Gå til innhold

Jeg er ALLTID urolig i kroppen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kroppen min går som duracell, absolutt hele døgnet. Selv når jeg sover jobber kroppen intenst. 
Jeg legger meg i 11-tiden hver kveld i hverdagene, men våkner alt fra 2-10 ganger hver natt. Jeg føler meg lys våken hele tiden og ligger å tenker ut hva jeg kan finne på. Og når jeg sover er jeg veldig urolig. Jeg er den som kan våkne med at alle sengklærne ligger på gulvet, jeg våkner stadig vekk på gulvet, med hodet i fotenden av sengen, under madrassen!!! osv. Mannen stakkar sover seg heldigvis gjennom dette, men han har desverre våknet og vært både gul og blå noen ganger. 
Så kroppen min jobber intenst hele natten. Kan ikke huske at jeg har sovet natten gjennom på mange mange år. 

Så kommer morgenen. Jeg våkner rundt 6, og da er jeg nesten lykkelig for at natten er over og jeg kan stå opp. La oss ta dagen i dag som eksempel. 
Jeg sto opp 05.45. Tok meg en dusj, satte brøddeig, vasket badet, støvsugde huset, heiv på ett par maskiner med klær, bakte rundstykker og laget frokost og vekte de andre klokken 10. 
Da vi var ferdigspist gikk jeg og eldste jenta på fjelltur med ski, og turen tok 5 timer. Da jeg kom hjem laget jeg middag og tok oppvasken etter det.
Etter det gikk vi på hytta til mamma og pappa, tar 30 min å gå på ski. Her laget vi en akebakke som jeg sprang opp mange ganger, vart ordentlig svett.  Var der en god stund, men holdt meg i aktivitet hele tiden i flere timer. 
Var hjemme i 11-tiden i kveld, og fikk alle barna i seng. Så med andre ord har jeg holdt meg i aktivitet i hele dag, og burde vært kjempetrett. Jeg sitter her enda og dirrer med foten og lurer virkelig på hva jeg skal gjøre. Jeg har prøvd å sove siden 12, men nå gir jeg snart opp. 

Jeg er ikke sliten, men jeg blir så sliten av meg selv. Jeg har virkelig ikke ro i meg, og MÅ ha noe å gjøre absolutt hele tiden. Hvis mannen er borte og jeg sitter alene en kveld, blir jeg oppspist av dårlig samvittighet og føler meg plukk oppråtten og dørge lat. Selv vet jeg at eg er alt annet enn lat, jeg er som et duracell batteri som bare varer, og varer og varer! Jeg går ALDRI tom for energi. 
Selv da minste hadde kolikk hadde jeg overflod av energi, selv om hun gråt opp mot 20 timer i døgnet i ett par måneder. 

Dette er jo absolutt ikke normalt! Jeg ønsker å kunne slenge meg ned i sofaen med typen og se en film, men det får jeg ikke til. Kan godt se film, men da må jeg gjøre noe annet samtidig. Sette spinningsykkelen forran tven, brette klær, henge opp klær, strikke eller noe annet smart jeg finner på. Jeg klarer ikke å sitte i ro.

Jeg har også en jobb hvor jeg er i aktivitet hele dagen, men den sliter meg bare ikke ut! Ingenting funker :(

Vet ikke hvor jeg vil, må bare få ut litt frustrasjon og fortvilelse...

Anonymous poster hash: 4d2cb...ede
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Har du sjekka stoffskiftet ditt? Og hormonnivåene?

Skrevet

Pashla&pashlingene: Nei, det har jeg ikke. Har forsåvidt ikke noe kunnskap om det og hvilke svar det enentuelt kan gi?

​Hi

Skrevet

ADD? ADHD?

Dra til legen og be om å bli utredet HI.

Anonymous poster hash: bfb26...e57

Gjest Antarctica
Skrevet

Forhøyet stoffskifte kan gi følelsen av oppjagethet som du beskriver her, i tillegg til søvnforstyrrelser. Det er som om maskineriet går på høygir hele tida. Noen opplever hjerteklapp og høy kroppstemperatur i tillegg. Det kan rettes med medisiner.

Har du andre hormonelle problemer kan det også forklare en del. F eks er adrenalin et hormon som kroppen skal produsere når du er i en pressa situasjon, men muligens produserer din kropp dette hele tida. Kontakt legen din.

Skrevet

ADD? ADHD?

Dra til legen og be om å bli utredet HI.

Fant et test på nett, og fikk 65/72 poeng og med svar "meget sannsynlig ADHD". Huff!

Har tenkt tanken tidligere, og mannen har vel også nevnt det for meg ett par ganger. Kanskje det er der problemet ligger, men egentlig håper jeg jo ikke det da :( Tror nok ikke jeg vil undersøke eller få noen diagnose på akkurat det.

Forhøyet stoffskifte kan gi følelsen av oppjagethet som du beskriver her, i tillegg til søvnforstyrrelser. Det er som om maskineriet går på høygir hele tida. Noen opplever hjerteklapp og høy kroppstemperatur i tillegg. Det kan rettes med medisiner.

Har du andre hormonelle problemer kan det også forklare en del. F eks er adrenalin et hormon som kroppen skal produsere når du er i en pressa situasjon, men muligens produserer din kropp dette hele tida. Kontakt legen din.

Tusen takk for godt og forståelig svar. Var ikke klar over noen av delene, så det burde jeg kanskje få sjekket aller først. Håper det kan være så enkelt som dette, og at det isåfall kan rettes opp :)

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Det du opplever kan også skyldes mangel på visse hormoner (dopamin el ulike søvnhormoner); og atter andre har det sånn på grunn av psykiske problemer som f eks angst, eller stressrelaterte problemer (eller en kombinasjon av disse).

Lykke til - det fins hjelp der ute! Kanskje er løsninga bare en tablett unna!

Skrevet

Wow du er min rake motsetning. Skjønner at nettene er slitsomme, men det må være godt å få gjort så mye på dagtid uten å bli sliten? Send meg halvparten av din energi, så blir det nok akkurat passe på oss begge.

Anonymous poster hash: 9f98f...b0d
Skrevet

Jøss, det høres helt utrolig ut. Er enig i at du må sjekke hormoner og stoffskiftet. Siden du sliter med dårlig samvittighet når du slapper av, tenker jeg at det er noe psykisk også. Er det noen følelser du flykter fra? Noe du ikke orker å ta inn over deg og derfor sørger for å holde deg opptatt hele tiden? Tror du må ta tak i dette, for før eller senere vil du gå på en skikkelig smell, hvis du fortsetter i samme tempo.

Anonymous poster hash: 874c7...bef

Skrevet

Jøss, det høres helt utrolig ut. Er enig i at du må sjekke hormoner og stoffskiftet. Siden du sliter med dårlig samvittighet når du slapper av, tenker jeg at det er noe psykisk også. Er det noen følelser du flykter fra? Noe du ikke orker å ta inn over deg og derfor sørger for å holde deg opptatt hele tiden? Tror du må ta tak i dette, for før eller senere vil du gå på en skikkelig smell, hvis du fortsetter i samme tempo.

Anonymous poster hash: 874c7...bef

Skal ta meg en tur til legen og fått sjekket dette da :)

Jeg vet ikke, har en dårlig følelse på at noe har skjedd meg i barndommen, men ikke noe jeg klarer å huske. Har en far som er alkoholisert og gjort veldig mye rart mot meg og broren min, men ikke seksuelt som jeg kommer på.

Men kan alltids være noe annet også, men tror noe ligger baki der og ulmer...

Hi

Skrevet

Hvorfor vil du ikke utredes for adhd når symptomene dine (som selvsagt kan passe til mange ting utenom det men..) peker ganske mye i den retningen? Det må da være mye bedre å få en slik diagnose og vite at det er hjelp å få, enn å gå rundt med en slik stresset og rastløs kropp? Jeg har et barn med adhd og som har fått et helt nytt liv med medisin og rett oppfølging! Jeg vil absolutt anbefale deg å nevne det for legen for en henvisning videre til utredning.

Anonymous poster hash: 93f41...e55

Skrevet

Syns du burde dra til legen og spørre om henvisning til adhd-utredning. Det er ikke så skummelt som det høres ut som, jeg fikk diagnosen selv som voksen.

Anonymous poster hash: 13346...3cd

Skrevet

Syns du burde dra til legen og spørre om henvisning til adhd-utredning. Det er ikke så skummelt som det høres ut som, jeg fikk diagnosen selv som voksen.

Anonymous poster hash: 13346...3cd

Men hvordan er det å få en slik diagnose? Er så redd jeg skal bli satt på mye ulike medisiner, selv om jeg skjønner at dette er et eget valg. Er også redd jeg da skal dra frem ADHD kortet om det skulle være noe ekstra, og det føler jeg ikke er greit.

Er faktisk også redd dette kan ødelegge litt for arbeidslivet og enkelte stillinger?

Eller er jeg nå helt på bærtur?

Hi

Skrevet

Før du ev. ber om utredning for ADHD, så ville jeg, som Pashla har skrevet, fått undersøkt om det kan ligge noe fysisk bak.

Jeg vil tro at du pr. i dag glatt går inn i kriteriene for ADHD - men det betyr ikke nødvendigvis at det er riktig diagnose for deg om ikke andre ev. årsaker først utelukkes.

Som Pashla er inne på - få sjekket stoffskiftet ditt og en del andre hormoner. I samme slengen bør du også be om å få sjekket alle mineraler (få også sjekket kobber og sink, da disse kan påvirke hormoner mye ved ubalanse. Om du får unormale kobbermålinger så er det viktig at du også får sjekket dine nivåer av ceruloplasmin).

Du kan også sjekke peptider i urin, men det må du trolig betale for selv (sjekk ut f.eks. Lab1). Noen som ikke tåler gluten eller melkeprotein kan oppleve å bli "ruset" når de spiser det de ikke tåler, som om de går på speed, og kan da få symptomer som minner om dine.

Som du skriver, det er ikke normalt å aldri bli sliten, aldri hvile i ro. Hvis du får en ADHD-diagnose uten at andre årsaker er utelukket først, så risikerer du å ikke få det bedre. Så utelukk først alt annet, finner dere ikke noen andre årsaker, da er en ev. ADHD-utredning på sin plass. Og er det ADHD du har så er det ingen tragedie heller.

Anonymous poster hash: bd006...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...