Gå til innhold

Forstoppelse: lactulose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid, forstoppet, virker lactulose kjapt? Er det noe man kan/bør ta i hele svangerskapet/så lenge man er plaget med treg mage?

Anonymous poster hash: e2112...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virket kjapt første gangen jeg brukte det. Andre gangen fikk jeg kun enorme luftsmerter og treg mage (ikke forstoppet) i et døgn etterpå. Det var verre enn å være forstoppet, i mitt tilfelle. Det var grusomt. Jeg tør ikke bruke det igjen.

Anonymous poster hash: 9806c...38c
Skrevet

Uffda! Men begynner å bli litt desperat. Er skikkelig trøtt og føler meg syk. Går nesten ikke på do. Vondt i magen.

Skrevet

Da ville jeg prøvd. Blir vel ikke stort verre enn du har det allerede, tenker jeg. Lykke til!  

Anonymous poster hash: 9806c...38c
Skrevet

Takk. Nei, jeg håper ikke det i allefall.

Skrevet

Bare husk å drikke godt hvis du tar laktulose, ellers så virker det forstoppende. ;)

Svisker og tørkede aprikoser funker også godt, pleier å få fart i systemet.

Skrevet

Ja, må bli flinkere til å drikke vann. Får kjøpe litt av hvert, gjør vel ikke noe om en tar alt sammen?

Skrevet

Jeg var skikkelig forstoppet under siste svangerskap i uke 28. Masse halsbrann,kastet opp og magesmerter. Jeg fikk beskjed av gynekolog om å ta lactulose,max dose i 2 dager for så og trappe ned. Drikk minst 2 liter vann gjennom dagen,ellers kan vondt bli verre.

På dag 2 brukte jeg hele dagen på do,til og fra. Veide 2 kg mindre på kvelden,så det sier litt om hvor ille det var.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: c5454...46e

Skrevet

Ja, må bli flinkere til å drikke vann. Får kjøpe litt av hvert, gjør vel ikke noe om en tar alt sammen?

Nei, men kan kanskje være kjekt å starte med en ting i gangen så ikke effekten blir så voldsom, hvis du skjønner ;)

Skrevet

Raskt virker det ikke. Det tar minst 1 døgn. Frukt og fiber og laktulose kan brukes under graviditet. Ellers er biola med bløtlagte linfrø (1 toppet ss) noe du bør spise daglig for å forebygge.

Anonymous poster hash: b5bf0...011

Skrevet

Raskt virker det ikke. Det tar minst 1 døgn. Frukt og fiber og laktulose kan brukes under graviditet. Ellers er biola med bløtlagte linfrø (1 toppet ss) noe du bør spise daglig for å forebygge.

Skrevet

Du kan eventuelt prøve et lite klyster sammen med litt laktulose (få løst opp både ovenfra og nedenfra ;) ). Så kan du ta laktulose litt innimellom hvis du kjenner det er på vei til å stoppe seg til igjen. Prøv deg frem med mengde fiber, spis avokado og fet fisk, svisker er også bra. 

Anonymous poster hash: dfa61...832
Skrevet

Takk. Klyster frister ikke. Men heller sprutbæsj enn dette her...

Skrevet

Jeg måtte også bruke laktulose en periode. I tillegg til klyster, det var helt stopp. Men du må være forsiktig med klyster da det kan føre til at man setter i gang rier.

Jeg merket for øvrig lite til laktulosen før nesten hele flaska var brukt opp. Kan ellers anbefale yoghurt med havregryn, jeg likte det bedre enn med linfrø. Og svisker

Anonymous poster hash: df0a3...89a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...