Gå til innhold

Har jeg rett til å ta og beholde bilder av egne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 11-åring, som er særs lite glad i å bli fotografert. Av og til er det greit, av og til får jeg faktisk lov til å legge det på nettet også!

Men slike øyeblikksbilder, hvor jeg tar bilde av en situasjon uten å varsle først, da kan han bli ganske fornærmet. I påsken tok jeg et, og han ville ha meg til å slette det. Han mente at jeg ikke hadde rett til å beholde det. Jeg svarte at som forelder er det min rett, og at han også ville synes det var gøy med slike bilder i etterkant.

Har jeg rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vi si at han har rett til å be om at bilder som er tatt at ham, uten hans samtykke, bør slettes.

Anonymous poster hash: 65967...e69
Skrevet

"Din rett som forelder"... Hva med hans rettigheter som individ? Nei, her må du nok legge deg flat og beklage til sønnen din. Prøv å se for deg hva du hadde følt om din mor gjorde det samme mot deg.

Anonymous poster hash: 78b66...1ce

Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen lovfestet rett han har, men jeg ville nok begynt med å spørre ham om å få ta bilder. F.eks så vet du at dere skal på tur senere på dagen, og kanskje vil du ta noen bilder, øyeblikksbilder. Da kan du jo si det til ham, at du tenker å gjøre det, og vil høre om det er ok for ham, eller om han skal bli utelatt fra bildene. Kanskje kan du si at du synes det er litt trist at du ikke får ta ham med på slike bilder om han sier nei, men det er jo ikke annet enn å akseptere det, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 2e45f...b49
Skrevet

Nei vet du hva, så lenge det ikke legges ut på nett eller brukes til sjenanse for gutten så kan du selvsagt det.

Hyggelige bilder av seg selv som barn er faktisk en glede å ha når man blir voksen. Dette er noe de fleste voksne vet, men for barn og ungdommer kan det være vanskelig å forestille seg det. Da kan og kanskje bør man som den voksne overprøve barnets mening. Så lenge du begrenser bildetakingen skal du selvsagt ta bilder og beholde de også.

Anonymous poster hash: 5a930...03d

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om det er noen lovfestet rett han har, men jeg ville nok begynt med å spørre ham om å få ta bilder. F.eks så vet du at dere skal på tur senere på dagen, og kanskje vil du ta noen bilder, øyeblikksbilder. Da kan du jo si det til ham, at du tenker å gjøre det, og vil høre om det er ok for ham, eller om han skal bli utelatt fra bildene. Kanskje kan du si at du synes det er litt trist at du ikke får ta ham med på slike bilder om han sier nei, men det er jo ikke annet enn å akseptere det, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 2e45f...b49

Det var lurt :) Jeg kan spørre eller si ifra før slike ting :)

"Din rett som forelder"... Hva med hans rettigheter som individ? Nei, her må du nok legge deg flat og beklage til sønnen din. Prøv å se for deg hva du hadde følt om din mor gjorde det samme mot deg.

Det var aldri noe tema før, man slettet ikke bilder ;) Men i dag foretrekker jeg faktisk at folk tar bilder uten at jeg vet om det, jeg føler stort sett at jeg blir penere da enn om jeg halvveis skal posere, det ser så anstrengt ut. Og blir det et dårlig bilde så kan jeg skylde på at jeg ikke visste om det :P

Nei vet du hva, så lenge det ikke legges ut på nett eller brukes til sjenanse for gutten så kan du selvsagt det.

Hyggelige bilder av seg selv som barn er faktisk en glede å ha når man blir voksen. Dette er noe de fleste voksne vet, men for barn og ungdommer kan det være vanskelig å forestille seg det. Da kan og kanskje bør man som den voksne overprøve barnets mening. Så lenge du begrenser bildetakingen skal du selvsagt ta bilder og beholde de også.

Anonymous poster hash: 5a930...03d

Nei, jeg legger aldri ut på nett uten tillatelse. Han liker jo veldig godt å se på bilder av seg selv som yngre, men det glemmer han når det blir et tema.  Jeg tar ikke bilder hele tiden, og det er jo anstendige og pene bilder.

Jeg tror jeg mener at jeg selv har rett, men hører gjerne flere meninger :)

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Nei, i gamle dager slettet man ikke bilder, men du verden så ofte vi kastet dem i søpla... :)

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Så lenge du ikke legger det på nett, og bildet ikke er flaut på noe vis/stygt, så synes jeg du godt skal kunne beholde det. Barna har rett på at vi ikke sprer bilder i hytt å pine, men at man faktisk tar ett normalt bilde synes jeg de må tåle og de vil sette pris på det når de er voksne :)

Skrevet

Enig
Skrevet

Tror ikke jeg hadde følt at verden raste sammen akkurat. Noen barn har bare så utrolig lett for å føle seg tråkket på. Er det fordi de behandles som småkonger av foreldrene?

Anonymous poster hash: 51e77...92b

Skrevet

Jeg synes at så lenge de ikke er flaue bilder og du ikke legger dem ut, kan du ta bilder av og til uten å måtte spørre om tillatelse. Ellers kan det jo bli at man ikke har et eneste bilde fra den alderen, og det er kjipt både for forelder og barn senere. Man bestemmer en god del over barna sine som man ikke får bestemme over andre voksne, og jeg synes ikke man skal behandle så unge barn som små voksne som må få bestemme og ha en mening om alt.

Jeg og mannen har nesten ingen bilder av oss selv som barn, både fordi det ikke fantes digitale kameraer, men også fordi vi begge hatet å bli tatt bilde av. Men nå skulle vi ønske vi hadde flere bilder av oss selv. Og det er bildene som ble tatt uten at vi visste det som er de beste.

Skrevet

Altså, her er jeg kanskje rar.... Men ser ikke noe grunn til å måtte slette bilder som du tar for deg/dere selv og som du da selvfølgelig ikke legger ut på nett. Hvis jeg skulle fått viljen min på disse tingene ville det ikke eksistert ett eneste bilde av meg mellom 10 og 20... Noe som hadde vært kjipt i dag. Ikke et eneste øyeblikksbilde/minne av meg på alle de ferieturene vi har vært på som familie? Nei det blir litt for dumt.

Skal man være så streng på det, så må man jo nærmest ikke ta et eneste baby/småbarnsbilde heller... For de gir jo som regel ikke samtykke.....

Klart er det et bilde hvor barnet gjør seg til for å være "teit" og det kun kan brukes til å le av og barnet ville synes det er flaut er saken en annen.

Heldigvis har min mor tatt mange bilder av meg som både barn og tenåring, som er i fotoalbumene hjemme hos dem. Å nei, hun spurte ikke om min tillatelse.

Skrevet

Haha, hørt om myndighetsalder, eller? Fra, til han er 18 år kan du ta, og beholde, akkurat så mange bilder du ønsker. Personvern har ingenting med saken å gjøre da du ikke legger ut bildene på nettet uten hans samtykke.

Uff, hva skal alle babyene som blir "outet" på Facebook gjøre, da? Saksøke foreldrene i 2030?

Anonymous poster hash: ea2eb...487

Skrevet

Når var det barn fikk så mye medbestemmelse at de selv velger når og hvor de skal delta på bilder? Eller velge hvilke bilder som skal beholdes?

Dæven det er mange som oppdrar selvsentrerte egoister som tror de er verdens midtpunkt 😳

Anonymous poster hash: e6f83...440

Skrevet

Er det virkelig et spm? Selvsagt kan du ta og beholde bilde av dine barn! Hvilken rett har barnet til å kreve det slettet? Bare å høre folk si setningen "barnet mitt krevet..." får meg til å krølle tærne og gremmes. I mitt hus bestemmer foreldrene. Barna kan få uttrykke sin mening, men det betyr ikke at jeg som forelder må følge den meningen.

Skrevet

Jeg mener fortsatt at jeg gjør rett, men jeg følte at han faktisk argumenterte godt😊 I min verden er det likevel slik at voksne bestemmer endel, selv om barna ikke nødvendigvis er enige i avgjørelsene.

Men på svarene her ser jeg jo at det faktisk er flere meninger om det, det var interessant å se 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...