Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Har et fond, ser at 40.000 er avkastning. Kan man ta ut dette og la resten stå? Hva er reglene rundt dette? Anonymous poster hash: c9879...c51
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Man må betale skatt av overskuddet. Dette må du selv passe på å betale, det blir ikke trukket automatisk. Ellers tror jeg det beregnes prosentvis hva du tar ut av investering og overskudd. Anonymous poster hash: 95378...951
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Jeg skjønner ikke helt.. Penger er penger.. Hvilken forskjell vil det gjøre å ta ut avkastning kontra investering? Men det fungerer altså ikke slik. Du kjøper forndsandeler og selger fondsandeler. Avkastning beregnes iht FIFO-prinsippet og skattlegges deretter. Tar du ut 25.000 har du 25.000 mindre i verdier. Anonymous poster hash: 16956...108
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Jeg forstår ikke hva dere sier. Noen som kan forklare på en enkel måte? Kan man ta ut penger? Bør man heller la de stå? Skatter man av uttak? Gjelder dette uansett beløp? Er det noen tid det lønner seg mer å ta ut gevinst? Før nyttår, eller lønner det seg å ha pengene der per 31.12, har det noe å si? Skatter man av pengene mens de står der? Formueskatt? Hvis jeg har 40.000 i avkastning, får jeg da ut 40.000 minus skatt? Eller kommer det an på hva de blir solgt for? Jeg kan ingen ting, hvis noen vil ta dette med teskje så blir jeg glad Anonymous poster hash: c9879...c51
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 helt ærlig, hvis du kan så lite som dette bør du ringe banken der du har pengene og booke et møte slik at du skjønner hva du driver med. Anonymous poster hash: 16956...108
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Jeg forstår ikke hva dere sier. Noen som kan forklare på en enkel måte? Kan man ta ut penger? Bør man heller la de stå? Skatter man av uttak? Gjelder dette uansett beløp? Er det noen tid det lønner seg mer å ta ut gevinst? Før nyttår, eller lønner det seg å ha pengene der per 31.12, har det noe å si? Skatter man av pengene mens de står der? Formueskatt? Hvis jeg har 40.000 i avkastning, får jeg da ut 40.000 minus skatt? Eller kommer det an på hva de blir solgt for? Jeg kan ingen ting, hvis noen vil ta dette med teskje så blir jeg glad Anonymous poster hash: c9879...c51 Du må skate 28 % av fortjenesten så har du 40 000 kr i fortjeneste må du betale 11 200 kr og har da tjent= 28 800 kr Anonymous poster hash: ef091...eb7
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 helt ærlig, hvis du kan så lite som dette bør du ringe banken der du har pengene og booke et møte slik at du skjønner hva du driver med. Anonymous poster hash: 16956...108 Hvorfor det? Får da svar på det jeg lurer på om jeg spørr eller leser på nett. Fikk beskjed om at fondet styrer seg selv og man ikke måtte kunne noe for å ha fond. Eneste jeg bryr meg om er hva som skjer med avkastningen. Anonymous poster hash: c9879...c51
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 Jeg forstår ikke hva dere sier. Noen som kan forklare på en enkel måte? Kan man ta ut penger? Bør man heller la de stå? Skatter man av uttak? Gjelder dette uansett beløp? Er det noen tid det lønner seg mer å ta ut gevinst? Før nyttår, eller lønner det seg å ha pengene der per 31.12, har det noe å si? Skatter man av pengene mens de står der? Formueskatt? Hvis jeg har 40.000 i avkastning, får jeg da ut 40.000 minus skatt? Eller kommer det an på hva de blir solgt for? Jeg kan ingen ting, hvis noen vil ta dette med teskje så blir jeg glad Anonymous poster hash: c9879...c51 Du må skate 28 % av fortjenesten så har du 40 000 kr i fortjeneste må du betale 11 200 kr og har da tjent= 28 800 kr Anonymous poster hash: ef091...eb7 Ok, fordi dette er penger jeg har "tjent", på lik linje med lønna mi? Fælt å skatte av egne sparepenger, men skjønner jo at man skatter av penger man har tjent. Hva skjer om jeg selger hele fondet? Skatter jeg fortsatt bare av overskuddet? Takk for svar forresten Anonymous poster hash: c9879...c51
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #9 Skrevet 9. april 2015 helt ærlig, hvis du kan så lite som dette bør du ringe banken der du har pengene og booke et møte slik at du skjønner hva du driver med. Anonymous poster hash: 16956...108 Hvorfor det? Får da svar på det jeg lurer på om jeg spørr eller leser på nett. Fikk beskjed om at fondet styrer seg selv og man ikke måtte kunne noe for å ha fond. Eneste jeg bryr meg om er hva som skjer med avkastningen. Anonymous poster hash: c9879...c51 ok, da har du fått noen dårlig råd... Årsaken til at du ikke bør lese på nett er at du ikke kan nok til å vurdere om svarene er gode eller dårlige, eller om de er riktige for din situasjon. Å sette penger i noe du virkelig ikke skjønner er vel særdeles merkelig. Du må sette deg inn i kurtasje f.eks. Umulig å svare helt generelt på det du spør om. Svaret du kan få får du i det første svaret mitt. Resten avhenger av investert beløp, annen økonomi, hva du skal ta ut og ikke, hvordan du har handlet fondsandeler og mange andre spørsmål. Og svaret over er feil, du betaler ikke 27% av 40.000 dersom du tar ut 40.000 nå, da må du i tilfellet da ut alt. Og nettopp fordi man får mange idiotiske svar på nettet, bør du snakke med banken hvor du vet at du får korrekte svar og svar som er relevant for nettopp din situasjon. Anonymous poster hash: 16956...108
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #10 Skrevet 9. april 2015 Har du foreksempel 200.000kr i fond og avkastning har vært 40.000kr så du har 240.000 der og du vil ta ut 40.000kr så kan du ikke ta ut bare avkastningen. Det blir fordelt prosentvis. Så skal du ta ut hele avkastningen av fondet så må du ta ut alle pengene dine. Tar du ut alle pengene dine så skatter du av dette neste år når skatteoppgjøret kommer. Så da er det bra og enten sette av pengene, eller vite at du greier å betale dem når baksmellen kommer. Anonymous poster hash: eee14...ea8
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #11 Skrevet 9. april 2015 helt ærlig, hvis du kan så lite som dette bør du ringe banken der du har pengene og booke et møte slik at du skjønner hva du driver med. Anonymous poster hash: 16956...108 Hvorfor det? Får da svar på det jeg lurer på om jeg spørr eller leser på nett. Fikk beskjed om at fondet styrer seg selv og man ikke måtte kunne noe for å ha fond. Eneste jeg bryr meg om er hva som skjer med avkastningen. Anonymous poster hash: c9879...c51 ok, da har du fått noen dårlig råd... Årsaken til at du ikke bør lese på nett er at du ikke kan nok til å vurdere om svarene er gode eller dårlige, eller om de er riktige for din situasjon. Å sette penger i noe du virkelig ikke skjønner er vel særdeles merkelig. Du må sette deg inn i kurtasje f.eks. Umulig å svare helt generelt på det du spør om. Svaret du kan få får du i det første svaret mitt. Resten avhenger av investert beløp, annen økonomi, hva du skal ta ut og ikke, hvordan du har handlet fondsandeler og mange andre spørsmål. Og svaret over er feil, du betaler ikke 27% av 40.000 dersom du tar ut 40.000 nå, da må du i tilfellet da ut alt. Og nettopp fordi man får mange idiotiske svar på nettet, bør du snakke med banken hvor du vet at du får korrekte svar og svar som er relevant for nettopp din situasjon. Anonymous poster hash: 16956...108 Skjønner. Skal høre i banken og se om jeg blir klokere evt vurdere annen sparing Anonymous poster hash: c9879...c51
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #12 Skrevet 9. april 2015 Har du foreksempel 200.000kr i fond og avkastning har vært 40.000kr så du har 240.000 der og du vil ta ut 40.000kr så kan du ikke ta ut bare avkastningen. Det blir fordelt prosentvis. Så skal du ta ut hele avkastningen av fondet så må du ta ut alle pengene dine. Tar du ut alle pengene dine så skatter du av dette neste år når skatteoppgjøret kommer. Så da er det bra og enten sette av pengene, eller vite at du greier å betale dem når baksmellen kommer. Anonymous poster hash: eee14...ea8 Så hvis jeg har spart 200.000 og har avkastning på 40.000, og vil ta ut alle 240.000. Så må jeg neste år skatte 27% av 240.000? Da kan det vel ikke lønne seg med fond? Anonymous poster hash: c9879...c51
Elsker livet Skrevet 9. april 2015 #13 Skrevet 9. april 2015 Har du foreksempel 200.000kr i fond og avkastning har vært 40.000kr så du har 240.000 der og du vil ta ut 40.000kr så kan du ikke ta ut bare avkastningen. Det blir fordelt prosentvis. Så skal du ta ut hele avkastningen av fondet så må du ta ut alle pengene dine. Tar du ut alle pengene dine så skatter du av dette neste år når skatteoppgjøret kommer. Så da er det bra og enten sette av pengene, eller vite at du greier å betale dem når baksmellen kommer. Anonymous poster hash: eee14...ea8 Så hvis jeg har spart 200.000 og har avkastning på 40.000, og vil ta ut alle 240.000. Så må jeg neste år skatte 27% av 240.000? Da kan det vel ikke lønne seg med fond? Anonymous poster hash: c9879...c51 Tror ikke dette stemmer. Vi tar stadig ut avkastning fra fondene våre, vi tar ikke ut alt vi har. Vi har kun tatt av overskuddet,og skatter kun av det vi tar ut.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #14 Skrevet 9. april 2015 Har du foreksempel 200.000kr i fond og avkastning har vært 40.000kr så du har 240.000 der og du vil ta ut 40.000kr så kan du ikke ta ut bare avkastningen. Det blir fordelt prosentvis. Så skal du ta ut hele avkastningen av fondet så må du ta ut alle pengene dine. Tar du ut alle pengene dine så skatter du av dette neste år når skatteoppgjøret kommer. Så da er det bra og enten sette av pengene, eller vite at du greier å betale dem når baksmellen kommer. Anonymous poster hash: eee14...ea8 Så hvis jeg har spart 200.000 og har avkastning på 40.000, og vil ta ut alle 240.000. Så må jeg neste år skatte 27% av 240.000? Da kan det vel ikke lønne seg med fond? Anonymous poster hash: c9879...c51 Tror ikke dette stemmer. Vi tar stadig ut avkastning fra fondene våre, vi tar ikke ut alt vi har. Vi har kun tatt av overskuddet,og skatter kun av det vi tar ut. Takk tar en prat med banken og sjekker Anonymous poster hash: c9879...c51
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #15 Skrevet 9. april 2015 Du skatter kun av overskuddet, men hele beløpet anses som formue. Det har ikke noe å si når på året du tar det ut. Det hadde nok vært lurt å sette seg litt inn i reglene før man investerte i fond. Dette er ofte ansett som en greit måte å investere litt mer langsiktig. Anonymous poster hash: 95378...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå