Gå til innhold

Erfaringer med Ulcerøs colitt? (Litt ekle detaljer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har hele livet slitt med diaré. Tidvis er det blodig også, dette har gjentatt seg mange ganger. Han har aldri normal avføring, men mener dette ikke krever egetilsyn fordi dette er normalt for ham.

Han har noe magesmerter. Han har flere andre plager også, og jeg tror tarmsykdom kan være medvirkende årsak.

Hvordan foregår utredningen av inflammatoriske tarmsykdommer?

Anonymous poster hash: 9e851...cec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen starter gjerne med å sjekke for allergier og cøliaki, altså blodprøver.

Så følger avføringsprøve og "gopro i rumpa"

For min del ble resultatet allergi for hvete og irritabel tarm.

Anonymous poster hash: c5309...849

Skrevet

Jeg har hatt UC i 12 år, må si det høres kjent ut😕

Han må gå til fastlege for å få henvisning videre til Gastromed./Avd for fordøyelsessykdommer.

UC/Chrons blir diagnostisert (heter det det?) ved colonoskopi, altså kameraundersøkelse opp i tarmen via baken.

Jeg var livredd for dette og drøyde nesten to år før jeg til slutt måtte til lege da jeg var så syk.

Etter 12 år har jeg vært til colonoskopi sikkert 12-15 ganger, og det går veldig greit.

Får beroligende nok til en hest, samt en god dose smertestillende hver gang, så det er helt greit og raskt unnagjort.

Jeg anbefaler på det sterkeste at han får det sjekket, og event blir satt på riktig behandling.

Tarmsykdommer over tid gir en økt risiko for tarmkreft.

Går han med konstant betennelse er det også risiko for hull på tarmen over tid - da er det plutselig mye verre å behandle enn en sykdom...

Spark han i ræva! Tvi-tvi😊

Anonymous poster hash: dd535...473

Skrevet

Ikke bare bare å få mannen til lege, men spiller jeg kreft-kortet så kan det hende han lytter.. Han er livredd for å få kreft. Nesten då det er slemt å nevne st det kan være en økt risiko.

Skrevet

Er ikke han plaget selv av diaréen da? Må jo være mye greiere å finne ut av det slik at man kan få medisiner som forhåpentligvis hjelper.

Skrevet

Er ikke han plaget selv av diaréen da? Må jo være mye greiere å finne ut av det slik at man kan få medisiner som forhåpentligvis hjelper.

Han har levd slik i mange år, over 15, så for ham er dette hverdag. Jeg har mast om legebesøk i 5 år etter heg kom til et toalett nedsprutet av blod.(hadde glemt å trekke ned) Han sier selv han ikke ser på papiret og ikke ser ned i doen. Bare tørker og lukker.

Sjokkert iver hvor lett han tar pp det.

Skrevet

Jeg ble nettopp utredet for tarmlidelser. Jeg måtte først ta blodprøver for å sjekke allergier. Det ble ikke funnet noe som helst. Så jeg måtte inn med kamera i rumpa (fikk mye beroligende, ikke lov å kjøre bil etterpå, for å si det sånn). Ble diagnosistert med irritabel tarm. Denne tarmen min gjør at min CRP hopper opp og ned hele tiden, og tidvis er den direkte betent, som legen sa. 

Han bør komme seg til legen i tilfelle det er noe alvorlig.

Anonymous poster hash: 25f4b...279
Skrevet

Han har levd slik i mange år, over 15, så for ham er dette hverdag. Jeg har mast om legebesøk i 5 år etter heg kom til et toalett nedsprutet av blod.(hadde glemt å trekke ned) Han sier selv han ikke ser på papiret og ikke ser ned i doen. Bare tørker og lukker.

Sjokkert iver hvor lett han tar pp det.

Han er mann, og mange menn har faktisk legeskrekk. De er redd for undersøkelsene og ubehaget, sikkert redd for hva de finner ut også. De er bedre å lukke øynene og ikke tenke på det.....

Anonymous poster hash: c5309...849

Skrevet

Kanskje du rett og slett bare må bestille legetime for han.

Anonymous poster hash: 43baa...498

Skrevet

Jeg har hatt Ulcerøs kolitt i 15 år. Oppsto i en stressende periode i livet mitt og symptomene mine var blod i avføringen. Jeg var i forsvaret den gang og ble med engang sendt til utredning, enten jeg ville det eller ikke(!) og dem gjorden en coloskopi og jeg fikk diagnosen raskt.

Har etterpå hatt mest gode perioder men innimellom blusser det opp, siste dårlige perioden måtte jeg sykmeldes og hadde sterke smerter og var sengeliggende. For første gang på 15 år..håper det var den eneste også.

Har han blod i avføringen hele tiden så er det klart han må kontakte lege. Mulig han har gått så lenge med det at han ikke vet hva som er normalt lengre, men han utsetter kroppen for en konstant betennelsesreaksjon som etterhvert kan føre til mer alvorlige ting som for eks. kreft.

Anonymous poster hash: c4300...7dd
Skrevet

Har lest opp noen av svarene her. Han lover å bestille time i morgen.

Håper han gjør det denne gangen.

Takk damer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...