Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Altså, jeg har ikke drept noen Jeg har meldt meg opp til privatisteksamen, litt på impuls fordi jeg har hatt lyst til å studere videre. Har eksamen i mai i seks fag, får bøkene i dag!! Kan jeg klare dette!? Det er videregående fag og jeg tar ting lett, men nå fikk jeg plutselig panikk for om jeg har bitt over mer enn jeg kan tygge. To av eksamene er muntlige.. Noen som kunne klart det på så kort tid!? :/ Anonymous poster hash: e5e47...03e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #2 Skrevet 8. april 2015 Altså, jeg har ikke drept noen Jeg har meldt meg opp til privatisteksamen, litt på impuls fordi jeg har hatt lyst til å studere videre. Har eksamen i mai i seks fag, får bøkene i dag!! Kan jeg klare dette!? Det er videregående fag og jeg tar ting lett, men nå fikk jeg plutselig panikk for om jeg har bitt over mer enn jeg kan tygge. To av eksamene er muntlige.. Noen som kunne klart det på så kort tid!? :/ Anonymous poster hash: e5e47...03e Kan bli tøft ja! Anonymous poster hash: 0e3f1...443
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Dersom du tar ting lett, så kan det gå fint. 😊 Hvilke fag er det? Anonymous poster hash: ddbd3...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Det kan bli tøft, men du kan klare det! Skaff deg overblikk over helheten i hvert av fagene, og så dypdykker du ned i materien etter hvert. Anonymous poster hash: 6454b...42b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Godt at noen er positive til det hele Ser jeg skrev feil i hi, det er 6 eksamener. Tre fag: Norsk, matte og historie. To skriftlige i matte, skriftlig norsk og skriftlig nynorsk, så er det norsk muntlig og historie muntlig! Jeg MÅ jo bare få det til! Hi Anonymous poster hash: e5e47...03e
Tyra79 Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 Jobber du full tid nå? Sett deg opp en plan, legg opp til et fag daglig. Feks: mand: matte tirsd: norsk ons: historie, osv. Les gjerne ei skjønnlitterær nynorskbok på "fritiden" (viktig å få inn nynorsken, spesielt dersom dette ikke er hovedmålet ditt!). Gjør deg godt kjent med pensum i alle fag. I matte er det lurt å sitte med tidligere eksamensoppgaver. Lurt å jobbe jevnt og trutt her, for å få ting til å sitte. I historie er det kanskje aktuelle filmer å se, for å ikke gå "pugge" lei? Dette kan du få til, spesielt viss du har mye av pensum fra en eller annen gang;)! Lykke til:)!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Takk for svar og fin plan til studier! Jeg har tatt meg seks mnd "fri", vant en god slump penger i fjor og var møkklei jobben, så har tatt meg god tid med barna og tenkt hardt på hva jeg vil med livet Så jeg har jo ganske mange timer på dagen jeg kan lese! Nei, jenter! DETTE skal jeg få til med glans Herregud, dere er fine å ha i livet altså Hi Anonymous poster hash: e5e47...03e
Iselilja Skrevet 8. april 2015 #8 Skrevet 8. april 2015 Takk for svar og fin plan til studier! Jeg har tatt meg seks mnd "fri", vant en god slump penger i fjor og var møkklei jobben, så har tatt meg god tid med barna og tenkt hardt på hva jeg vil med livet Så jeg har jo ganske mange timer på dagen jeg kan lese! Nei, jenter! DETTE skal jeg få til med glans Herregud, dere er fine å ha i livet altså Hi Anonymous poster hash: e5e47...03e Da klarer du det glatt! Heier på deg
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 Jeg har troen på deg! Flott at du har tatt deg tid til deg selv og barna og tenkt på hva du vil med livet! Da har du motivasjonen som skal til for å klare dette.Lag deg en plan og følg den, så skal du se at du kommer i mål med glans. Heier masse på deg! Anonymous poster hash: 6454b...42b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #10 Skrevet 8. april 2015 Mine tips for historie og norsk: 1. Lag tidslinjer. En for historie, en for språkhistorie og en for litteraturhistorie. Da får du lettere oversikt. 2. I historie: Tenk hele tiden: Årsak-virkning. 3. Også historie: For hvert nye emne bør du lage deg en oversikt over bakenforliggende årsaker, utøsende årsaker, selve gangen i det som skjedde, effektene og ev. kritikk av det som skjedde. F.eks. har det i ettertid blitt rettet mye kritikk mot arbeiderpartistaten i Norge etter 2. verdenskrig. De fleste sensorer legger mer vekt på at du ser sammenhenger enn at du kan alle navn og datoer. 4. I norsk (muntlig): Legg mest vekt på samtidslitteratur, modernisme og realisme/nyrealisme. Nesten uansett hva du trekker vil du nesten garantert får spørsmål fra noe rundt dette etter din egen presentasjon. 5. Bruk norsksidene.no til å lese deg opp på sjangerlære. Husk at når det står "skriv en kreativ tekst", menes det primært essay, novelle eller kåseri. Jeg vil anbefale deg å fokusere mest på essay da dette er den letteste (og ofte eneste) sjangeren å bruke når du skal svare på en del eksamensoppgaver. Les andres essay og legg merke til den litt spesielle skrivestilen. Husk å vise kunnskap og godt ordforråd! 6. I norsk: Øv deg på analyse. Du får garantert analyse av tekst på kortsvarsoppgaven, og antagelig også dette som alternativ på langsvarsoppgaven. Vanligvis er det reklame, dikt eller en retorisk tekst som må analyseres. Øv på de retoriske begrepene. Du må vite hva etos, pathos og logos er og hvordan disse står i forhold til hverandre. 7. I norsk: Siden du uansett bør lese litt samtidslitteratur, velg en del tekster på nynorsk slik at du får en bedre flyt når du selv skal skrive nynorsk. Jeg kan f.eks. anbefale Gunnhild Øyehaug sin Knutar. Anonymous poster hash: e5296...f7f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #11 Skrevet 8. april 2015 I matte er tipset bare å regne. Regn og regn. Gjerne eksamensoppgaver, de ligger på nett, bare google det. Jeg ville regnet litt hver dag. Bedre med 30min hver dag enn 2.5timer hver fredag. Jo flinkere du blir i selv enkel matte, jo lettere blir eksamenen, da du lettere tenker på den mer matematiske måten. Anonymous poster hash: ddbd3...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #12 Skrevet 8. april 2015 Det burde gå greit hvis du har bakgrunnskunskapene på plass. Både i norsk og historie tjener du grovt på å ha blitt noen år eldre. Du har lest mer, opplevd mer og ser sammenhenger mye bedre enn en 18 åring. Jobb konsentrert med matten. Regn masse oppgaver og ikke hopp over det grunnleggende først i boka. Bruk litteratur du allerede har lest og har et forhold til i norsken. Skriv eksamensoppgaver. Få noen til å rette dem strengt og skriv dem om igjen for å få dem bedre. Lag tidsakser og tankekart i historie. Her kan du sikkert masse av pensum allerede hvis du bare får kunnskapen plassert i riktig tid ol. Anonymous poster hash: a4f2c...775
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #13 Skrevet 8. april 2015 I matte er tipset bare å regne. Regn og regn. Gjerne eksamensoppgaver, de ligger på nett, bare google det. Jeg ville regnet litt hver dag. Bedre med 30min hver dag enn 2.5timer hver fredag. Jo flinkere du blir i selv enkel matte, jo lettere blir eksamenen, da du lettere tenker på den mer matematiske måten. Anonymous poster hash: ddbd3...1f7 Ikke tenk på 30 minutter hver dag eller 2,5 timer på fredag. Sats på minst 2 timer matte minst 6 dager i uka. Helst mer om det er vansklig. Du bør nok sette av minst 60 timer u uka til konsentrert jobbing med fagene hvis du ikke bare tar mål av deg til så vidt å stå. Du må regne med å jobbe hardt, men du kan klare det. Anonymous poster hash: a4f2c...775
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #14 Skrevet 8. april 2015 I matte er tipset bare å regne. Regn og regn. Gjerne eksamensoppgaver, de ligger på nett, bare google det. Jeg ville regnet litt hver dag. Bedre med 30min hver dag enn 2.5timer hver fredag. Jo flinkere du blir i selv enkel matte, jo lettere blir eksamenen, da du lettere tenker på den mer matematiske måten. Anonymous poster hash: ddbd3...1f7 Ikke tenk på 30 minutter hver dag eller 2,5 timer på fredag. Sats på minst 2 timer matte minst 6 dager i uka. Helst mer om det er vansklig. Du bør nok sette av minst 60 timer u uka til konsentrert jobbing med fagene hvis du ikke bare tar mål av deg til så vidt å stå. Du må regne med å jobbe hardt, men du kan klare det. Anonymous poster hash: a4f2c...775 Ja, selvfølgelig er det jo bedre med 2 timer daglig enn en halvtime daglig. Poenget mitt var at det er bedre med mitt hver dag enn skippertak. Og at selv enkel hoderegning når du lager mat vil hjelpe deg til å bli bedre (selv om du selvsagt også må jobbe med pensum). Anonymous poster hash: ddbd3...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #15 Skrevet 8. april 2015 Så lenge du tar ting lett, og ikke sliter maks i de fagene. Så går det nok. Jeg hadde ikke klart det. Da jeg har angst for matte, og virkelig var elendig. Men tok matte for 2 år siden, jeg fikk undervisning i det, og tok det over 1 skoleår. Fikk 5 på eksamenene, men det krevde hard jobbing. Men så hadde jeg samfunnslære eksamen samme år, åpnet ikke boka før det var 5 dager til eksamen, og fikk 6 på eksamen. Så det kommer vel an på hva man tar lett og ikke. Anonymous poster hash: f005a...726
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #16 Skrevet 8. april 2015 Gudene vet, kanskje du skal høre med pappaen? Anonymous poster hash: b2196...615
Anonym bruker Skrevet 9. april 2015 #17 Skrevet 9. april 2015 Tusen hjertelig takk for gode råd og flotte forslag til studieplan! Dere er veldig snille som hjelper meg, for her var det mange lure måter å tenke på Matte er det faget jeg syns er mest skummelt, men i dag har jeg jobbet meg gjennom to kapitler og det går så utrolig mye lettere enn jeg hadde trodd. Regner selvfølgelig med å møte på noen hinder underveis, men så langt, så bra! Haha, siste anonym, den skjønte jeg ikke!? Anonymous poster hash: e5e47...03e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå