?

Ser aldri for meg at jeg kan bruke det som arbeidsspråk, men mer for å finne ut om pasientene har vondt i halsen, brystet eller foten :P

Vel, ja, snakker du med pasienter født i arabisktalende land, har jo de fleste av dem lært "standardarabisk" på skolen ;) så det vil jeg tro :)

Skrevet

Det er sant. Var på utveksling en gang hvor jeg ble kjent med to gutter fra Tunisia og to jenter fra Egypt som alle snakket arabisk. Men jentene fra Egypt hadde null sjanse til å forstå noe som helst hva guttene sa. Derimot kunne guttene forstå de egyptiske jentene siden de fleste arabiske filmene og seriene blir produsert i Egypt og også vist i de andre arabiske landene. Egyptisk arabisk var visst generelt mye tydeligere og enklere å forstå.Spansk er hundre ganger lettere å lære, og du vil kunne snakke mer flytende. Men arabisk er jo, som du sier, veldig nyttig. Og ganske kult å kunne arabisk da! Ellers anbefaler jeg tysk! ;)

Omtrent som dialekter på norsk, med andre ord :D  Har forstått at det finnes tre varianter av arabisk; den klassiske som brukes i Koranen, en "standard" som gjerne brukes som offisielt/juridisk språk, og flere dialektvarianter. Dere som vet noe om saken: Hvis jeg lærer meg litt av "standardarabisk", vil jeg da kunne gjøre meg forstått?Ser aldri for meg at jeg kan bruke det som arbeidsspråk, men mer for å finne ut om pasientene har vondt i halsen, brystet eller foten :P  Anonymous poster hash: 0c621...4c7

Jeg tror "standardarabisk" er (nokså) slik de snakker i Egypt. Var slik jeg forstod det når de forklarte. Men tror det er vanskeligere med forskjellene enn dialektene våre, for jentene forstod som sagt ingenting de tunisiske guttene sa med mindre de la om. Tror du vil kunne kommunisere med standardarabisk, men du kan nok ha problemer med å forstå alle med mindre de kan legge om.

Skrevet

Enten klassisk arabisk eller urdu. Fordi du kan ha jobbnytte (og moro) av det. Spansk er mye mindre originalt, liksom (men uendelig mye enklere å lære, det skal sies).

Anonymous poster hash: 1aa0b...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...