Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Vet dere hvordan barnevernet jobber? De har ikke kapasitet til alle tullete bekymringsmeldinger dere DIB-mødre ringer inn. De tar tak der det virkelig trengs. Familier med alkohol/rus. Vold osv... En mamma som klikker av sin trassige treåring står ikke på prioriteringslista. Anonymous poster hash: 3d571...228
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 Hvem snakker du om? Anonymous poster hash: 6b9ce...5d3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 Jeg er ikke en av de da, men det jeg lurer på er... jeg blir så forvirret. Jeg vet om fler som er under oppsyn av bv. Høres litt rart ut at jeg vet om så mange. Og det er nettopp derfor jeg virkelig undres over hvordan de jobber. I flere tilfeller sjønner jeg virkelig ikke hvorfor de tar seg tid til å gå såppas til verks i noen av de familiene jeg vet om. For meg virker det som de har for lite å gjøre. Får sikkert refs nå. Men jeg vet hvordan disse personene er og ser virkelig ikke hvorfor de er inne. Hos noen er de blott innblandet pga en sykt stor misforståelse som i mine øyne er skikkelig komisk! Anonymous poster hash: c112c...3c8
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #4 Skrevet 6. april 2015 Hvem snakker du om? Anonymous poster hash: 6b9ce...5d3 De som ser en mor som kjefter på en butikk: Ring barnevernet De som synes et vennepar krangler for mye : ring barnevernet Det gjelder mange tråder her inne. Anonymous poster hash: 3d571...228
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #5 Skrevet 6. april 2015 Hvem snakker du om?Anonymous poster hash: 6b9ce...5d3 De som ser en mor som kjefter på en butikk: Ring barnevernet De som synes et vennepar krangler for mye : ring barnevernet Det gjelder mange tråder her inne.Anonymous poster hash: 3d571...228 Å? Har jeg ikke fått med meg. Sikker på at du ikke konstruerer denne saken bittelitt? Anonymous poster hash: 6b9ce...5d3
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #6 Skrevet 6. april 2015 Jobber i barnevernet og nei, vi jobber ikke bare med tunge og vanskelige saker. Jeg har saker der foreldrene ikke klarer å sette grenser for sønnen som spiller alt for mye. Jeg har småbarnsforeldre som krangler, det er foreldre som kun trenger litt avlastning, foreldre som har dårlig kosthold / dårlig hygiene osv. Jeg roper ikke til enhver tid at man skal kontakte barnevernet, men det er utrolig mye vi kan bidra med for å gjøre en litt vond situasjon bedre istedenfor at den blir verre - noe som igjen når utover ungene. Anonymous poster hash: 37449...77f
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #7 Skrevet 6. april 2015 Du som jobber i bv. Hvorfor tas barn ut av hjem hvor tiltak kan gjøres? Virker som enkelte ganger tas barnet ut fordi det er den enkleste og billigste løsningen. I stede for og bruke resusjer og mer penger på å få til en løsning i hjemmet? Anonymous poster hash: c112c...3c8
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #8 Skrevet 6. april 2015 Du som jobber i bv. Hvorfor tas barn ut av hjem hvor tiltak kan gjøres? Virker som enkelte ganger tas barnet ut fordi det er den enkleste og billigste løsningen. I stede for og bruke resusjer og mer penger på å få til en løsning i hjemmet? Anonymous poster hash: c112c...3c8 Det kan være flere grunner til det: Foreldrene takker nei til tiltak Foreldrene takker ja til tiltak, men gjennomfører ikke eller avlyser Foreldrene har prøvd tiltak, men det fungerte ikke Foreldrene er ikke veiledningsbar - foreldrene ønsker ikke endring / ser ikke at en endring er nødvendig Barna er så skadet at tiltak i hjemmet vil ikke hjelpe Å ta barn ut av hjemmet er den vanskeligste og dyreste løsningen. Et PMTO-kurs koster oss ingenting, bortsett fra lønna til den ansatte i den perioden kuset varer. Å ta et barn ut av hjemmet koster flere hundre tusen bare det første året. Det er advokater, plassering (bare en akuttplassering koster nærmere 30 000,- i mnd.), overtid, reiser, utstyr til barnet (mange barn får ikke med seg noen ting fra hjemmet - ikke engang klær eller en favorittbamse) og eventuelle frikøp av fosterforeldre. Og nei, barnevernet får ikke "pengepremier" fra staten per barn vi klarer å ta fra foreldrene. Penger kan sjelden fikse alt i et hjem. I enkle saker kan besøkshjem, støtte til aktiviter, støttekontakt etc. hjelpe mye, men i vanskelige og større saker kan ikke penger gjøre så mye. Det kommer an på foreldrene sin vilje, motivasjon og selvinnsikt, pluss hvilke skader barna har. Når jeg går til fylkesnemnda så må jeg grundig dokumentere hva som er foreslått og forsøkt i familien før jeg går for en 4.12-sak. Jeg kan ikke bare si at jeg ønsker å gjøre det fordi jeg ikke gidder å gjøre jobben min skikkelig. Mitt ønske er ALDRI å måtte ta barna ut av hjemmet, men når det er ille må ALLTID barna komme før foreldrene. Anonymous poster hash: 37449...77f
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #9 Skrevet 6. april 2015 Slik jeg tenker... Er at så klart vil alle foreldre som får en bekymringsmelding på seg gå i forsvar. Det er tungt å skummelt. Og bruker nok mye tid og energi på å "rope ut" og utrykke sinne og misnøye med barnevernet. Heldigvis bidrar barnevernet i de fleste saker med tiltak som f eks støtte til barnehage ect. De er for å hjelpe. Men mange går nok i vranglås bare fordi det heter "barnevern" og de tar barn. Å flytte barn er SISTE utvei. Da er det en grunn til det. Anonymous poster hash: 8bf3d...b50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå