Gå til innhold

Undervektig og syk unge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten har vært syk hele påskeferien, og fått i seg minimalt med mat. Han er 141 cm. lang og har gått ned ca. 2 kilo, og veier nå urovekkende 25 kilo :( Har næringsdrikker i hus, og gjør så godt jeg kan for at han skal få i seg noe mat i løpet av dagen. Har i tillegg fått en erymaxkur som gjør han dårlig i magen...

Noen med fantastisk gode tips til mat som er lett å få i seg når man er syk og har null matlyst?

Hilsen fortvilet mor

Anonymous poster hash: 1562e...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Is?

Millshake med is og bær?

Smoothie med litt havregrøten og joghurt?

Koke "saftsuppe" med byggryn og rosiner i?

Anonymous poster hash: 11efa...282

Skrevet

Nudler?

Havresuppe?

Vafler?

Pannekaker?

Is?

Muffins?

Smoothie?

Skrevet

Er det du som har 9-åringen?

Har dere ikke kontaktet lege? I så fall, kontakt lege!

Salte supper, gjerne kokt på kraft er nærende og ofte lett å få i seg. Lag smoothies med finmalte nøtter eller mandler i, eggeplommer, avokado, banan og bær i. Liker han sjokolade kan du blande litt kakao i i steden for bær. En slik smoothie kan du også tilsette en del salt.

Anonymous poster hash: 203d3...89e
Skrevet

Jepp, det er meg med niåringen ;) Har vært på legevakten, men fikk kun erymax og lykke til videre.

Tusen takk for gode tips, skal prøve ut litt av hvert her :) Har bakt litt, og laget ting han vanligvis liker, men det er stort sett en bit så er han ferdig :(

Greit å prøve noe som gir mer næring, slik at det lille han får i seg gir styrke til kroppen :)

Gir det frem til tirsdag, og kontakter fastlegen da hvis det ikke har snudd. Han kan absolutt ikke gå mer ned i vekt!!

HI

Skrevet

Jepp, det er meg med niåringen ;) Har vært på legevakten, men fikk kun erymax og lykke til videre.

Tusen takk for gode tips, skal prøve ut litt av hvert her :) Har bakt litt, og laget ting han vanligvis liker, men det er stort sett en bit så er han ferdig :(

Greit å prøve noe som gir mer næring, slik at det lille han får i seg gir styrke til kroppen :)

Gir det frem til tirsdag, og kontakter fastlegen da hvis det ikke har snudd. Han kan absolutt ikke gå mer ned i vekt!!

HI

Får han i seg nok væske, da?

Hvis ikke så synes jeg du skal kontakte legevakten igjen og ikke vente til tirsdag.

God bedring til gutten din! :)

Anonymous poster hash: 203d3...89e

Skrevet

Vet så alt for godt hvordan det er å ha sykt undervektig barn. Har ei jente på 4 år som er syk nå. Hun blir radmager. Har egentlig ingen gode tips til mat, annet enn å forklare at det er viktig å spise litt selv om en ikke er sulten. La han få det han har lyst på.

Anonymous poster hash: f72ef...248

Skrevet

Han får i seg nok væske, så det er heldigvis greit. Han får absolutt alt han har lyst på, og vi er fornøyd så lenge han får i seg noe. Er morgendagen uten matinntak så tar vi kontakt med legevakten igjen, men håper vi slipper....

Takk for god bedring ønsker :)

HI

Skrevet

Har i dag fått i han en miniyoghurt fra danonino, halv banan, tre ritzkjeks, halv tykklefse og en næringsdrikk. Har i tillegg fått i han drikke. Er dette innenfor og greit, eller bør fastlegen kontaktes i morgen? Han sier han får vondt i magen når han spiser, og jeg har en mistanke om at erymaxen kan være litt sterk for magen.

HI

Skrevet

Biola er godt for magen når man tar antibiotika.

Skrevet

Har i dag fått i han en miniyoghurt fra danonino, halv banan, tre ritzkjeks, halv tykklefse og en næringsdrikk. Har i tillegg fått i han drikke. Er dette innenfor og greit, eller bør fastlegen kontaktes i morgen? Han sier han får vondt i magen når han spiser, og jeg har en mistanke om at erymaxen kan være litt sterk for magen.

HI

Selvfølgelig skal du kontante fastlegen! Du burde som mor kunne ta den avgjørelsen uten å måtte spørre om råd her inne.
Skrevet

HIAnonymous poster hash: 1562e...215

Selvfølgelig skal du kontante fastlegen! Du burde som mor kunne ta den avgjørelsen uten å måtte spørre om råd her inne.
Med tanke på hvor mange mødre som får beskjed om at de er hysteriske, er det faktisk greit å kunne rådspørre seg her innimellom. Spør kun siden jeg ser han har fått i seg litt mer å spise i dag enn i går, og lurer på om andre synes dette er nok?

Må være slitsomt å være så sint hele tiden ;)

HI

Skrevet

Biola er godt for magen når man tar antibiotika.

Biola er satt opp på handlelisten for i morgen ;)

HI

Skrevet

Jeg hadde tatt en tlf for å høre

Skrevet

Mormor sverger til semulepudding eller semulegrøt kokt på helmelk. Serveres med hjemmelaget rød saus.

Ristet brød med fiskepudding, majones og tomat.

Croisanter med aprikossyltetøy.

Skrevet

Jeg hadde tatt en tlf for å høre

Får ringe legekontoret å høre med de. Tidligere fastlege hadde telefontid, og det var utrolig greit siden det noen ganger er greit å høre hva legen tenker uten å måtte møte opp til en time.

HI

Skrevet

Mormor sverger til semulepudding eller semulegrøt kokt på helmelk. Serveres med hjemmelaget rød saus.

Takk for tips :) Greit å prøve noe nytt til han.

HI

Skrevet

HI

De fleste barn liker semulepudding/grøt. Det er en kaloribombe av dimensjoner!

God bedring til Lillemann :)

Skrevet

Med tanke på hvor mange mødre som får beskjed om at de er hysteriske, er det faktisk greit å kunne rådspørre seg her innimellom. Spør kun siden jeg ser han har fått i seg litt mer å spise i dag enn i går, og lurer på om andre synes dette er nok?

HI

Med tanke på at du er voksen burde du ikke bry deg om at noen kaller noen hysterisk og heller se på din situasjon og din unge
Skrevet

Med tanke på at du er voksen burde du ikke bry deg om at noen kaller noen hysterisk og heller se på din situasjon og din unge

Du er så søt når du prøver å være klok :D <3

Anonymous poster hash: f8c75...113

Skrevet

De fleste barn liker semulepudding/grøt. Det er en kaloribombe av dimensjoner!

God bedring til Lillemann :)

Takk for det :)

Skrevet

Bryr meg veldig lite om noen kaller meg hysterisk, ønsket bare råd og meninger fra andre mødre :) Tar en telefon i morgen for å rådspørre meg med legesekretæren, så tar vi det derifra. Han en fin uke.

HI

Skrevet

Der er ikke lett når de er småsposte i utgangspunktet. Gi lett fordøyelig mat nå de første dagene. Banan er litt tungt for magen de første dagene, men om det er det han vil ha bille jeg ha gitt han det (men ikke pushet det om du skjønner). Andre lettfordøyelig ting er toast, eller loff med hvitost, havregrøt, riskjeks (gjerne med smak), eggerøre, puddinger, buljonger, supper etc. Biola er et godt tips, men om det blir for mye for han kan du kjøpe idoform på apoteket. Jeg gir også potetgull og ostepop for å stimulere apetitten, gjerne med iskrem og gelé attåt. Viktig at han får i seg både salt og søtt.

Skal skrive hvis jeg kommer på mer. God bedring i heimen.

Skrevet

Beklager skrivefeil, autokorrekt på telefonen. Får ikke redigert innleggene mine her inne i dag.

Skrevet

Der er ikke lett når de er småsposte i utgangspunktet. Gi lett fordøyelig mat nå de første dagene. Banan er litt tungt for magen de første dagene, men om det er det han vil ha bille jeg ha gitt han det (men ikke pushet det om du skjønner). Andre lettfordøyelig ting er toast, eller loff med hvitost, havregrøt, riskjeks (gjerne med smak), eggerøre, puddinger, buljonger, supper etc. Biola er et godt tips, men om det blir for mye for han kan du kjøpe idoform på apoteket. Jeg gir også potetgull og ostepop for å stimulere apetitten, gjerne med iskrem og gelé attåt. Viktig at han får i seg både salt og søtt.

Skal skrive hvis jeg kommer på mer. God bedring i heimen.

Takk for gode tips :) Har prøvd å gi han akkurat det han ber om, men når han får det så er det en bit så er han ferdig. Har bakt boller, ostehorn og kaker....ingenting frister. Har prøvd litt potetgull uten hell, men gir ikke opp! Skal kjøpe inn iskrem og idoform i morgen ;)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...