Gå til innhold

Igangsetting av fødsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er noen uker fra termindato og blir igangsatt på termindato pga komplikasjoner. Jeg kjenner jeg blir nervøs. Har jo bare hørt forferdelige historier om igangsatte fødsler...:(  Er det noen som har blitt igangsatt her og hadde en ok fødsel??? Vil ikke høre flere skrekk historier :)

Jeg har vært igjennom en litt komplisert fødsel(misfarget fostervann ogvaakum) fra før da.

Anonymous poster hash: f165e...aee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min igangsatte fødsel var en kjempefin opplevelse. Jeg følte at jeg hadde mye mer kontroll enn fødsel nr 1. Husker den som mindre smertefull enn fødsel nr 1. Og alt i alt en bedre opplevelse. Fødte på 6timer.

Anonymous poster hash: 95218...bbc

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Første igangsatte fødsel var ikke noe å skryte av, men det de gjorde da for å sette den i gang var å ta vannet. Det ble det stormrier av (i dette tilfellet).

Nummer to var igangsatt med drypp. Superfin fødsel!! Hadde gjerne hatt en sånn fødsel igjen :)

Skrevet

40 min igangsatt fødsel! Kjempeflott opplevelse, hadde full kontroll hele veien!

Anonymous poster hash: 48c96...84a

Skrevet

Jeg har født tre ganger, to ganger på egenhånd og en gang igangsatt. Den igangsatte var definitivt den beste fødselen!

I en drøy uke før jeg ble igangsatt fikk jeg modningsakupunktur, og jeg er overbevist om at det fungerte veldig bra. Fikk nåler tirsdag og fredag den ene uken, mandag den andre uken og ble da satt i gang på tirsdag.

Jeg fikk veldig mye maserier etter akupunkturen, alle tre gangene hadde jeg mye kynnere på ettermiddagen og på nettene etter at jeg hadde fått nåler våknet jeg av at jeg hadde regelmessige maserier/vonde kynnere hvert tiende minutt i flere timer før det dabbet av igjen. Det hadde en effekt på modningen min.

Da jeg skulle bli satt igang var jeg allerede helt moden og hadde 2-3 cm åpning. De gav meg da litt riestimulerende drypp i håp om å sette igang kroppens egne rier (dette var i åtte-ni tiden om morgenen). Klokken 12 tok de vannet og fjernet dryppet. Klokken 17 hadde jeg 5-6 cm åpning og de satte meg på drypp igjen, klokken 20.30 på kvelden ble barnet født. 

Fødselen hadde fin fremgang hele dagen, jeg hadde ingen smertelindring og alt gikk veldig greit. De siste 3-4 cm opp til full åpning med drypp var ganske intense, og riene vonde, men det var fin fremgang hele tiden og det gikk helt greit.

Jeg ble satt igang 17 dager før termin så det gikk overraskende bra alt sammen. Jeg var i fin form etterpå. Ble satt igang pga veldig stort barn som begynte mistrives der inne (de var ikke helt fornøyd med bevegelser og hjerterytme siste uken før hun ble født). Hun veide 4858g 17 dager før termin.

Anonymous poster hash: 6ba23...e28
Skrevet

Igangsatt ved fødsel nummer to. Var innlagt og var blitt strippet flere ganger i dagene før, så var moden nok til at de kunne ta vannet. Vannet ble tatt klokken halv 12, riene brukte ett par timer på å at seg opp helt av seg selv og ungen var ute halv fem. Drømmefødsel sammenlignet med den første! Så det kan bli veldig bra også;)

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar :) Vet jo at igangsatte fødseler ofte er svært heftig, men greit å vite at de kan bli fin også. Er det noen av dere som ble igangsatt pga høyt blodtrykk?

Skrevet

Har hatt tre igangsatte fødsler og alle har vært flotte fødsler uten problemer.

Skrevet

Grunn til at igangsatte fødsler kan være tyngre:

Du er på sykehuset hele tiden. vanligvis er man hjemme, i trygge og rolige omgivelser til man er kommet såpass langt i fødsel at det er på tide å dra på sykehus.

Å være på sykehuset hele tiden får fødselen til å føles lengre og mer dryg.

I tillegg, når man er hjemme og slapper av så produseres mer oxytocin, siden du slapper av.

Sykehusets stressende omgivelser, med apparater og leger og forskjellige jordmødre, kan hindre oxytocin hormonet, og istedenfor produserer stresshormoner som bremser fødseL. Og det er ofte derfor mange til slutt må bruke tang, vakuum osv.

Mitt beste tips til deg: slapp av. Forbered deg på mye tid på sykehuset, ta med godteri, sjokolade, lesestoff, god musikk. Bruk mye tid i badekar eller dusj. Etter 4 cm, tror jeg, kan du ikke være i vann. Så utnytt det mens du kan.

Beveg deg rundt som du ville gjort hjemme. Mange kan vaske klær, lage middag osv i den begynnende fasen. På sykehuset havner man fort i en seng, og venter på at riene skal øke.

Beveg deg godt så hjelper du fødselen til å gå fortere.

Lykke til med fødsel<3

Anonymous poster hash: 34824...74f

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar :) Vet jo at igangsatte fødseler ofte er svært heftig, men greit å vite at de kan bli fin også. Er det noen av dere som ble igangsatt pga høyt blodtrykk? Anonymous poster hash: f165e...aee

Jeg ble igangsatt i uke 36 med høyt blodtrykk, hadde svangerskapsforgiftning og fikk velge mellom igangsatt og ks.

Gikk på trandate, og på det verste hadde jeg et undertrykk på 130 (husker ikke overtrykket), hadde epidural fra 4 cm da det kunne være positivt for blodtrykket. Fødselen var svært vond sammenlignet med en "naturlig" fødsel, jeg ble informert på forhånd at jeg var helt umoden og derfor ville åpningsriene være intense og vonde.

Jeg ble igangsatt av hormontabletter og fikk en kl. 12 på formiddag, to til i 16-17 tiden, deretter startet riene med et smell rett på 5 minutters intervaller til barnet var ute kl. 24. Fødselen var intens og vond, men alt gikk helt fint :)

Anonymous poster hash: 4849c...157

Skrevet

Jeg ble satt igang med nr 2, og det gikk helt fint! Tok ca 7 timer fra start til baby! :)

Måtte ikke sy.

Anonymous poster hash: b3112...c3c

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar :) Vet jo at igangsatte fødseler ofte er svært heftig, men greit å vite at de kan bli fin også. Er det noen av dere som ble igangsatt pga høyt blodtrykk?

Ja, jeg ble satt i gang pga høyt blodtrykk!

(40 min heftig styrtfødsel).

Anonymous poster hash: 48c96...84a

Skrevet

Ho hoi! Sitter nå på føden med modningsballong....Ble visst fortere enn antatt! Tar med meg historiene dere har så er faktisk rimelig rolig. Så får jeg ta det som det kommer...Hilsen skremt og glad;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...