Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Har i en lengre periode slitt med at barnet slår oss. Hvis hun er sint, sur, oppgitt eller ikke får uttrykket det hun vil. Jeg vil tro det er normalt at de i den alderen mangler impulskontroll, men istad så lå jeg på sofaen imens hun slo lekebøtta si på sofabordet. Pappaen irettesatt og sa at det ikke var lov, hun ble sint og løp opp i sofaen til meg og slo rundt vilt med bøtta. Traff meg over øyet så jeg fikk skikkelig hevelse, og et kutt.. Blødde. Tror jeg slapp unna med det, men det var veldig hardt. Hvordan kan vi få henne til å slutte og slå? Må vi bare vente til språket kommer? Har forsøkt å være streng, si nei. Late som jeg gråter, da ler hun. Ignorere, da fortsetter slåingen. Forklare rolig at det ikke er lov, blir frustrert og vil ikke høre (tror jeg kjefter). Si au, da er det gøy. Har nevnt det for helsesøster, men fikk ingen nye tips. Anonymous poster hash: 5f72a...3fd
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Helt vanlig at mennesker som mangler språk eller som har dårlig ordforråd / språkforsåelse blir fysiske for å sette "ord" på følelser, egen eksistens og få oppmerksomhet. Dere må øve, øve, øve og øve på å bruke ordene og på å få henne til å vise hva hun vil. Å si "nei", "ikke", begynne å gråte osv. har ofte lite for seg, og det kan bidra til at holde ved like slåingen. Anonymous poster hash: 4011f...c0d
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Vi øver selvsagt hele tiden på språket.. Gjør ikke alle det? Hun er frustrert, det er hennes måte å si "slutt å sette grenser", på. Anonymous poster hash: 5f72a...3fd
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Vi øver selvsagt hele tiden på språket.. Gjør ikke alle det? Hun er frustrert, det er hennes måte å si "slutt å sette grenser", på. Anonymous poster hash: 5f72a...3fd Jeg mener at dere må øve i situasjonen. Når hun slår så må dere der og da øve på ordene. Gjenta hver gang: "Vil du noe? Da må du bruke ordene eller vise meg". At hun er frustrert skylder nok ikke grensene, men at hun ikke finner noen måte å si det hun ønsker eller at hun gjør det med kroppen sin, men at dere ikke forstår. Anonymous poster hash: 4011f...c0d
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Vi øver selvsagt hele tiden på språket.. Gjør ikke alle det? Hun er frustrert, det er hennes måte å si "slutt å sette grenser", på.Anonymous poster hash: 5f72a...3fd Jeg mener at dere må øve i situasjonen. Når hun slår så må dere der og da øve på ordene. Gjenta hver gang: "Vil du noe? Da må du bruke ordene eller vise meg".At hun er frustrert skylder nok ikke grensene, men at hun ikke finner noen måte å si det hun ønsker eller at hun gjør det med kroppen sin, men at dere ikke forstår. Anonymous poster hash: 4011f...c0d Vi gjør jo det jeg sier ofte: "hva er det du vil? Fortell meg hva du vil", og hvis jeg ser hun sliter, kommer jeg med forslag, f.eks "vil du leke ute?", eller et eller annet som er relevant for situasjonen. Jeg skjønner hva du mener, men jeg ser at det stort sett er frustrasjon for noe hun ikke får lov til. Hvis hun f.eks er rampete og søler vann på gulvet, og blir irettesatt, så slår hun. Men som du skriver, er det også brukt når hun ikke får sagt det hun vil. Men hun er veldig god på å vise meg hva hun ønsker, hun kommer og tar tak i hånda mi og "babler" noe uforståelig. Jeg blir med henne og så finner vi ut hva hun ønsker. Så hun vet at hun kan vise meg og pappaen hva hun vil gjøre/hva hun trenger. Hun sier jo "tørst", og viser at hun er sulten, har bæsja, vil ut, lese bok eller se på film osv, men det er noe som frustrerer henne. Og det er hennes måte å vise en reaksjon på ved grensesetting, det har jeg sett et mønster på. Anonymous poster hash: 5f72a...3fd
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Kan det Være noe med måten dere irettesette på som er vanskelig for henne? Du skriver om når hun er "rampete og søler vann".. Hun er kanskje ikke rampete? Men utforskende? Er dere litt strenge med henne? Anonymous poster hash: 60c24...87b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Vår toåring får en bitteliten timeout dersom hun slår. Det fungerer greit her, men så har hun veldig mye språk så kan fint uttrykke seg verbalt i stede. Så når hun slår så er det bare for å utfordre, eller være rampete. Hun vet godt at vi ikke aksepterer det. Etter timeout forteller hun meg at hun var i timeout fordi hun slo storesøster og at dette ikke er lov. Så går hun og sier unnskyld. Fortsett å øve på språket du, og gjerne få ørene sjekket? Anonymous poster hash: 85cf3...0c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå