Gå til innhold

Crohn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen med morbus crohns her som har fordyret kosthold? Spørsmålet mitt er.

Hvordan gikk du fram for å få dette, og hvordan kosthold har du? Jeg har grunnstønad for vise andre ting sats 1, men maten er ekstremt dyrt med minstesats uføre.

Jente 29år.

Anonymous poster hash: 545a3...e44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp

Skrevet

Jeg har crohns. Hvorfor har du så ekstremt dyr mat? Jeg spiser normal mat og holder meg unna visse matvarer.

Anonymous poster hash: dda35...8af

Skrevet

Jeg har også Crohns, spiser ikke spesialmat?!

Lever på vanlig mat, holder meg unna det jeg vet trigger og gjør meg dårlig.

Skjønner ikke problemet...

Anonymous poster hash: 522b1...d0e

Skrevet

Hva spiser du da?

Min bror har det, og han spiser vanlig mat.

Anonymous poster hash: 40454...714

Skrevet

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+6-3+Grunnst%C3%B8nad.147981.cms

Hvis du har feks short bowel syndrome, eller følgetilstander etter operasjon vil jeg tro du trenger en erklæring fra behandlende lege. Les linken, og ta kontakt med legen din, eventuelt be om samtale med sosionom på sykehuset. Har du spesialkost vil jeg tro du har vært i kontakt med ernæringsfysiolog/diskutert saken på sykehuset, og da bør det være noe dokumentasjon i journalen som kan være utgangspunkt for erklæring. 

Anonymous poster hash: 8b5fd...6b0
Skrevet

Short bowel syndrome? Har snakket endel med spesialisten på sykehuset, men det er som og snakke med en vegg når det kommer til kosthold. Har vært hos balderklinikken, men etter endel dårlige år så har jeg ikke drar tilbake pga dårlig råd rett og slett. Koster rundt 1.400kr for en time syns jeg husker rett. Fastlegen kan heller ikke noe om kosthold har jeg merker, men jeg har lite kontakt med fastlegen min så jeg er stort sett kun på sykehuset. Har operert 2meter fra tarmen og hatt endel komplikasjoner så er langt ifra blitt frisk av det. Går på humira og predisolon nå pga remicade funket ikke. Sunn mat er faktisk det som funker best. Så spiser mye sunt kjøtt, fisk, med nesten ingenting fett. Brødmat funker selvfølgelig ikke og veldig lite som funker.

Det finnes ernøringsfysiolog på hvert sykehus? For det trur jeg ikke vi har på sykehuset, men kan høre. Eller så tenkte jeg og spare opp til noen timer på balderklinikken igjen å kanskje dem kan fort dokumentere at jeg trenger annerledes kost.

Takk for svar.

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du har fått grunnstønad?

Skrevet

Short bowel syndrome? Har snakket endel med spesialisten på sykehuset, men det er som og snakke med en vegg når det kommer til kosthold. Har vært hos balderklinikken, men etter endel dårlige år så har jeg ikke drar tilbake pga dårlig råd rett og slett. Koster rundt 1.400kr for en time syns jeg husker rett. Fastlegen kan heller ikke noe om kosthold har jeg merker, men jeg har lite kontakt med fastlegen min så jeg er stort sett kun på sykehuset. Har operert 2meter fra tarmen og hatt endel komplikasjoner så er langt ifra blitt frisk av det. Går på humira og predisolon nå pga remicade funket ikke. Sunn mat er faktisk det som funker best. Så spiser mye sunt kjøtt, fisk, med nesten ingenting fett. Brødmat funker selvfølgelig ikke og veldig lite som funker.

Det finnes ernøringsfysiolog på hvert sykehus? For det trur jeg ikke vi har på sykehuset, men kan høre. Eller så tenkte jeg og spare opp til noen timer på balderklinikken igjen å kanskje dem kan fort dokumentere at jeg trenger annerledes kost.

Takk for svar.

Vi spiser da alle mye rent kjøtt og masse fisk. Dette er vel vanlig kosthold så hvorfor er ditt dyrere?

Anonymous poster hash: da917...ef6

Skrevet

Om du kan få dokumentert at du ikke tåler korn/hvete kan du få samme støtte som de med cøliaki, er det sats 4 de har tro?

Men da må det dokumenteres at du ikke tåler hvete. Jeg har irritabel tarm og hveteintoleranse, blir mye verre av hvete, men jeg får ingen støtte. Hadde jeg slått ut på allergiprøve mot hvete hadde jeg fått støtte....

Det har vel også vært sånn at utgifter pga kronisk sykdom kan trekkes fra på skatten, men det skattefradraget tror jeg forsvinner nå?

Kopiert fra naaf.no

Ved hveteallergi vil tilsvarende sats på grunnstønad kunne innvilges dersom diagnosen er stillet på bakgrunn av både blodprøver/prikktest og provokasjonsforsøk, og av lege med allergologisk kompetanse. Ettersom hveteallergi ikke er livsvarig, må behovet for grunnstønad revideres relativt ofte.

Anonymous poster hash: ce356...1a5
Skrevet

Har fått grunnstønad pga masse sykehus besøk i uken, dopapir, slitasje på klær og sengetøy. 

Visst du må alltid spise rent kjøtt og ren fisk så blir dette mye penger. Skal du tilogmed til noen andre så må du ta med deg egen mat for og lage der. Storfe osv. Magen reagerer på masse annet, men kan ikke skrive grunnstønad søknad her.

Skulle gjerne puttet i meg en brødskive, eller noe lettvidt når jeg var sulten som noen her kan virker det som.. Som har morbus crohns. Men sånn er det ikke her. 

Men ikke her for å krangle, men høre om noen andre er i samme båt :)

Skrevet

Om du kan få dokumentert at du ikke tåler korn/hvete kan du få samme støtte som de med cøliaki, er det sats 4 de har tro?

Men da må det dokumenteres at du ikke tåler hvete. Jeg har irritabel tarm og hveteintoleranse, blir mye verre av hvete, men jeg får ingen støtte. Hadde jeg slått ut på allergiprøve mot hvete hadde jeg fått støtte....

Det har vel også vært sånn at utgifter pga kronisk sykdom kan trekkes fra på skatten, men det skattefradraget tror jeg forsvinner nå?

Kopiert fra naaf.no

Ved hveteallergi vil tilsvarende sats på grunnstønad kunne innvilges dersom diagnosen er stillet på bakgrunn av både blodprøver/prikktest og provokasjonsforsøk, og av lege med allergologisk kompetanse. Ettersom hveteallergi ikke er livsvarig, må behovet for grunnstønad revideres relativt ofte.

Anonymous poster hash: ce356...1a5

Snakket med spesialisten angående cøliaki, men da sa hun at jeg måtte da Gastroskopi så dem fikk tatt en liten prøve. Men bare tanken på Gastroskopi flere ganger nå er langt ifra noe jeg ønsker. Oki, men disse prøvene er tatt på sykehuset, eller er det en ernæringsspesialist du har vært hos?

Skrevet

Ja.. den fradragsbiten er over nå trur jeg. Har hørt mange har tatt den til bruk, men har ikke satt meg inn i slike ting før nå. Så litt seint kan du si :)

Takk for svar. 

Skrevet

Skjønner enda ikke hvorfor kostholdet ditt er dyrere. Jeg følger lowfodmap. Flere jeg kjenner spiser mye rent kjøtt, fisk og lite brødmat. Ganske vanlig kosthold det.

Skrevet

Du sitter jo å sier du spiser normal mat. Det blir vel ikke noe dyrere for andre folk som spiser rent kjøtt og fisk, men dem har sikkert en grei lønning og dem velger å kjøpe slike varer. Jeg er på minstesats og skulle gjerne putter i meg noen brødskiver å sagt takk for maten, men sånn er det altså ikke.

Jeg skjønner du er veldig heldig rammet av morbus crohns og det er kjempe bra :)! Og jeg trur ikke jeg får fordyret kosthold støtte, men prøve skal jeg ihvertfall. For som sagt.. så er det dyrt og spise slik jeg gjør med min minstesats lønning iforhold til hva jeg kunne, om jeg hadde en annen sykdommen som ikke inneholdt spesielt mat. 

Og rent kjøtt med nesten 0 fett er langt ifra billig om du trur det.. Så normalt kosthold er det ikke.

Skrevet

Du sitter jo å sier du spiser normal mat. Det blir vel ikke noe dyrere for andre folk som spiser rent kjøtt og fisk, men dem har sikkert en grei lønning og dem velger å kjøpe slike varer. Jeg er på minstesats og skulle gjerne putter i meg noen brødskiver å sagt takk for maten, men sånn er det altså ikke.

Jeg skjønner du er veldig heldig rammet av morbus crohns og det er kjempe bra :)! Og jeg trur ikke jeg får fordyret kosthold støtte, men prøve skal jeg ihvertfall. For som sagt.. så er det dyrt og spise slik jeg gjør med min minstesats lønning iforhold til hva jeg kunne, om jeg hadde en annen sykdommen som ikke inneholdt spesielt mat.

Og rent kjøtt med nesten 0 fett er langt ifra billig om du trur det.. Så normalt kosthold er det ikke.

Viss det var til meg så kan du nok ikke trekke konklusjoner om min sykdom. Jeg er 100% uføre, har operasjoner 2 ganger i halvåret (holdt på i 6 år med dette nå), er innom på sykehus en dag pr uke. Ligger ofte lengre perioder på sykehus. Går på humira og imurell og er ganske hardt rammet.

Flere av mine kjente spiser også mye ren mat. Jeg spiser som sagt lowfoodmap og holder meg unna gluten og laktose i tillegg til alt det andre. Jeg spiser fremdeles ikke så ulikt mange av de jeg kjenner.

Det er mange som ikke spiser brødmat. En enkel omlett er feks ikke dyrt å lage.

Skrevet

Så du har den innstillingen at du er sykest og om du greier å spise den maten, så kan alle andre det? Folk er forskjellig merker jeg. Men at du har den holdning som du har så skjønner jeg ikke at du sitter på forum for og IKKE hjelpe andre folk, men snakke ned til folk som skal prøve å skaffe hjelp til en vis ting. 

Skjønner du også er syk, men burde da gjøre noe annet enn å sitte på forumet å svare på tråder som ikke hjelper noen ting. Alt du har kommet med er.. hvorfor har du fordyret kosthold. 

Ordet er: Finn en annen hobby.

Takk for seriøse svar fra noen. :)

Skrevet

Så du har den innstillingen at du er sykest og om du greier å spise den maten, så kan alle andre det? Folk er forskjellig merker jeg. Men at du har den holdning som du har så skjønner jeg ikke at du sitter på forum for og IKKE hjelpe andre folk, men snakke ned til folk som skal prøve å skaffe hjelp til en vis ting.

Skjønner du også er syk, men burde da gjøre noe annet enn å sitte på forumet å svare på tråder som ikke hjelper noen ting. Alt du har kommet med er.. hvorfor har du fordyret kosthold.

Ordet er: Finn en annen hobby.

Takk for seriøse svar fra noen. :)

Hun har da ikke kranglet om hvem som er sykest. Syns du er frekk i kjeften. Folk prøver å svare og hjelpe men du godtar ikke svarene. Tror du at hvis du får svar her at "ja du har sikkert rett på støtte for det sure kostholdet" så får du det??

Du skriver utrolig merkelig og det er vanskelig å forstå deg. Selvfølgelig solr folk hva du mener. Er ingen sol dømmer deg. Men jeg lurer faktisk også på hva du mener.

Spiser du kun ren biff, fiskefilet, kyllingfilet til hvert eneste måltid? Skjønner ikke..

Hva med en salat? Omelett om hun over foreslår? Det er nok med ett kjøttmåltid om dagen.

Anonymous poster hash: 7b1c0...b7e

Skrevet

Samme personen med 2 kontoer? Sjekk spørsmålet mitt på toppen. Stort sett alle her med morbus crohn kan spise vanlig sier dem og kan droppe noen visse matvarer. Sagt at det er veldig bra for dem. :) Men jeg føler dem faktisk er nebbete i svaret sitt og vil du ikke hjelpe så er det vel ikke vist i å svare på tråden. Sjeldent jeg spør på forum, men nå skjønner jeg jo hvorfor. Bortsett fra den hyggelig personen som ga meg noen tips.. Noe jeg satt utrolig pris på :)

Men kostholdet mitt var på rundt 1.500kr i mnd. Nå blir det på ca 2500kr noe jeg egentlig ikke har så veldig råd til med rundt 13.000 i mnd utbetalt.

Syns heller dere skal svare på cølaki personer som spør om hjelp. Hvorfor må du ha glutenfri varer når du bare kan spise salat og druer istedenfor. Du trenger da ikke støtte for slikt. Det værste er at de fleste på cølaki har en jobb som dem får en grei utbetalt lønning.. selvfølgelig ikke alle, men de flest. Så 1.000kr i mnd er veldig mye for meg om det skal gå til et mer perfekt diett for at jeg skal ha det bedre. Kommer selvfølgelig mye kosttilskudd i tillegg som kalsium, vitaminer... pga veldig dårlig opptak av mat. Spiser selvfølgelig 4-5 ganger omdagen så magen ikke skal få alt for mye og jobbe med. 

Skrevet

Det var nå du som mente jeg ikke kunne være særlig rammet sv crohns, jeg ville bare forklare at det er jeg faktisk.

Jeg har også nevnt lowfoodmap flere ganger. Det er en diett som passer for mange med slike sykdommer.

Man eliminere og tester matvarer utfra et spesielt system og finner ut hva man tåler og ikke, hva man tåler litt av og hvilken mengde man kan ha i løpet av en dag.

Dietten går mye på ren mat.men det er mange andre ting man også kan spise. Man får tips og oppskrifter til ulike knekkebrød basert på ingredienser man kan spise. Tips til frokost, middag og lunsj.

Jeg skjønner enda ikke at du kun spiser ren biff, kyllingfilet osv til alle måltid til dagen? Det høres ikke bra ut for kroppen.

Vi spiser mye rent kjøtt/fisk/kylling til middag. Restene har vi feks til frokost. Men det finnes mye annet å lage og spise selv om man må holde seg unna veldig mye.

Du sier du må ta med mat når du skal spise hos andre. Kanskje du skal få andre til å sette seg inn i hva du kan spise? Hør hva som skal serveres og forklar hvordan de kan tilrettelegge for deg.

Mine venninner og slekt prøver så godt de kan. Skal de lage kyllingssalat i forening steker de kyllingen min uten krydder på egen panne, blander i de grønnsakene jeg kan spise og lager egen skål til meg.

Skal vi til mine foreldre har de kjøtt for seg, poteter for seg osv. Da kan jeg spise det som jeg kan.

Jeg har også en økonomi basert på uføre, med to snart ungdommer i hus. Maten må tilpasses men det finnes mye mat man kan spise. Jeg har ingen tro på at gastrolegen anbefaler deg kun rent kjøtt og fisk. Jeg ville fått time på sykehus hos gastrolegen eller en ibdsykepleier og gått hjelp og tips til kostholdet ditt som høres ut som du har kjørt fast til veldig begrenset.

Jeg får også d-vitamindråper, folat, c-vitaminer på blå resept. Betaler ingenting på apoteket. Jern får man jo intravenøst ved behov så det er også gratis.

Frikortet koster jo penger til man har kommet over satsen. Men disse kostnadene vet man jo kommer og jeg har alltid lagt sv penger hver måned slik at disse kan brukes i januar og februar. I midten av februar kommer frikortet mitt og da er jo alle helsebesøk gratis resten av året.

Jeg vet crohns er veldig forskjellig fra person til person. Men du må kunne ta imot tips og råd, lese deg opp selv (har nettopp kommet to norske Lavfodmap bøker).

I tillegg har man på sykehusene kurs for crohnspasienter. Meld deg på et slikt mestringskurs og få mange tips.

Skrevet

Slitasje på klær og sengetøy?

Anonymous poster hash: f0af7...816

Skrevet

Glemte å si at man kan få næringsdrikker fra apoteket på blå resept. Da får man et fullverdig måltid.

Dette har jeg og i perioder når jeg er veldig dårlig kan jeg hente hvor mange jeg trenger på apoteket.

Skrevet

Kan du gi oss et eksempel på hva du spiser i løpet av en dag? Til alle måltider? Lettere å forstå deg da.

Skrevet

Kan du gi oss et eksempel på hva du spiser i løpet av en dag? Til alle måltider? Lettere å forstå deg da.

Dytter denne da det hadde vært spennende å se eksempler på meny for en hel dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...