Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Har en liten tass på 5 måneder som jeg oppfatter at er en rolig type med litt forsiktig personlighet. "Problemet" er at han generelt er skeptisk til andre enn meg og pappa'n -sjelden andre får holde han mer enn kanskje et minutt før han hylgråter og roer seg ikke før han er tilbake i armene til en av oss. Dette synes særlig nærmeste familie at er trist -de vil jo gjerne kose med han, og det skjønner jeg godt. Jeg tror at dette vil gå seg til etterhvert, men tenkte her om det kan være han er sånn fordi vi ikke er flinke nok til å sosialisere han (blitt litt usikker på dette etter at min mor og svigermor har hintet om det når han gråter når de vil holde han). Vi møter begge sett besteforeldre hver uke, og mannens bror og hans 2 barn ca annenhver uke. Er med i barselgruppe ca hver tredje/fjerde uke -ellers går vi stort sett tur og er innom butikken hver dag og litt sånn diverse hvor han ser andre mennesker uten å være i direkte kontakt med dem. Lurer på om dette er for lite stimuli for han -han er alltid blid og fornøyd så lenge han er sammen med meg eller pappa'n. nyskjerrig og interessert, men trenger trygghet. Noen som har noen tanker rundt dette? Anonymous poster hash: 351e9...33d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Han har forresten vært skeptisk helt siden han var 2-3 måneder gammel, det er ikke noe som har skjedd nå i det siste. Hi Anonymous poster hash: 351e9...33d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 En baby trenger ikke å sosialiseres, den har ingen forutsetning for å være sosial. Det at han er redd for andre har ingen ting med at han er for lite sosial å gjøre. det er helt normal utvikling og et godt tegn på at han er godt knyttet til dere foreldre, noe som er det vikitgste i denne perioden. Anonymous poster hash: 53d45...39c
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Takk for svar 😊 Bare for å klargjøre så er jeg klar over at de fleste babyer har en periode de er redd for fremmede altså, men trodde det skjedde mye senere, og ikke allerede ved 2 måneders alder. Hi Anonymous poster hash: 351e9...33d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Min er ikke sosialisert i det hele tatt. Vi har måttet vente pga sykdom. Han er nå seks måneder og vi har startet litt smått nå. Han er suuuper sosial og elsker å prate med fremmede. Barn er individer med egen personlighet. Anonymous poster hash: e70b4...a32
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Enig med henne ovenfor som skriver at skepsis til fremmede er et godt tegn. Det viser at barnet er knyttet og knytter en god relasjon til dere foreldre. Så små barn trenger ikke sosialiseres. Når barnet nærmer seg et år så kan det være greit å være med andre, men da spesielt for å forberede før barnehagestart. Mitt barn har også vært skeptisk til fremmede fra hun var noen mnd. Hun er det enda, også til besteforeldre osv, hun er nå 13 mnd. Jeg ser at de synes det er litt synd, men hun varmer litt opp når vi har vert der en stund. Så synes du skal senke skuldrene og se på dette som noe positivt. Du er sikker på at hun får en trygg og god tilknytning til dere foreldre, noe som vil prege relasjonene for babyen til andre mennesker resten av livet. 1/3 av alle barn får ikke dennne trygge tilknytningen og vil dermed få utrygge eller ambivalente relasjoner til andre mennesker både som barn og voksne. Hilsen barnevernpedagog Anonymous poster hash: 445ec...da5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Babyer trenger ikke å sosialiseres. Noen er rett og slett tryggest hos mor og far, og mormor og farmor kan ta seg en bolle. Mine tre har også vært sånn, den ene har asperger, og vi er alle introverte. Anonymous poster hash: 0e269...052
BareMas Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Alt til sin tid. Som flere sier så får ofte babyer nok sosialisering ved å være med sine foreldre, og det er i utgangspunktet nok. Sover han nok? Min baby er også litt som du skriver, men hr sovet skikkelig dårlig bestandig. Har hun derimot hatt en god natt med mye søvn og sovet godt på dagen, så er hun mer mottakelig for stimuli.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Tusen takk for mange fine og gode svar! Slår meg til ro med at han får det han trenger så langt av oss foreldrene, godt å høre at andre også har/har hatt småttiser som har vært skeptiske såpass tidlig! Til du siste; ja stort sett synes jeg at han sover ganske bra, så tror ikke det er derfor. Merker hvertfall de dagene han får for lite søvn at han er sutrete og sliten, ellers er han blid og fornøyd 😊 Hi Anonymous poster hash: 351e9...33d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2015 #10 Skrevet 7. april 2015 Min mellomste ville ikke sitte på fanget til, bli holdt av eller bli snakket til av andre enn meg og far det første året. Så plutselig gikk det over og han er nå sosial og omgjengelig Anonymous poster hash: 0e371...9f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå