Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #1 Skrevet 8. april 2015 Hvis en pasient går til psykolog og tar tabletter i samråd med psykolog, kan evnt psykolog kreve av pasienten å ta blodprøve for å se om pasienter tar medisin uten at pasienten samtykker? Anonymous poster hash: 19cfa...60f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #2 Skrevet 8. april 2015 Njæææi... Er usikker. Men de kan kreve blodprøver for å se om pasienten ev. Tar andre medikamenter og selvmedisinerer seg selv. Men tviler vel litt på at de kan kreve å få tatt blodprøve uten samtykke kun for å se at pasienten tar medisinen sin. Da må det være fare for liv eller noe slikt. I allefall en god grunn! Anonymous poster hash: 8898b...200
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Det tviler jeg på, såfremt ikke pasienten er under tvunget psykisk helsevern. Ellers er det nok kun politiet som kan kreve blodprøve av en person som ikke samtykker. Helsehjelp i seg selv er en frivillig sak, og man står helt fritt til å nekte både prøvetaking og behandling. Såfremt man ikke er under tvunget psykisk helsevern, som sagt. Anonymous poster hash: d08d3...c4d
geitemarken Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Nei, det kan den ikke med mindre pasienten er umyndiggjort og ikke har samtykkekompetanse. Selv da forsøker man å unngå det.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Nei, men det må da være lite fruktbart å ljuge til psykologen? Må da være bedre å si at man ikke ønsker å bruke tablettene, slik at man kan få adekvat hjelp? Anonymous poster hash: ebe59...8d7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 Det gjelder ikke meg. Jeg bare lurte på det. For jeg har hørt av en person at både leger og psykologer kan kreve blodprøver av pasienter uten at de selv samtykker og selv om jeg sier at det kan da ikke være sant så er denne personen så sikker i sin sak. Det irriterer meg. Takk for svar alle sammen. Anonymous poster hash: 19cfa...60f
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Nei. Men vedkommende kan nekte å gi medikamenter uten slik blodprøve, om det foreligger bekymring for uautorisert 'medisinering.' Anonymous poster hash: acd24...393
Anonym bruker Skrevet 8. april 2015 #8 Skrevet 8. april 2015 Om personen nekter å ta blodprøve så kan psykiateren nekte å skrive ut resept. Man kan ikke tvangsmedisinere sånn helt uten videre heller. En psykolog kan ikke skrive ut resepter, de er ikke leger. Anonymous poster hash: 0d7c9...1cc
MissYou Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 Om personen nekter å ta blodprøve så kan psykiateren nekte å skrive ut resept. Man kan ikke tvangsmedisinere sånn helt uten videre heller. En psykolog kan ikke skrive ut resepter, de er ikke leger. Anonymous poster hash: 0d7c9...1cc Men en psykiater kan skrive it resept. Det var sikker det Hi mente og ikke psykolog. En psykolog jobber ikke med medisiner, bar psykiater.
rytme Skrevet 8. april 2015 #10 Skrevet 8. april 2015 Tror som andre sier at man ikke kan kreve blodprøve uten samtykke. Men man kan nok ha blodprøve som forutsetning for videre behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå