Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Ser på Unge mødre, og det ene paret som er gift (hun og han som ser så ung ut) Hun er jo faktisk 21 år og gravid. Jeg syns det er ungt, men ikke ungt nok til å være unnskyldning til å ha så lite på stell.. De er altså gift men bor fortsatt hjemme. Ikke noe jobb? Ikke inntekt? Ihvertfall ikke hu.. Syns det er ganske sløvt faktisk! Anonymous poster hash: b5684...1cd
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Ser på Unge mødre, og det ene paret som er gift (hun og han som ser så ung ut) Hun er jo faktisk 21 år og gravid. Jeg syns det er ungt, men ikke ungt nok til å være unnskyldning til å ha så lite på stell.. De er altså gift men bor fortsatt hjemme. Ikke noe jobb? Ikke inntekt? Ihvertfall ikke hu.. Syns det er ganske sløvt faktisk! Anonymous poster hash: b5684...1cd Enig! Da jeg var 21 hadde jeg fått to barn, var gift, var helt nyutdannet og eide egen bolig. Anonymous poster hash: e33f5...be7
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Enig! Jeg fikk barn da jeg var 21, ikke helt planlagt da jeg hadde ettpar år igjen på skolen. Men vi hadde i allefall bil og leide en enebolig, og hadde det sånn høvelig greit økonomisk.. Nå har vi to barn, eier huset, begge er ferdigutadannet og har jobber vi trivest i og grei lønn. Nå er jeg 25.. Anonymous poster hash: e92b5...c4d
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Jeg var 21 da vår første kom. Uten utdanning og leid leilighet. Dårlig inntekt, uten arbeid og ingen familie i nærheten. Ikke har vi familiie som kan stille opp økonomisk for oss heller så vi har ikke fått økonomisk hjelp. Ingenting på stell som du så fint kaller det. Nå er jeg 30 år. 3 barnet kommer i sommer. Eier eget hus sammen med han som er far til alle 3, har fagbrev og 100% fast jobb. 3n jobb som gir bra utbetalt. Ikke den beste lønna, men trives i jobben min. Ungene har aldri manglet noe som helst og vi har hatt et font liv sammen. Vi giftet oss for 2 år siden med nesten 100 gjester. Selv om du hadde alt på stell og et perfekt liv når barna dine kom så betyr ikke det at de som ikke har alt på stell ikke kan lage seg et bra liv. Siden du sier det du sier går jeg ut fra at du hadde både hus, fast jobb og var godt gift da barna deres kom. Alt på stell. Anonymous poster hash: 5644d...c59
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Jeg er helt enig med det. Jeg var også 21 år da jeg fikk eldstemann, men da eide vi egen leilighet, bil, begge var godt i gang med høyere utdanning osv. Den gangen husker jeg at jeg irriterte meg over det litt negative synet på unge mødre, men i ettertid ser jeg jo at verken meg selv eller de rundt meg som ble mødre unge er helt representativ for unge mødre. Både de 3-4 andre jeg kjenner, og jeg selv, som alle ble mamma som 18-21-åringer, har alle minst 6 år med høyere utdanning, er nå gift, har høy inntekt osv. Likevel synes jeg at man i det minste bør ha flyttet ut dersom man planlegger barn og er over 19-20 år. Anonymous poster hash: 8dd00...25f
*piami* Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Enig. Jeg var 21 da jeg ble gravid med første. Da hadde jeg fullført utdanning, fått fast jobb og nettopp kjøp leilighet:)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Dere var kanskje unge "med alt på stell" da dere var 21 år...men særlig forståelse for at alle er forskjellig og at 21 år faktisk er ganske ungt har dere ikke. Hilsen ei på snart 40 Anonymous poster hash: b15eb...24b
Gjest Maiken og barna Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 Ser på Unge mødre, og det ene paret som er gift (hun og han som ser så ung ut) Hun er jo faktisk 21 år og gravid. Jeg syns det er ungt, men ikke ungt nok til å være unnskyldning til å ha så lite på stell.. De er altså gift men bor fortsatt hjemme. Ikke noe jobb? Ikke inntekt? Ihvertfall ikke hu.. Syns det er ganske sløvt faktisk! Anonymous poster hash: b5684...1cd Enig! Da jeg var 21 hadde jeg fått to barn, var gift, var helt nyutdannet og eide egen bolig. Anonymous poster hash: e33f5...be7 Et ikke om jeg er så veldig imponert over å være 21 år, 2 barn, eie egen bolig, gift og "ferdig utdannet" som KUN 21 år. Hva slags utdannelse snakker vi om feks? Sorry, blir ikke imponert av jenter som får barn, gifter seg så tidlig....og kaller seg ferdig utdannet.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #9 Skrevet 9. april 2015 Ser på Unge mødre, og det ene paret som er gift (hun og han som ser så ung ut) Hun er jo faktisk 21 år og gravid. Jeg syns det er ungt, men ikke ungt nok til å være unnskyldning til å ha så lite på stell.. De er altså gift men bor fortsatt hjemme. Ikke noe jobb? Ikke inntekt? Ihvertfall ikke hu.. Syns det er ganske sløvt faktisk! Anonymous poster hash: b5684...1cd Enig! Da jeg var 21 hadde jeg fått to barn, var gift, var helt nyutdannet og eide egen bolig. Anonymous poster hash: e33f5...be7 Et ikke om jeg er så veldig imponert over å være 21 år, 2 barn, eie egen bolig, gift og "ferdig utdannet" som KUN 21 år. Hva slags utdannelse snakker vi om feks? Sorry, blir ikke imponert av jenter som får barn, gifter seg så tidlig....og kaller seg ferdig utdannet. F.eks: frisør, hjelpepleier, ambulansesjåfør, sekretær osv. Jeg regner med at disse yrkene er noe du har utbytte av daglig. Så jeg syns du skal gå ned fra din høye hest. Et samfunn er ikke bygd på at alle har mastergrad. Har man en utdannelse, fast jobb og kan forsørge familien sin i en alder av 21, så syns jeg det er ganske imponerende. Anonymous poster hash: 782fe...2b7
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #10 Skrevet 9. april 2015 Utdannet og utdannet Fru Blom. Jeg har fagbrev i butikkfag og var ferdig skolert kan man heller si da, når jeg var 21. Nå er jeg 26 og skal starte en ordentlig utdanning til høsten. Hadde barn som 20 åring, men hadde da lærlingplass, jobb, bil, leide leilighet og en helt OK økonomi. Nå har jeg en 75% stilling, ny samboer, to barn, en bil og leier fortsatt hus Anonymous poster hash: 3487f...6a1
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #11 Skrevet 9. april 2015 Jeg var ferdig med min bachelorgrad da jeg var 21. Når du begynner rett på etter videregående og er født på slutten av året, så går det akkuratt. Anonymous poster hash: 6c081...fc0
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #12 Skrevet 9. april 2015 Når jeg var 21 så følte jeg at jeg hadde alt på stell med tanke på alder og situasjonen jeg befant meg i. Hadde et barn. Var alenemor. Leide leilighet. Hadde penger til livsopphold og faste utgifter. Stod på egne ben. I dag er jeg bikket 30. Eier egen bolig. Gift. Fått noen flere barn. Men er dessverre ikke i jobb. Har god grunn til det 😉 Men vi har det godt økonomisk Anonymous poster hash: 9d97b...671
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #13 Skrevet 9. april 2015 Jeg var ferdig med min bachelorgrad da jeg var 21. Når du begynner rett på etter videregående og er født på slutten av året, så går det akkuratt. Anonymous poster hash: [acronym=F Klart det gprull hash: 6c0810463f32e2eb4b34a1367e0e9fc0] 6c081...fc0 [/acronym] Klart det går "akuratt", men nå hadde hun i tillegg født 2 barn innen hun var 21 Anonymous poster hash: b15eb...24b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #14 Skrevet 9. april 2015 Jeg var ferdig med min bachelorgrad da jeg var 21. Når du begynner rett på etter videregående og er født på slutten av året, så går det akkuratt. Anonymous poster hash: [acronym=F Klart det gprull hash: 6c0810463f32e2eb4b34a1367e0e9fc0] 6c081...fc0 [/acronym] Klart det går "akuratt", men nå hadde hun i tillegg født 2 barn innen hun var 21 Anonymous poster hash: b15eb...24b Jeg har da vel ikke diskutert barn oppi dette her, det var bare en kommentar om at det faktisk er mulig å ha noe som defineres som en utdannelse som 21-åring, til vedkommende som sa "utdannet og utdannet, Fru Blom" lengre opp her. Anonymous poster hash: 6c081...fc0
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #15 Skrevet 9. april 2015 Jeg var ferdig med min bachelorgrad da jeg var 21. Når du begynner rett på etter videregående og er født på slutten av året, så går det akkuratt. Anonymous poster hash: [acronym=F Klart det gprull hash: 6c0810463f32e2eb4b34a1367e0e9fc0] 6c081...fc0 [/acronym] Klart det går "akuratt", men nå hadde hun i tillegg født 2 barn innen hun var 21 Anonymous poster hash: b15eb...24b Jeg har da vel ikke diskutert barn oppi dette her, det var bare en kommentar om at det faktisk er mulig å ha noe som defineres som en utdannelse som 21-åring, til vedkommende som sa "utdannet og utdannet, Fru Blom" lengre opp her. Anonymous poster hash: 6c081...fc0 Nettopp. ..det er derfor vi ikke er imponert når noen kaller seg ferdig utdannet som 21 åring ..OG har født 2 barn. Jeg må få lov å mene det. Jeg blir ikke imponert npr jeg hører om 21 åringer som har startet som tenåringer ned å føde barn osv, så får du mene ditt Anonymous poster hash: b15eb...24b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #16 Skrevet 9. april 2015 Og jeg var ferdig med høyere utdannelse, jordomseiling, jobbet opp en solid pensjonssum, eide hytte, båt og en bolig i Norge, det samme i Tyrka, innen jeg var 21. Jeg hadde også født mine 4 elskelige barn innen da, med mannen jeg elsker. Nå er jeg 25 og nyter pensjonisttilværelsen. Jeg er helt sjokkert, hun er 21 år gammel. Det er ungt, mange har ikke "vokst opp" skikkelig til da i vårt uselvstendige samfunn. Anonymous poster hash: 95096...82a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #17 Skrevet 9. april 2015 Og strengt tatt er det mulig å få en utdannelse og ikke "bare" en skolering som 21-åring, selvom du har født barn og,men det fordrer jo selvsagt at du ikke kan ta en "ordinær" permisjon. Og jeg sier ikke ag at det er optimalt eller ønskelig å sette seg selv og barnet i den posisjonen, ei heller at det er bråhast å få barn i veldig ung alder. Man gjør nok ting mye vanskeligere for seg selv. Poenget er at det er mulig og at noen faktisk fikser det. Og hvid de ikke fikser det, så er det jammen ikke for sent da heller. Anonymous poster hash: 6c081...fc0
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #18 Skrevet 9. april 2015 Jeg var ferdig med min bachelorgrad da jeg var 21. Når du begynner rett på etter videregående og er født på slutten av året, så går det akkuratt. Anonymous poster hash: [acronym=F Klart det gprull hash: 6c0810463f32e2eb4b34a1367e0e9fc0] 6c081...fc0 [/acronym] Klart det går "akuratt", men nå hadde hun i tillegg født 2 barn innen hun var 21 Anonymous poster hash: b15eb...24b Jeg har da vel ikke diskutert barn oppi dette her, det var bare en kommentar om at det faktisk er mulig å ha noe som defineres som en utdannelse som 21-åring, til vedkommende som sa "utdannet og utdannet, Fru Blom" lengre opp her. Anonymous poster hash: 6c081...fc0 Nettopp. ..det er derfor vi ikke er imponert når noen kaller seg ferdig utdannet som 21 åring ..OG har født 2 barn. Jeg må få lov å mene det. Jeg blir ikke imponert npr jeg hører om 21 åringer som har startet som tenåringer ned å føde barn osv, så får du mene ditt Anonymous poster hash: b15eb...24b Det var da voldsomt så aggressiv over en enkel kommentar som strengt tatt ikke var en diskusjon, men en konstantering av at noe er fysisk mulig. Min opprinnelig kommentar var da vitterlig fullstendig blottet for meninger og ytringer om at noe er imponerende eller ei. Anonymous poster hash: 6c081...fc0
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #19 Skrevet 9. april 2015 Hi her! Jeg mener da ikke at man må ha alt på stell før man får barn.. Men syns fremdeles at når man får barn som 21/22 åring er minstekrav at man har klart å leie seg en eller annen type leilighet. Trenger ikke å være stort, kan være sokkelleilighet for den saks skyld. Men da er man for gammel til å leve slik med unnskyldning at man et ung! Fikk ikke barn som 21 åring selv, men 23 Åring. Vi hadde da leilighet og fast jobb begge to. Men ikke gift:) Anonymous poster hash: b5684...1cd
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #20 Skrevet 9. april 2015 Jeg var 21 da vår første kom. Uten utdanning og leid leilighet. Dårlig inntekt, uten arbeid og ingen familie i nærheten. Ikke har vi familiie som kan stille opp økonomisk for oss heller så vi har ikke fått økonomisk hjelp. Ingenting på stell som du så fint kaller det. Nå er jeg 30 år. 3 barnet kommer i sommer. Eier eget hus sammen med han som er far til alle 3, har fagbrev og 100% fast jobb. 3n jobb som gir bra utbetalt. Ikke den beste lønna, men trives i jobben min. Ungene har aldri manglet noe som helst og vi har hatt et font liv sammen. Vi giftet oss for 2 år siden med nesten 100 gjester. Selv om du hadde alt på stell og et perfekt liv når barna dine kom så betyr ikke det at de som ikke har alt på stell ikke kan lage seg et bra liv. Siden du sier det du sier går jeg ut fra at du hadde både hus, fast jobb og var godt gift da barna deres kom. Alt på stell. Anonymous poster hash: 5644d...c59 Du hadde hvertfall en leilighet:)Jeg skrev ikke at man må ha alt på stell! Men skrev at det er sløvt å ikke ha noe på stell! Anonymous poster hash: b5684...1cd
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #21 Skrevet 9. april 2015 Man bør i det minste bo for seg selv og klare og fø på seg selv! Om man må leie, så gjør det ingenting, men og bo "gratis i kjellerleiligheten" til foreldre eller andre slektninger,- går IKKE under og "bo og klare seg selv".. Bo og klare seg selv(min definisjon);- man leier en leilighet/bolighus med kjøkken, bad og vaskerom slik at man kan gjøre alt fra vaske hus og klær og lage mat selv! Man BETALER for dette, og selvsagt sin egen strøm, tv data og telefonbruk og det transportmiddel man måtte bruke, det være seg drivstoff og forsikring til bil,- eller kollektivtransport. Man kjøper alt av klær og mat og hygieneartikler selv og også sine egne fornøyelser som turer, fest, kino venners gaver, trening mm. DA bor og klarer man seg selv. Gjør man ikke dette, så er man litt "bakpå" når ungen kommer,- og man skal fordele det lille man har på enda en person. Har man ikke nok til seg selv, men er avhengig av og bo gratis og regelmessig støtte til "nødvendigheter" som mat, strøm mm,- så har man jo et minus i regnskapet og fordele på seg og ungen...Støtten man får er som regel ikke nok til de økte kostnader et barn medfører, og det er jo helt riktig at det er sånn. Barn er ikke noe plussprosjekt når det kommer til PENGER! Og sånn skal det være. I slike tilfeller er det minste man bør gjøre er og høre med sine forsørgere om det er greit for de og hjelpe til med og fø på et barn til..... Anonymous poster hash: 83361...265
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #22 Skrevet 9. april 2015 Jeg synes det er veldigt ungt å være mor som 21 åring nå til dags. Anonymous poster hash: 30699...522
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #23 Skrevet 9. april 2015 Jeg er helt enig med det. Jeg var også 21 år da jeg fikk eldstemann, men da eide vi egen leilighet, bil, begge var godt i gang med høyere utdanning osv. Den gangen husker jeg at jeg irriterte meg over det litt negative synet på unge mødre, men i ettertid ser jeg jo at verken meg selv eller de rundt meg som ble mødre unge er helt representativ for unge mødre. Både de 3-4 andre jeg kjenner, og jeg selv, som alle ble mamma som 18-21-åringer, har alle minst 6 år med høyere utdanning, er nå gift, har høy inntekt osv. Likevel synes jeg at man i det minste bør ha flyttet ut dersom man planlegger barn og er over 19-20 år. Anonymous poster hash: 8dd00...25f Men dere var begge studenter...... Anonymous poster hash: 30699...522
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #24 Skrevet 9. april 2015 Jeg bør nok ikke kritisere, for jeg var 18 når jeg fikk min sønn og hadde ingenting på stell utenom jobb. I dag bor vi fremdeles i leid leilighet, jeg er studen med ett år igjen, har fått lappen og kjøpt bil, lever på stipend, lån og helgejobb. Så det kan jo tenkes at de får ting på stell som dere kaller det etterhvert? Ingenting er hugget i Stein for dem enda, men syns de burde flytte ut fra foreldrene nå som de får eget barn og er gift Anonymous poster hash: 4c157...6e5
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #25 Skrevet 9. april 2015 Jeg fikk barn som 21-åring (2 mnd før jeg ble 22) Det var ikke planlagt og jeg måtte ta permisjon fra studiene. Syns det var surt da je endelig "var i gang" med utdannelsen. Leide en liten leilighet og det passet ikke. Men da barnet var 2 mnd kjøpte jeg egen leilighet, og da hun begynte i barnehage måtte jeg begynne å jobbe da jeg ikke hadde mulighet til å studere. Var mye som var vanskelig alene med baby, for eksempel hadde jeg ikke økonomi til å begynne å studere igjen med en gang. Det gikk 4 år før jeg startet opp på universitet igjen. Da hadde jeg endelig mulighet. Jeg bryr meg ikke om jeg tar utdannelsen"sent". Jeg prioriterte barnet mitt. Jeg har aldri følt meg som "ung mor", jag var jo 22! Men fikk en kommentar "du kan jo melde deg på unge mødre!" Det var nok en spøk men likevel.. Ung?? Er da helt innafor (som de sier) å få barn som 21/22-åring! Anonymous poster hash: a9248...650
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå