Gå til innhold

Hva er galt med selvangivelsen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min siste lønnslipp i 2014 står det at jeg har tjent tilsammen 147 010,- dette året. Jeg holder meg under 154 000,- fordi jeg er student og har jeg over dette blir deler av stipendet omgjort til lån. Likevel får jeg brev av både bedriften (årsoppgjør) jeg jobber for at jeg har tjent 183 000,- dette står det også i selvangivelsen min. Hva er det jeg overser? Er dette feriepenger i tillegg?! Så fortvilende å miste deler av stipendet :-(

Anonymous poster hash: 15f18...bb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan være feriepenger, men disse skal også fremkomme av lønnsslippen din (som egen informasjon). Stemmer differansen med utbetalte feriepenger? Du kan eventuelt spørre arbeidsgiver, det hender jo at det skjer feil. Beløpet på selvangivelsen kommer fra lønns- og trekkoppgaven fra arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: dee93...a6b

Skrevet

Det ser ut til å stemme basert på beløpet. At det er feriepengene i tillegg til lønn. Men det står "opparbeidet feriepengegrunnlag 147 000,-". Synes jo at det er utrolig kjipt at jeg må betalt 6000,- tilbake fordi jeg tjenete for mye når feriepengene ikke kommer før et halvt år til etter oppgjøret.

Skrevet

Feriepengegrunnlaget på kr 147 000 er det du tjente i vanlig lønn i fjor, og som det blir beregnet feriepenger av i år. Feriepengene som du fikk utbetalt i fjor kommer i tillegg på bruttolønnen din for i fjor (altså på selvangivelsen blir det 147 000 + utbetalte feriepenger). Dette ble visst litt rotete, men jeg håper det var forståelig...

Skrevet

Differansen er nok det du fikk utbetalt i feriepenger i 2014, som ble opptjent i 2014. Feriepengene kommer til inntekt det året de utbetales.

Anonymous poster hash: e731f...0c3

Skrevet

Ahh skjønner! Men burde ikke dette stå en plass på lønnslippen?

Skrevet

Det skal stå på lønnsslippen ja. Feriepenger utbetalt i år, utbetalte feriepenger eller lignende.

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Dobbelposting fjernet fra tråden :)

Jigglewiggle

Brukermoderator

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...