Gå til innhold

Noen som har peiling på arv her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er død  og vi er tre arvinger (egentlig fire men i tre like deler da min halvbror er død og arven går til barna). Han etterlot seg en leilighet i Oslo som han har eid siden begynnelsen på 70-tallet. Har lest noe om av det blir et betydelig skattekrav dersom kjøpet av leiligheten skjedde for lenge siden og dermed hadde en lav pris i forhold til dagens pris. Han etterlot seg også et pengebeløp. Ingen lån. Er det best å selge leiligheten eller er det andre måter som er bedre? Tenkte jeg skulle prøve å få litt oversikt før jeg treffer de andre arvingene da vi ikke har kontakt ellers.

Anonymous poster hash: d9ac5...09e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke arveavgift lenger..

Anonymous poster hash: 36e7a...800

Skrevet

Sånn som jeg forstår det er det det på bolig dersom man selv ikke har bebodd boligen i et av de to siste årene før salg. Det blir visst en skatt på 27 % på differansen mellom innganssum på 18 000 kr (i følge min mor som er skilt fra min far) og salgsverdi som er ca. 2 millioner.

HI

Skrevet

Bo der et år da 😂

Anonymous poster hash: 36e7a...800

Skrevet

Hvis faren din har bodd i leiligheten selv og dermed kunne solgt den skattefritt, er det verdien når dere overtar som gjelder som inngangsverdi, ikke det han kjøpte for en gang i tiden.

Anonymous poster hash: a3215...728

Skrevet

Hvis faren din har bodd i leiligheten selv og dermed kunne solgt den skattefritt, er det verdien når dere overtar som gjelder som inngangsverdi, ikke det han kjøpte for en gang i tiden.

Dette stemmer ikke. Arveavgiftsloven ble endret og arvtager overtar arvlaters inngangsverdi.

Anonymous poster hash: 4d406...d29

Skrevet

skatteetaten.no:

Det er vedtatt unntak fra kontinuitetsprinsippet (diskontinuitet) for boliger, fritidseiendom, gårdsbruk og skogbruk som kunne vært solgt skattefritt av arvelater eller giver på gave- eller dødsfallstidspunktet. Arving og gavemottaker får eiendommens markedspris ("antatt salgsverdi") ved ervervstidspunktet som sin inngangsverdi.

Skrevet

Har din far bodd i leiligheten den siste tiden?

Dersom han kunne ha solgt den skattefritt (dersom han levde), kan også dere arvinger selge den skattefritt.

Det var for øvrig en lignende tråd for en stund siden, kanskje du finner den hvis du søker? Der hadde jeg en link, orker ikke finne det på nytt nå (har bare tilgang på mobil).

Revisor'n

Anonymous poster hash: 4fe99...f88

Skrevet

Håper du har rett. Han har bodd der  siden begynnelsen av 70-tallet. Skal prøve å finne den andre tråden. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...