Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Vi er på hyttetur med et vennepar. De har en datter på 14 år. Hun sitter oppe etter at de andre barna hat lagt seg, naturlig nok. Men hun sitter hele tiden klint oppi oss voksne, og er med i samtalene absolutt hele tiden. Vi kan ikke si en ting, uten at det kommenteres, og helst vil hun at samtalene skal dreies rundt det hun vil snakke om. Vi andre kommer nesten ikke til orde, og hun har en sytende og litt negativ måte å snakke om alt på. Jeg kjenner Jeg begynner å bli lei av å ikke få et sekund i fred. Er det sånn å ha fjortiser? Hun har med masse filmer og bøker i tillegg til pc, men det har hun ikke "tid" til å drive med. Hun er nok redd for å gå glipp av noe. Anonymous poster hash: 4ffc3...4d4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #2 Skrevet 4. april 2015 Ja, har inntrykk av at fjortiser er sånn. De er jo i ferd med å bli voksene, men vet nødvendigvis ikke hvordan man oppfører seg i samtale med andre voksene. Dette kommer av erfaring. Jeg syns du kan være litt overbærende her. Anonymous poster hash: e37f5...454
Twintipp og himmelblå Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Jeg HATER og virkelig HATER når foreldre ikke forstår at et barn ikke er voksen, og lar de blande seg inn i samtaler. Jeg blir rett og slett forbanna av det! Store unger som bare: Hva da? Hvem sa det? Hvorfor det?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #4 Skrevet 4. april 2015 Noen fjortiser er nok sånn, men jeg tror ikke det er veldig vanlig. Min tenåring rømmer stua når det blir "voksenkakling" der, da frister nettbrettet med nedlastede filmer eller serier på viaplay mer. Anonymous poster hash: 0d629...c8b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #5 Skrevet 4. april 2015 Har selv unger på 12, 17 & 20, og har masse venner med unger på samme alder. Absolutt ikke normalt etter min erfaring.. Anonymous poster hash: 2feef...a43 Anonymous poster hash: 2feef...a43
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #6 Skrevet 4. april 2015 Du svarer på det selv. Hun er redd for å gå glipp av noe. Sånn er de fleste i den alderen, særlig når de ikke har noen jevnaldrende tilgjengelig. That's life... Forlang at hun lar dere i fred, en liten time etter de andre barna har lagt seg, kan det forventes at hun også legger seg, med en bok eller noe. Anonymous poster hash: 1536e...e80
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #7 Skrevet 4. april 2015 En liten time etter de andre barna har lagt seg, skal tenåringen legge seg? Hahaha, selv om de andre kanskje er 10 år yngre? Ikke lett å være fjortis på tur med gamlinger og småunger, men enig i at det er irriterende med barn som hele tiden skal delta i samtalene når man er med venner. Anonymous poster hash: 18918...6c0 Anonymous poster hash: 18918...6c0
n74 Skrevet 4. april 2015 #8 Skrevet 4. april 2015 Så trist at det finnes voksne som ikke liker at tenåringene er med!!! Vi har flere venner med tenåringer, og de vi trives best med er der hvor tenåringene sitter sammen med oss og deltar. For å være helt ærlig så føler jeg at de som har tenåringsbarn som trekker seg bort har feilet i oppdragelsen - for det er etter min mening viktig at unge mennesker lærer seg å kommunisere på tvers av alder. Selvfølgelig kan det være irriterende med 14-åringene som ikke skjønner alt det snakkes om fordi de ikke følger like godt med i samfunnet - men utrolig kult når de to-tre år etterpå kan delta for fullt fordi de har lært seg å følge med i mediebildet feks. Jeg håper inderlig at vår seksåring blir av den omgjengelige typen!
Gjest Antarctica Skrevet 4. april 2015 #9 Skrevet 4. april 2015 Det fins en middelvei, altså. At ungdommer trekker seg vekk er ikke en fallitterklæring med mindre de trekker seg vekk fordi de vantrives. At ungdommer sitter pal, og tyranniserer hele selskapet med sine temaer, sine meninger og sn syting, er like mye av en fallitterklæring. Da skulle de voksne tidligere ha meldt inn at jenta kan holde munn innimellom også. Det er ikke tabu å innimellom si "Dordi, nå snakker de voksne sammen. Vi har også lyst til å hygge oss, vet du. Hvis det kjeder deg så har du senga di!"
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #10 Skrevet 4. april 2015 Min er sånn. Hun får være med til en viss grad, så blir hun forvist til et annet rom da det er voksentid. Tenker det er viktig for henne å delta i samtaler med de voksne, men samtidig setter jeg/vi grenser for hvor lenge hun får delta. Anonymous poster hash: e89b0...b71
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 Min 14 åring er en mellomting, hun kan gjerne være med oss voksne, men hun dominerer ikke samtalen. Og blir det for kjedelig for henne, så trekker hun seg unna og ser film på pc og lignende. Er vi flere så spiller vi gjerne brett spill, og da synes jo 14 åringen det er gøy å være med. Og jo flere jo bedre. Anonymous poster hash: 0a40c...fc0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 De fleste fjortiser er selvsentrerte. Det er opp til foreldrene og andre voksne å gi fjortisen litt perspektiv. Anonymous poster hash: d7dc0...79f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå