Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Jeg klarer liksom ikke helt å få taket på hele den konflikten.. Anonymous poster hash: b170d...58c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 ...skal vel liksom være nøytral..... Anonymous poster hash: 0e4f3...a2f
Babykilo Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 Norge er offisielt venner med Israel, selv om myndighetene i større grad enn andre tør å stille spørsmål ved tvilsomme ting. Norge var den eneste vestlige nasjonen som anerkjente den valgte palestinske regjeringen, feks. Tøft. Men - hvis du setter deg inn i situasjonen vil du se at Israel er en stor krigsforbryter. De sperrer et helt folk inne i et utendørs fengsel, okkuperer stadig større landområder, kontrollerer all inn- og utfart, kjører blokade av varer inn til et folk som lever som hunder uten mulighet til å utvikle seg. Det er jo forståelig at dette folket kan avle terrorister. Selvfølgelig står palestinerne ansvarlig for mange grusomheter. Men etter min mening er det desperate handlinger fra et presset folk. Israel er en høyt utviklet stat som gjør de samme grusomhetene organisert og kirurgisk utført. Skal det komme noen løsning må begge parter gi en del. Det er israelerne som har mest å gi siden de kun har tatt så langt. Staten Israel ble jo dannet som et politisk vedtak av dårlig samvittighet etter holocaust i 1948. Kan folkemordet på jødene rettferdiggjøre det de gjør mot det palestinske folk nå? Neppe. Men dette er MIN mening. Og jeg kjenner mange som er enig med meg. Jeg kjøper i hvert fal IKKE Jaffa-appelsiner...
Gjest Hercule Poirot Skrevet 6. april 2015 #4 Skrevet 6. april 2015 Norge er offisielt venner med Israel, selv om myndighetene i større grad enn andre tør å stille spørsmål ved tvilsomme ting. Norge var den eneste vestlige nasjonen som anerkjente den valgte palestinske regjeringen, feks. Tøft. Men - hvis du setter deg inn i situasjonen vil du se at Israel er en stor krigsforbryter. De sperrer et helt folk inne i et utendørs fengsel, okkuperer stadig større landområder, kontrollerer all inn- og utfart, kjører blokade av varer inn til et folk som lever som hunder uten mulighet til å utvikle seg. Det er jo forståelig at dette folket kan avle terrorister. Selvfølgelig står palestinerne ansvarlig for mange grusomheter. Men etter min mening er det desperate handlinger fra et presset folk. Israel er en høyt utviklet stat som gjør de samme grusomhetene organisert og kirurgisk utført. Skal det komme noen løsning må begge parter gi en del. Det er israelerne som har mest å gi siden de kun har tatt så langt. Staten Israel ble jo dannet som et politisk vedtak av dårlig samvittighet etter holocaust i 1948. Kan folkemordet på jødene rettferdiggjøre det de gjør mot det palestinske folk nå? Neppe. Men dette er MIN mening. Og jeg kjenner mange som er enig med meg. Jeg kjøper i hvert fal IKKE Jaffa-appelsiner... Helt enig! Etter mitt syn er Norge for god venn med Israel, men siden vi er så sterkt (altfor sterkt) knyttet til USA, så må vi "like" Israel for å beholde vennskapet med USA. Og ja, det var grusomme handlinger jødene ble utsatt for, og helt rett at de fikk et landområde som skulle være deres. Men måten de nå legger under seg stadig mer og mer av nabolandet, og måten de oppfører seg på mot palestinerne, er bare så motbydelig. Uretten begått mot jødene under WWII legitimerer IKKE den urett jødene i dag begår mot sine naboer. Hevn og bitterhet skaper ikke utvikling, mente Nelson Mandela, men han tror jeg nok ikke så mange jøder lyttet for ivrig til. Dessverre, for han var en klok mann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå