Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Kjenner jeg er matt og frustrert på vår sønns vegne. Vi var ved et veiskille for noen år siden, og valgte å flytte. Vi trengte større plass, og oppfylle drømmen om å bygge vårt eget hus. For at ungene skulle komme fortest mulig "på plass", valgte vi å flytte før huset var ferdig. Det var mange flotte barnehager i kommunen, men sønnen vår kom dessverre ikke inn på den som lå nærmest der vi skulle bo. Greit nok. Han stortrivdes i den nye barnehagen, fikk seg venner og alt var fint. Året etter, siste år i barnehagen, fikk han barnehageplass i den "rette" skolekretsen. Vi gikk noen runder med oss selv, var til og med i kontakt med kommunen for å rådspør oss, og bestemte oss for at gutten skulle gå siste året i bhg med de han kom til å gå på skolen med. Han startet dermed opp i ny barnehage igjen. Han er en sosial gutt, og også dette byttet gikk over all forventning. Så langt, alt vel! Gutten fikk flere gode venner, tre av dem bodde rett i nærheten av der vi skulle flytte. Etter innflytting til nyhuset, ble båndet til disse tre vennene ekstra sterkt. De var ofte hos hverandre. Med tiden flyttet flere barn inn i gata, både eldre og yngre. Bla et fosterbarn. Dette barnet var like gammelt som gutten vår, og la sin elsk på ham. Vennskapet var ikke bare problemfritt, gutten vår ble ofte sliten av dette andre barnet. Vi inkluderte h*n mye i vår hverdag, men måtte også begrense en del. Da ungene begynte på skolen, var vi i kontakt med skolen for å ytre vår bekymring. Vi ble så godt som lovet at gutten vår skulle få komme med barnehagevennene sine. Vi ble derfor svært overrasket når det viser seg at han blir plassert i klasse med helt "fremmede" unger, inkludert fosterbarnet. Samtlige av de gode vennene fra barnehagen går i den andre klassen. Vi tok atter en gang kontakt med skolen. Da fikk vi bare beskjed om at det var mange hensyn de hadde vært nødt å ta, men at de skulle følge gutten vår ekstra opp i forhold til å bevare vennskapet til de gamle vennene. De skulle også hjelpe ham med å få nye venner. Nå går gutten vår i 2. klasse. Han er fortsatt en sosial gutt, men i skolesammenheng vil han kun snakke med lærerne. Han har liksom INGEN gode venner i klassen. Han leker sporadisk med ulike. Han sier selv at han savner vennene fra bhg. Han er aldri på gruppe med dem, dersom de samarbeider om noe på tvers av klassene. Nå, rett før påske, fikk jeg bekreftet mine mistanker: fosterforeldrene til dette andre barnet bad spesifikk om at fosterbarnet skulle gå i klassen til min sønn. Det provoserer meg så sykt at min sønns behov blir HELT tilsidesatt, grunnet dette fosterbarnets behov... Selvfølgelig er det jo synd på fosterbarnet, men er det virkelig nødvendig å ikke ta NOEN hensyn til et helt vanlig barn oppi dette?!? Anonymous poster hash: 00c1d...6c5
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 Det høres ikke bra ut. Har du konfrontert skolen? Hva sier de? Anonymous poster hash: 46ba9...a62
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 Det høres ikke bra ut. Har du konfrontert skolen? Hva sier de?Anonymous poster hash: 46ba9...a62 De er visst underlagt taushetsplikt...! Vi prøver å gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg avtaler at han kan komme å leke via sms med andre mødre, slik at han med "god samvittighet" kan si at det ikke passer til fosterbarnet. Dette letter hverdagen etter skoletid mye. Jeg kommer til å være veldig direkte på neste konferanse, i forhold til at jeg IKKE ønsker at han til stadighet havner på gruppe med det andre barnet. Jeg kommer til å navngi de elevene han ønsker å være med fra den andre klassen, og forlange at han får det. Føler meg jo litt stygg også, men jeg kan ikke sitte og se på at sønnen min blir utnyttet som støttekontakt heller...! Anonymous poster hash: 00c1d...6c5
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #4 Skrevet 6. april 2015 Akkurat det siste du skriver der er viktig. Jeg var et slikt barn som ble brukt som støttekontakt. På klasseturer ble jeg plassert i telt eller på rom med outsiderene, fikk aldri være med mine egne venner. Det er ok en gang i blant, men ikke hver gang. Sønnen din skal også trives på skolen. Det er viktige år, og klart han skal få være sammen med vennene sine. Det virker som du har bein i nesa, og er klar for å ta kampen. Har du snakket med fosterforeldrene om hvorfor de har gjort dette bak din rygg? Selvfølgelig skal fosterbarnet ha det bra, men et skal ikke alene gå ut over din sønn. Anonymous poster hash: 46ba9...a62
HvittHus Skrevet 6. april 2015 #5 Skrevet 6. april 2015 Fosterforeldrene kan ha fremsatt ønske om hvilken klasse fosterbarnet skal gå i, men det er skolen som har det siste ordet og som har ansvaret i denne saken. Ikke fosterhjem eller BV.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #6 Skrevet 6. april 2015 Selvsagt ba fosterforeldrene om dette, om de hadde sett at deres fosterbarn gikk svært godt overens med et annet barn så vil de jo selvsagt be om at de får gå i klasse sammen da fosterbarn har større utfordringer og de prøver å gjøre det beste for det barnet de har ansvar for. Det var jo selvsagt synd at ikke flere av de din gutt kjente fra før ikke endte opp i hans klasse, men de går jo i paralellklasser, hvorfor leker de ikke sammen i frilekene? Det er nok også sånn at man prøver å tilrettelegge litt mer for barn med vansker før man tilrettelegger for "normale barn" - det er vel også forståelig? Anonymous poster hash: 02e14...fc0 Anonymous poster hash: 02e14...fc0
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #7 Skrevet 6. april 2015 Både du og fosterforeldrene har gjort akkurat det samme i forbindelse med skolestart. Dere har bedt om at deres barn skal få gå sammen med de det leker best med. Det samme har sikkert veldig mange andre foreldre gjort. Det er ikke lett å gjøre alle til lags. Gutten din kom jo tross alt i klasse med noen han kjente fra før. Kan hende var logikken så enkel som at de lot dem som hadde vært venner siden de begynte i barnehagen omtrent gå i en klasse og de nye i den andre klassen. Det trenger ikke ha noe som helst med fosterbarnstatusen å gjøre. Anonymous poster hash: 2749b...86e
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #8 Skrevet 6. april 2015 Vi ble så godt som lovet at gutten vår skulle få komme med noen av vennene fra bhg, han kom ikke med noen av dem!! Samtlige av de han vr blitt kjent med, havnet sammen i en annen klasse! Hadde han havnet med EN av vennene, hadde det gjort ting mye bedre. Da hadde han iallfall hatt en venn. Det som er med friminuttene, er at klassene ofte blir sluppet ut på ulike tidspunkt. Dette gjør t enten har de ikke friminutt sammen, eller så finner han ikke vennene sine. De har også "venn for et friminutt." Da blir de satt sammen med en annen fra klassen og MÅ leke med denne. Ser forsåvidt noe av hensikten med dette, men det er nok en medvirkende årsak til at gutten min ikke trives på skolen. Han savner så inderlig sine tidligere venner. Han finner ingen andre gode venner i klassen, det har bare blitt tydeligere nå etter jul... HI Anonymous poster hash: 00c1d...6c5
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #9 Skrevet 6. april 2015 Jeg synes det er stor forskjell på å be om at barnet får komme sammen med noen (generelt) fra bhg, og å be spesifikt om ett barn (uten å ha drøftet det med foreldrene til barnet det gjelder). Spesielt når dette barnet da frarøves muligheten til å gå med sine venner. HI: Har han ikke fått noen nye venner i klassen? Kan dere invitere hjem noen som han liker å omgås? Anonymous poster hash: 46ba9...a62
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #10 Skrevet 6. april 2015 Snakk med skolen om han kan få bytte klasse. Jeg er tante til en gutt som opplevde det samme som din, og etter mye prat med skolen fikk han bytte til klassen til sine to bestevenner. Nå trives han kjempegodt på skolen Lykke til! Anonymous poster hash: b815c...0b6 Anonymous poster hash: b815c...0b6
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #11 Skrevet 6. april 2015 Bytt klasse! Ikke be om det, men krev det. Anonymous poster hash: fae85...93b Anonymous poster hash: fae85...93b
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #12 Skrevet 6. april 2015 Snakk med skolen om han kan få bytte klasse. Jeg er tante til en gutt som opplevde det samme som din, og etter mye prat med skolen fikk han bytte til klassen til sine to bestevenner. Nå trives han kjempegodt på skolen Lykke til! Anonymous poster hash: b815c...0b6 Anonymous poster hash: b815c...0b6 Signerer dette. Ta en skikkelig prat med rektor, og få frem at dere har prøvd men det har ikke blitt noe bedring. Og ja; det er nok lettere for fosterforelderene/ barnevernet å få gjennomslag for ønsker. Det er helt feil at gutten din skal bli brukt som støttekontakt. Anonymous poster hash: caadb...c9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå