Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Det står jo at de ikke skal ha noe over hodet men hun trekker det over fjeset. Tar jeg det bort våkner hun ofte og hylgriner. Jeg er litt redd for å la henne sove slik og slapper dårlig av om natten pga det. Flere som har barn som liker å sove slik? Skal jeg bare la henne sove slik? Hun er fire måneder og kluten er i tynn bomull. Anonymous poster hash: 36b6b...2ff
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 Min likte og å sove slik. Pleide å pirke den vekk fra nesa hvertfall, men den lå fortsatt over øyne og sånt.. Jeg lot han bare sove slik, men man slapper jo ikke av da. Ingen råd, men du er ikke den eneste som har hatt det slik. Anonymous poster hash: 588cd...229
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 Sånn sov sønnen min lenge å jeg var ikke redd pga det. Anonymous poster hash: c1371...095
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #4 Skrevet 6. april 2015 Jeg lå ei stund på sykehus som nyfødt. Da la pleierne konsekvent en tynn klut over fjeset mitt. Mine barn har ikke koseklut, men de legger seg med ansiktet klint inntil veggen i senga (eller inntil meg) når de sover. Tror det har en stor beroligende effekt. Anonymous poster hash: 5979b...dda
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #5 Skrevet 6. april 2015 Hvorfor har dere begynt med koseklut i det hele tatt? Det anbefales ikke! Er selvfølgelig vanskeligere å ta det vekk nå som babyen er blitt vant til det. Men rådet mitt er likevel å kvitte deg med. dda: det er en stund siden du var nyfødt, og man har gjennom studier funnet ut mange risikofaktorer ved krybbedød. På den tiden visste de ikke om farene.. Anonymous poster hash: 802dd...6d0 Anonymous poster hash: 802dd...6d0
Gjest Skrevet 6. april 2015 #6 Skrevet 6. april 2015 Her har minsten hatt kosekluter siden 4 mndr alder og bare må ha den over ansiktet når han skal sove. Og btw....det er da ikke dokumentert at dette fører til krybbedød. Trenger da ikke stresse HI mer enn nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #7 Skrevet 6. april 2015 Det står jo at de ikke skal ha noe over hodet men hun trekker det over fjeset. Tar jeg det bort våkner hun ofte og hylgriner. Jeg er litt redd for å la henne sove slik og slapper dårlig av om natten pga det. Flere som har barn som liker å sove slik? Skal jeg bare la henne sove slik? Hun er fire måneder og kluten er i tynn bomull. Anonymous poster hash: 36b6b...2ff Om du tar deg en tur på nyfødtintensiven så ser du nesten alle småbarna med kluter i ansiktet. Anonymous poster hash: f42d7...f97
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #8 Skrevet 6. april 2015 Det er gjerne ikke dokumentert bokstavelig "koseklut", men generelt ting i sengen som kan falle over ansiktet. Man har funnet ut en del risikofaktorer som mageleie, røyk, løse tingen i sengen ved hodet som kan falle på ansiktet (der kommer kosekluten inn), dyne, for varmt. (Det bør være rundt 18 grader på soverommet) Det anbefales sovepose, amming, egen seng(!), ingen babynest eller lignende (kan fint brukes om dagen dersom man er i samme rom og følger med. Samme gjelder for mageleie). Etter man fant ut disse tingene, har krybbedød sunket kraftig. Jeg "stresser" fordi jeg vil oppklare og selvfølgelig vil det beste for barnet. Jeg ønsker ikke å ta noen sjanser selv om det sannsynligvis går bra. Men risikoen øker litt. Jeg jobber på barneklikken, og dette er råd vi gir til alle på nyfødtavdelingen. Vi har også infomaterialer om akkurat dette. Nyfødtintensiven kan ikke sammenlignes med hjemmet. Der er de nemlig koblet til monitor og overvåkes, og man kan dermed gripe inn med en gang dersom man merker at pulsen, blodtrykket eller pusten forandres. Dette har man ikke mulighet til hjemme. Anonymous poster hash: 802dd...6d0 Anonymous poster hash: 802dd...6d0
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #9 Skrevet 6. april 2015 Det er gjerne ikke dokumentert bokstavelig "koseklut", men generelt ting i sengen som kan falle over ansiktet. Man har funnet ut en del risikofaktorer som mageleie, røyk, løse tingen i sengen ved hodet som kan falle på ansiktet (der kommer kosekluten inn), dyne, for varmt. (Det bør være rundt 18 grader på soverommet) Det anbefales sovepose, amming, egen seng(!), ingen babynest eller lignende (kan fint brukes om dagen dersom man er i samme rom og følger med. Samme gjelder for mageleie). Etter man fant ut disse tingene, har krybbedød sunket kraftig. Jeg "stresser" fordi jeg vil oppklare og selvfølgelig vil det beste for barnet. Jeg ønsker ikke å ta noen sjanser selv om det sannsynligvis går bra. Men risikoen øker litt. Jeg jobber på barneklikken, og dette er råd vi gir til alle på nyfødtavdelingen. Vi har også infomaterialer om akkurat dette. Nyfødtintensiven kan ikke sammenlignes med hjemmet. Der er de nemlig koblet til monitor og overvåkes, og man kan dermed gripe inn med en gang dersom man merker at pulsen, blodtrykket eller pusten forandres. Dette har man ikke mulighet til hjemme. Anonymous poster hash: 802dd...6d0 Anonymous poster hash: 802dd...6d0 Nå anbefales samsoving så sant foreldrene er edru og ikke-røykere. Vet ikke helt om jeg tar deg og det du sier på alvor. Anonymous poster hash: fed94...f03
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #10 Skrevet 6. april 2015 Min sov KUN med noe over ansiktet fra han var tre til ni mnd. Var faktisk et råd jeg fikk fra helsestasjonen da jeg gråt mine fortvilte tårer over tre søvnløse måneder pga kolikkbaby. "Prøv å legge kosekluen over ansiktet hans", sa hs, og det funket! Jeg byttet den dog ut med en tynn gulpeklut (sånn gassbind eller hva det nå heter), etter en kort stund da jeg også var bekymret for kvelning. Anonymous poster hash: 155df...0c3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #11 Skrevet 6. april 2015 f03: jeg kan selvsagt ikke bevise min bakgrunn og kompetanse, og om du tror på meg eller ei, er selvsagt opp til deg. Jeg skriver ikke her inne for å krangle og kverulere, men for å opplyse. Jeg vet ikke hvor du har hørt at det anbefales med samsoving, men gjennom mitt studie og arbeidet på sykehuset, har jeg lært annet. Slik praktiseres det hvert fall her. Når de blir eldre og er kommet utenfor risikoalderen er saken en annen. Anonymous poster hash: 802dd...6d0 Anonymous poster hash: 802dd...6d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå