Gå til innhold

Vil noen ansette meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Usj jeg mistet hele innlegget, håper at det jeg skriver nå blir like bra :P

 

 

Jeg ble syk for snart 4 år siden uten å få en diagnose. Jeg skal utredes mer nå da jeg og fatlegen tror vi vet hva som feiler meg. Er henvist til en spesialist og får jeg diagnosen så kan jeg få medisin som hjelper. Er også henvist til en annen spesialist. Fastlegen min er ivrig på å finne ut av dette, og det er selvfølgelig jeg og. Jeg blir syk og sengeliggende en til to ganger i året i en uke eller ca en mnd. Vil ikke diskutere diagnoser her, det er ikke en psykiatrisk diagnose. Så er 100% sykemeldt om ikke egenmeldinger holder. Men mesteparten av året er jeg frisk.

 

Det jeg bekymrer meg over er at jeg ikke har en fast jobb. Hadde et vikariat som har gått ut etter jeg ble sykemeldt for ikke så lenge siden. Arbeidsgiver ble ikke glad, kjeftet på meg, så jeg tviler for at jeg får jobbe der mer. Ja jeg skjønner godt at en arbeidsgiver ikke vil ha sykefravær men jeg kan ikke trylle meg frisk. Så nå må jeg søke jobb men hvem vil ansette meg? Jeg vil ikke være uærlig men hva kan jeg si på f.eks et jobbintervju om helsa mi? Det blir lettere om jeg får en diagnose å forholde meg til først, og behandling. Men ting tar tid, er ventetid hos spesialistene, har satt meg opp på ringelisten deres så de ringer meg om noen avlyser, men den listen kan være lang for alt jeg vet. Kjenner at jeg begynner å bli bra så kanskje jeg er arbeidsfør fra f.eks førstkommende mandag. Da må jeg søke om dagpenger, vet jeg får det.

 

Er nesten så jeg ikke tør å søke jobb, ser for meg at ingen vil ansette meg. Så hva kan jeg si på et intervju om jeg ikke har en diagnose? Så det ikke virker veldig negativt. Hva sier jeg på et intervju om jeg har en diagnose? Vil ikke legge ut for mye om ting. Noen som har vært i samme situasjon og fått jobb?

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er 100% arbeidsfør mellom dine to sykemeldingsperioder i året ville jeg ikke sagt noenting.

 

Om du er fullt arbeidsfør når du søker jobb, men kanskje blir sykemeldt en uke eller tre om et halvt år hadde jeg holdt kjeft. Da er du jo ikke mer borte fra jobb en hun som får lungebetennelse utpå høsten...

 

Anonymous poster hash: 451e1...a58

Skrevet

Om du er 100% arbeidsfør mellom dine to sykemeldingsperioder i året ville jeg ikke sagt noenting.

Om du er fullt arbeidsfør når du søker jobb, men kanskje blir sykemeldt en uke eller tre om et halvt år hadde jeg holdt kjeft. Da er du jo ikke mer borte fra jobb en hun som får lungebetennelse utpå høsten...Anonymous poster hash: 451e1...a58

Takk for svar! Men føler at det er å skjule noe å ikke si det. I hvertfall om jeg ikke har fått en dignose, fordi da må jeg bli borte fra jobb pga utredning. Kan jo kalle det en legetime men om det tar tid eller må utredes over flere timeavtaler så blir det kanskje litt mistenkelig? Vet at arbeidsgiver ikke har krav på å få vite noe om hvorfor man drar til legen eller hvorfor man er sykemeldt. Var på to jobbintervju i fjor og sa ingenting, hadde hatt en veldig lang god periode så håpet at jeg aldri ble dårlig igjen. Kan jo hende at jeg aldri igjen blir slik syk, med eller uten behandling. Men uten behandling så er sjansen stor for at jeg blir syk igjen.

 

Er 100% arbeidsfør ellers om jeg ikke har influensa, bihulebetennelse ol. som gjør meg utslått som folk flest.

 

HI

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

Isåfall så er du kronisk syk, og arbeidsgiver kan få dekket utgiftene fra første arbeidsdag. Det ville jeg ha vært helt ærlig på, for det er jo egentlig en fordel.

Skrevet

Nei, jeg hadde nok ikke ansatt deg



Anonymous poster hash: 99c38...275
Skrevet

Isåfall så er du kronisk syk, og arbeidsgiver kan få dekket utgiftene fra første arbeidsdag. Det ville jeg ha vært helt ærlig på, for det er jo egentlig en fordel.

Takk for svar. Joda, men hvem vil gi en person en jobben om man sier på intervjuet at man er kronisk syk? Om det er andre friske søkere som er like bra på de andre områdene. Men kommer vel an på diagnosen. Tror at en arbeidsgiver vil foretrekke at jeg i såfall kan nevne diagnosen siden det da er noe konkret å forholde seg til. Eller at jeg iallefall har en diagnose. Forteller jeg at jeg ikke har diagnose, skal utredes, vet ikke om det finnes behandling, osv. Da blir de vel mer skeptisk? Det hadde jeg iallfall blitt. Da er det mer usikert om jeg blir verre.

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

 

Nei, jeg hadde nok ikke ansatt deg

 

Anonymous poster hash: 99c38...275

Ja akkurat, sykdom er aldri positivt.

 

Hva gjør jeg da? Uføretrygd er selvfølgelig uaktuelt og det vil jeg ikke. Vil bli frisk!

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

 

Nei, jeg hadde nok ikke ansatt deg

 

Anonymous poster hash: 99c38...275

Ja akkurat, sykdom er aldri positivt.

 

Hva gjør jeg da? Uføretrygd er selvfølgelig uaktuelt og det vil jeg ikke. Vil bli frisk!

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

 

 

Vekstbedrift, eller lignede, gjennom NAV.

 

Anonymous poster hash: 99c38...275

Skrevet

For det første: fokuser på hvorfor en arbeidsgiver burde ansette deg fremfor hvorfor ikke. Legg veldig vekt på dine positive sider, på hvorfor akkurat du er en ressurs for en evnt arbeidsgiver.

Jeg forstår at du er nervøs med tanke på din sykehistorie, men ikke grav deg ned i den. Legg ut om alle dine positive sider på et intervju, og nevn sykdommen din om det blir relevant, men fatt deg i korthet. Det er hvorfor du skal bli ansatt arbeidsgiveren din bør huske, ikke hvorfor du ikke burde få jobben.

 

Lykke til med både utredning og jobbsøking!

Skrevet

 

 

 

Nei, jeg hadde nok ikke ansatt degAnonymous poster hash: 99c38...275

Ja akkurat, sykdom er aldri positivt.Hva gjør jeg da? Uføretrygd er selvfølgelig uaktuelt og det vil jeg ikke. Vil bli frisk!Anonymous poster hash: e3de9...665

 Vekstbedrift, eller lignede, gjennom NAV. Anonymous poster hash: 99c38...275
Jeg er 100% arbeidsfør og er en meget oppegående person med en høy utdannelse. Er sengeliggende 1-4 uker i året. I fjor var det 1 uke i mars el april (husker ikke helt), så langt i år 3 uker. Og da mener du at jeg må ha en tilrettelagt arbeidsplass via NAV? Tvilsomt at NAV er enig i det :)

 

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

Jeg ville ikke nevnt dette med sykdom, iallefall ikke om du ikke har en konkret diagnose.

Fokuser på dine sterke sider.

Om du er borte fra jobb i 2,3 uker i året så er det ikke noe du trenger å si på intervjuet. Dette er et helt normalt fravær.

Skrevet

For det første: fokuser på hvorfor en arbeidsgiver burde ansette deg fremfor hvorfor ikke. Legg veldig vekt på dine positive sider, på hvorfor akkurat du er en ressurs for en evnt arbeidsgiver.

Jeg forstår at du er nervøs med tanke på din sykehistorie, men ikke grav deg ned i den. Legg ut om alle dine positive sider på et intervju, og nevn sykdommen din om det blir relevant, men fatt deg i korthet. Det er hvorfor du skal bli ansatt arbeidsgiveren din bør huske, ikke hvorfor du ikke burde få jobben.

 

Lykke til med både utredning og jobbsøking!

Tusen takk :)

 

Ja jeg glemmer vel å tenke positivt fordi jeg er syk her og nå. Tenker bare sykdom og ikke på mine positive sider. Du har rett i det du sier :)

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

 

Isåfall så er du kronisk syk, og arbeidsgiver kan få dekket utgiftene fra første arbeidsdag. Det ville jeg ha vært helt ærlig på, for det er jo egentlig en fordel.

Takk for svar. Joda, men hvem vil gi en person en jobben om man sier på intervjuet at man er kronisk syk? Om det er andre friske søkere som er like bra på de andre områdene. Men kommer vel an på diagnosen. Tror at en arbeidsgiver vil foretrekke at jeg i såfall kan nevne diagnosen siden det da er noe konkret å forholde seg til. Eller at jeg iallefall har en diagnose. Forteller jeg at jeg ikke har diagnose, skal utredes, vet ikke om det finnes behandling, osv. Da blir de vel mer skeptisk? Det hadde jeg iallfall blitt. Da er det mer usikert om jeg blir verre.

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

 

Hvis du ellers er stabil og frisk, utenom et par ganger i året, har du mindre fravær enn mange andre arbeidstakere ;) Og de andre er dyre for arbeidsgiver. Om det er forutsigbart fravær er jo det også en fordel :) 

 

Jeg ville vel ikke akkurat ha startet intervjuet med å fortelle dette, men du kan ta det underveis, om det føles greit eller naturlig. Di kjenner vel kanskje litt på kjemien underveis også? Vi har akkurat ansatt en kronisk syk hos oss, og arbeidsgiver kjente til henne.

 

Tror du skal fokusere mer på hvorfor de skal ansette deg enn å gi dem grunner til ikke å gjøre det :) Lykke til!

Skrevet

Jeg ville ikke nevnt dette med sykdom, iallefall ikke om du ikke har en konkret diagnose.

Fokuser på dine sterke sider.

Om du er borte fra jobb i 2,3 uker i året så er det ikke noe du trenger å si på intervjuet. Dette er et helt normalt fravær.

Takk sant det. Håper bare at referansene mine tenker likt og ikke overdriver mitt fravær. Er også derfor jeg vil nevne fraværet, i tilfelle referansene nevner det.

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

Altså; i løpet av 4 år har du vært syk en til to ganger i året.

Noen av disse periodene har vært litt lange. Noen har vært kortere. Du nevner at noen av periodene har vært å korte som en uke. det er ikke lenger enn noen er borte fra jobb i forbindelse med en kraftig forkjølelse!!

Kanskje blir du aldri syk igjen sier du.....

 

I fjor var du på to - 2 - jobbintervjuer!! DET er veldig lite.

 

Hva har du egentlig gjort i løpet av disse 4 årene??

Hvis du ønsker å være i jobb så må du stå på å søke jobber! Mange jobber!!Ja, kanskje er du kronisk syk. Kanskje ikke. Du nevner influensa og bihusebetennelser som "gjør meg utslått som folk flest". De færreste blir faktisk rammet av influensa. og får de influensa, så får de de kanskje en eller to ganger i løpet av et helt arbeidsliv. Noen blir rammet av kraftig bihulebetennelse selvsagt, men de er da langt fra folk flest. de aleste får IKKE bihulebetennelse, og av de som blir rammet, så er de fleste veldig oppegående og langt fra utslått!

 

Det er ikke meningen å være krass her, selv om jeg nok oppfattes slik. Men du får det til å høres ut som om det er helt umulig å være i jobb om du er syk pga kronisk sykdom en uke eller to i året. Det er det neppe!!

Og du har jo selvfølgelig mulighet til å søke jobber som er tilpasset din sykdom, f.eks deltid eller turnus dersom du synes det passer bedre. Du kan søke jobber som er fleksible slik at du kan jobber mer i bra perioder og mindre/avspassere i dårlige perioder.

 

Det finnes mange muligheter hvis du åpner øynene. Men hvis du starter med å se begrensninger og tenke at ingen vil ansette deg fordi du KANSKJE blir syk et par uker i løpet av et år, ja da blir det selvfølgelig også vanskelig!



Anonymous poster hash: 97f94...e76
Skrevet

Jeg var på 2 intervjuer i 2012 og var helt ærlig på at jeg har alvorlig bechterew og tar sprøyter (immunsupprimert) for å fungere. Men la også ut om at sprøytene i kombinasjon med trening gjorde at jeg fungerer men at jeg må på sykehus for kontroll hver 3.mnd. Pratet en del om det og var åpen. Fikk begge jobbene!

Jeg hadde ikke greid å gå inn i et arbeidsforhold med hemmeligheter.

Skrevet

 

Altså; i løpet av 4 år har du vært syk en til to ganger i året.

Noen av disse periodene har vært litt lange. Noen har vært kortere. Du nevner at noen av periodene har vært å korte som en uke. det er ikke lenger enn noen er borte fra jobb i forbindelse med en kraftig forkjølelse!!

Kanskje blir du aldri syk igjen sier du.....

 

I fjor var du på to - 2 - jobbintervjuer!! DET er veldig lite.

 

Hva har du egentlig gjort i løpet av disse 4 årene??

Hvis du ønsker å være i jobb så må du stå på å søke jobber! Mange jobber!!Ja, kanskje er du kronisk syk. Kanskje ikke. Du nevner influensa og bihusebetennelser som "gjør meg utslått som folk flest". De færreste blir faktisk rammet av influensa. og får de influensa, så får de de kanskje en eller to ganger i løpet av et helt arbeidsliv. Noen blir rammet av kraftig bihulebetennelse selvsagt, men de er da langt fra folk flest. de aleste får IKKE bihulebetennelse, og av de som blir rammet, så er de fleste veldig oppegående og langt fra utslått!

 

Det er ikke meningen å være krass her, selv om jeg nok oppfattes slik. Men du får det til å høres ut som om det er helt umulig å være i jobb om du er syk pga kronisk sykdom en uke eller to i året. Det er det neppe!!

Og du har jo selvfølgelig mulighet til å søke jobber som er tilpasset din sykdom, f.eks deltid eller turnus dersom du synes det passer bedre. Du kan søke jobber som er fleksible slik at du kan jobber mer i bra perioder og mindre/avspassere i dårlige perioder.

 

Det finnes mange muligheter hvis du åpner øynene. Men hvis du starter med å se begrensninger og tenke at ingen vil ansette deg fordi du KANSKJE blir syk et par uker i løpet av et år, ja da blir det selvfølgelig også vanskelig!

 

Anonymous poster hash: 97f94...e76

De siste 5 årene har jeg søkt jobber som bare det. Hadde en pause pga en kolikkbaby i fjor men begynte å søke igjen i fjor sommer. Er som regel minst 50 søkere når jeg søker på stillinger med min utdannelse, og nesten 100 søkere når det er jobber som ikke krever utdannelse. Legen har sagt at jeg ikke må søke på div type jobber fordi det er tydelig at de gjør meg syk. Som den jobben jeg nettopp hadde. Så da er type jobber jeg søker på litt begrenset og. Jeg har fått flere jeg kjenner til å se på søknadene mine, blant annet ei tante som jobber med å ansette folk. Og en veileder hos NAV har og sett noen av mine søknader. Alle sier at de er bra. Jeg var hos NAV fordi jeg ønsket hjelp, fikk kun hjelp til å vurdere søknader og tips om jobbsøking. Er registrert arbeidssøker men har hatt flere vikariater de siste 5 årene. Så at jeg kun fikk to intervju i fjor kan ikke jeg noe med, for jeg søker på det jeg finner som jeg tror at helsa klarer.

 

Det med influensa og bihulebetennelse var eksempler, jeg kunne skrevet omgangssyken eller noe annet. Folk flest er litt syk i løpet av et år.

 

Jeg tror at du har misforstått meg. Nei jeg tror ikke at det ikke finnes jobb for meg der ute. Selvfølgelig gjør det det og jeg søker som sagt. Ser for meg at jeg kan klare flere jobber. Problemet er om jeg skal nevne sykdom på et intervju eller ikke. Det er det jeg spør om her! Les f.eks svaret til BareMas, hun har svart på det jeg spør om, flere andre og. Er intervjuene jeg bekymrer meg for, ikke hvordan jeg vil klare meg i jobb.

 

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe, men når du får en eventuell diagnose, ville jeg fortalt det da. Får du diagnosen, er det ikke sikkert du blir syk den tida du vanligvis ville blitt syk på, eller? Da er det jo heller ikke noe å nevne. 

Får du diagnose før jobb, ville jeg fortalt om diagnose og medisinering. 



Anonymous poster hash: c7234...3cb
Skrevet

 

 

Altså; i løpet av 4 år har du vært syk en til to ganger i året.

Noen av disse periodene har vært litt lange. Noen har vært kortere. Du nevner at noen av periodene har vært å korte som en uke. det er ikke lenger enn noen er borte fra jobb i forbindelse med en kraftig forkjølelse!!

Kanskje blir du aldri syk igjen sier du.....

 

I fjor var du på to - 2 - jobbintervjuer!! DET er veldig lite.

 

Hva har du egentlig gjort i løpet av disse 4 årene??

Hvis du ønsker å være i jobb så må du stå på å søke jobber! Mange jobber!!Ja, kanskje er du kronisk syk. Kanskje ikke. Du nevner influensa og bihusebetennelser som "gjør meg utslått som folk flest". De færreste blir faktisk rammet av influensa. og får de influensa, så får de de kanskje en eller to ganger i løpet av et helt arbeidsliv. Noen blir rammet av kraftig bihulebetennelse selvsagt, men de er da langt fra folk flest. de aleste får IKKE bihulebetennelse, og av de som blir rammet, så er de fleste veldig oppegående og langt fra utslått!

 

Det er ikke meningen å være krass her, selv om jeg nok oppfattes slik. Men du får det til å høres ut som om det er helt umulig å være i jobb om du er syk pga kronisk sykdom en uke eller to i året. Det er det neppe!!

Og du har jo selvfølgelig mulighet til å søke jobber som er tilpasset din sykdom, f.eks deltid eller turnus dersom du synes det passer bedre. Du kan søke jobber som er fleksible slik at du kan jobber mer i bra perioder og mindre/avspassere i dårlige perioder.

 

Det finnes mange muligheter hvis du åpner øynene. Men hvis du starter med å se begrensninger og tenke at ingen vil ansette deg fordi du KANSKJE blir syk et par uker i løpet av et år, ja da blir det selvfølgelig også vanskelig!

 

Anonymous poster hash: 97f94...e76

De siste 5 årene har jeg søkt jobber som bare det. Hadde en pause pga en kolikkbaby i fjor men begynte å søke igjen i fjor sommer. Er som regel minst 50 søkere når jeg søker på stillinger med min utdannelse, og nesten 100 søkere når det er jobber som ikke krever utdannelse. Legen har sagt at jeg ikke må søke på div type jobber fordi det er tydelig at de gjør meg syk. Som den jobben jeg nettopp hadde. Så da er type jobber jeg søker på litt begrenset og. Jeg har fått flere jeg kjenner til å se på søknadene mine, blant annet ei tante som jobber med å ansette folk. Og en veileder hos NAV har og sett noen av mine søknader. Alle sier at de er bra. Jeg var hos NAV fordi jeg ønsket hjelp, fikk kun hjelp til å vurdere søknader og tips om jobbsøking. Er registrert arbeidssøker men har hatt flere vikariater de siste 5 årene. Så at jeg kun fikk to intervju i fjor kan ikke jeg noe med, for jeg søker på det jeg finner som jeg tror at helsa klarer.

 

Det med influensa og bihulebetennelse var eksempler, jeg kunne skrevet omgangssyken eller noe annet. Folk flest er litt syk i løpet av et år.

 

Jeg tror at du har misforstått meg. Nei jeg tror ikke at det ikke finnes jobb for meg der ute. Selvfølgelig gjør det det og jeg søker som sagt. Ser for meg at jeg kan klare flere jobber. Problemet er om jeg skal nevne sykdom på et intervju eller ikke. Det er det jeg spør om her! Les f.eks svaret til BareMas, hun har svart på det jeg spør om, flere andre og. Er intervjuene jeg bekymrer meg for, ikke hvordan jeg vil klare meg i jobb.

 

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Og jeg er sikker på at om jeg ikke hadde hatt disse sykeperiodene uten en diagnose så hadde jeg nok fått videre vikariater el faktisk fast jobb hos de jeg har jobbet hos de siste 5 årene. Sykefravær er ikke populært og en manglende diagnose gjør at en arbeidsgiver blir mistenksom. Opplevde i 2012 at en annen arbeidsgiver også kjeftet på meg når jeg kom med en sykemelding. Hun sa rett ut at siden jeg ikke har en diagnose så lyver jeg og er bare arbeidssky og utnytter systemet for å kunne late meg hjemme. Hun var rasende fordi jeg liksom hadde utnyttet jobben for å få sykepenger. Noe jeg IKKE hadde, jeg stortrivdes i den jobben :(

 

Så jeg har opplevd å få slengt dritt mot meg av sjefer pga sykemeldinger, til tross for ikke kjempe høyt sykefravær. Så jeg er redd for at ingen vil ansette meg. Men jeg vil absolutt gjøre en god jobb i alle jpbber jeg søker! Og klarer å jobbe store deler av året :)

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

Får ikke til å multisitere.

 

Jeg var på 2 intervjuer i 2012 og var helt ærlig på at jeg har alvorlig bechterew og tar sprøyter (immunsupprimert) for å fungere. Men la også ut om at sprøytene i kombinasjon med trening gjorde at jeg fungerer men at jeg må på sykehus for kontroll hver 3.mnd. Pratet en del om det og var åpen. Fikk begge jobbene!

Jeg hadde ikke greid å gå inn i et arbeidsforhold med hemmeligheter.

Så bra at du fikk jobbene :) Du kunne nevne både diagnose og behandling, det har jeg ikke ennå. Håper jeg får en diagnose!!

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe, men når du får en eventuell diagnose, ville jeg fortalt det da. Får du diagnosen, er det ikke sikkert du blir syk den tida du vanligvis ville blitt syk på, eller? Da er det jo heller ikke noe å nevne. Får du diagnose før jobb, ville jeg fortalt om diagnose og medisinering.  Anonymous poster hash: c7234...3cb

Er sånn jeg tenker nå etter å ha fått flere svar her. Men er litt redd for dårlige referanser.

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Skrevet

Hvis det var snakk om en til fire uker i året og det ikke dreide seg om en stilling det var spessielt viktig at du var til stede på bestandig ville jeg nok ansatt deg hvis du ellers var best kvalifisert.

 

Anonymous poster hash: 38f32...c7d

Skrevet

Hvis det var snakk om en til fire uker i året og det ikke dreide seg om en stilling det var spessielt viktig at du var til stede på bestandig ville jeg nok ansatt deg hvis du ellers var best kvalifisert.

 

Anonymous poster hash: 38f32...c7d

Så bra da :)

 

 

Anonymous poster hash: e3de9...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...