Gå til innhold

Er jeg bortskjemt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Havnet i en heftig diskusjon med min kusine i påsken...

Jeg er den eneste av mine søskenbarn som har vokst opp med en forelder. Min far har aldri bidratt med en krone til meg utenom barnebidrag.

Min kusine har gifte foreldre med høye lønninger og alltid fått støtte økonomisk. Hun har også en godt betalt jobb.

 

Jeg var slitt mye med angst og sluttet videregående. Begynte å jobbe i barnehage og elsket det. Nå ha jeg bestemt meg for å ta fagbrev men skal gjøre det via nettet og det koster penger (15000)

Jeg er selv alene med to barn og økonomien er trang, men dette fagbrevet betyr mye for meg, både for fremtidig lønn og min egen selvfølelse.

Mine besteforeldre har sagt de vil gi meg skolepenger og penger til bøker slik at jeg slipper å søke støtte i Lånekassen. Jeg har sagt jeg vil betale dem tilbake, men de vil gi meg dette i gave.

Noe som min kusine synes var svært urettferdig og mente jeg var bortskjemt.

Vi har alltid hatt et nært forhold men denne påsken har hun vært rar og ganske krass når hun har snakket med meg.

Burde jeg likevel insistere på å betale tilbake?

 

Anonymous poster hash: 88045...f36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke hun har noe med det. Det er snakk om 15 000 kr. Fremover er det ikke noe vits i å involvere henne i din privatøkonomi.

 

Jeg syns du kan imot pengene med god samvittighet

 

Anonymous poster hash: 4ab88...7d3

Skrevet

Nei du bør ikke betale tilbake. Hun forstår tydligvis ikke hva urettferdighet betyr. Ta i mot den hjelpen du kan og nyt det uten dårlig samvittighet. Det fortjener du.



Anonymous poster hash: add0b...a81
Skrevet

Hun er misunnelig, intet annet.

Om du er bortskjemt eller ikke, om hun er det eller ikke, er umulig for meg å si. Det viktigste er uansett om du viser takknemlighet for det du har og får, eller ikke. Og det virker det som du gjør, så i denne situasjonen ville jeg i hvert fall ikke kalt deg bortskjemt, men at det var helt velfortjent. 



Anonymous poster hash: 67ccb...05c
Skrevet

Smålige mennesker er så utrolig vanskelig å like!

 

Jeg mener at man skal bestrebe seg på å være rettferdig, men livet er ikke alltid rettferdig og noen ganger trenger nære og kjære hjelp som man ikke nødvendigvis har mulighet til å gi alle.

 

Jeg synes kusinen din er smålig som ikke unner deg denne hjelpen.



Anonymous poster hash: 28f63...330
Skrevet

Det er vel meir kusina di som er bortskjemt. Bortskjemt i ein slik grad at ho ikkje forstår at du har hatt mindre enn henne heile livet. Samtidig tenkjer eg at det er mogleg at besteforeldra dine har prioritert deg framfor henne i oppveksten? Ganske naturleg sidan du ikkje hadde ein far slik ho hadde. Kan ho ha vore sjalu på grunn av slike ting?



Anonymous poster hash: b7ac6...02a
Skrevet

Hadde det vært mye penger, så hadde jeg skjønt henne, men for 15 000 kr, så syns jeg hun er smålig som ikke kan unne deg de pengene. 15 000 kr er tross alt ikke veldig mye penger (selv om jeg har full forståelse for at det er mye penger for deg å spare opp) og ingenting å uvenner med noen for. 



Anonymous poster hash: 21918...25b
Skrevet

Nei, du er helt fin, du. Kusina di, derimot...

 

Anonymous poster hash: b0aa7...509

Skrevet

Kan jo hende hun reagerer ettersom du skal få denne hjelpen av besteforeldrene, mens hun sikkert har ting hun kunne trengt hjelp til selv. Regner med det er felles besteforeldre dette. Penger skaper sjalusi alltid. Uansett om hun har vokst opp med begge foreldrene eller ikke føler hun sikkert det som litt urettferdig at de betaler alt for deg mens hun selv måtte ta opp studielån ...hun burde snakket med besteforeldrene sine dog, istedetfor å la det gå ut over deg.



Anonymous poster hash: 6ea54...5c6
Skrevet

Jeg tror hun egentlig er såret fordi hun ser på dette som om besteforeldrene deres prioriterer deg og viser at de støtter deg og er glad i deg. Hun har kanskje ikke behov for pengene, men hun føler at hun er satt i andre rekke.

 

Anonymous poster hash: 2ff73...a7e

Skrevet

Hvis besteforeldrene dine vil gi deg 20.000,- (bøker koster ganske mye) og ingenting til andre søskenbarn forstår jeg godt at de blir irritert og føler at dette er urettferdig. De har måttet ta opp lån for sin utdanning. Du skal slippe.

 

I tillegg er det vel ganske dumt ikke å søke om støtte fra lånekassa. En del blir jo omgjort til stipend når du blir ferdig pengene er uansett rentefrie under utdanningen.

 

Anonymous poster hash: 7a5f3...738

Skrevet

Hvis besteforeldrene dine vil gi deg 20.000,- (bøker koster ganske mye) og ingenting til andre søskenbarn forstår jeg godt at de blir irritert og føler at dette er urettferdig. De har måttet ta opp lån for sin utdanning. Du skal slippe.

 

I tillegg er det vel ganske dumt ikke å søke om støtte fra lånekassa. En del blir jo omgjort til stipend når du blir ferdig pengene er uansett rentefrie under utdanningen.

 

Anonymous poster hash: 7a5f3...738

Bøkene jeg har på min pensumliste koster tilsammen 1348kr, så jeg lurer på hvordan du har kommet fram til at bøkene koster 5000kr?

Jeg er redd for å få problemer med å betale Lånekassen tilbake etterpå, derfor vil jeg unngå lån der.

 

Hun er den eneste av 3 som har reagert.

 

Min kusine har forresten bodd hjemme i alle årene hun studerte, så hun har ikke hatt store utgifter. Deler av studielånet hennes gikk til ferie og en dyr veske.

HI

 

 

Anonymous poster hash: 88045...f36

Skrevet

 

Hvis besteforeldrene dine vil gi deg 20.000,- (bøker koster ganske mye) og ingenting til andre søskenbarn forstår jeg godt at de blir irritert og føler at dette er urettferdig. De har måttet ta opp lån for sin utdanning. Du skal slippe.

 

I tillegg er det vel ganske dumt ikke å søke om støtte fra lånekassa. En del blir jo omgjort til stipend når du blir ferdig pengene er uansett rentefrie under utdanningen.

 

Anonymous poster hash: 7a5f3...738

Bøkene jeg har på min pensumliste koster tilsammen 1348kr, så jeg lurer på hvordan du har kommet fram til at bøkene koster 5000kr?

Jeg er redd for å få problemer med å betale Lånekassen tilbake etterpå, derfor vil jeg unngå lån der.

 

Hun er den eneste av 3 som har reagert.

 

Min kusine har forresten bodd hjemme i alle årene hun studerte, så hun har ikke hatt store utgifter. Deler av studielånet hennes gikk til ferie og en dyr veske.

HI

 

 

Anonymous poster hash: 88045...f36

Poenget er jo ikke hva hun har fått av sine foreldre. Hun føler nå at hun blir "straffet" for å ha foreldre med god økonomi. Og at besteforeldrene foretrekker deg og støtter deg, mens hun kan seile sin egen sjø siden foreldrene har god økonomi.

 

Anonymous poster hash: 2ff73...a7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...