Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Blir kattene "gale" av det? Eller klarer dere å aktivisere dem nok? Alt av erfaringer tas imot med stor takk! Jeg lurer også på om det er bedre å gå for en rasekatt så er man litt mer sikker på at man får en katt som ikke er helt tullerusk etter å komme seg ut. Huskattene er vell ofte slik at de "må" ut, mens enkelte raser er mer late?Vi ønsker oss så veldig en katt, men vi bor i blokk. Vi har hatt katt tidligere, men det var utekatter. Anonymous poster hash: 721eb...897
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #2 Skrevet 4. april 2015 Kan jo ha utekatt selvom dere bor i blokk. Katter er ikke ment til å være inne hele tiden, stakkars dyr! Anonymous poster hash: a930b...bbb
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Min katt, som hele sitt liv hadde kunnet komme å gå som hun ville, ble innekatt når vi flyttet i blokk. Hun var vel 8 - 9 år når utemulighetene hennes forsvant. Men hun var aldri en katt som gikk noe sted, hun satt alltid utenfor huset, og om hun gikk noe sted var det når hun fulgte meg over veien når jeg skulle på butikken. Og der satt hun til jeg kom tilbake, også fulgte hun meg hjem igjen. Så hun taklet jo helt fint å nå bare være innekatt, med terrassen som eneste "ute" mulighet. Hun har et stort klorestativ med flere etasjer, og masse leker. Hun har også egen plass oppå et vitrineskap. Så innemiljøet må jo tilpasses katten mer når hun kun er inne. Men her går det helt fint. Jeg har også en gressflekk til henne på terrassen om sommeren, slik at hun har gress å spise på. Denne elsker hun også å rulle seg i Katten min er forresten en vanlig gateblanding. Hadde også en flott skogskatt som elsket å være ute, men hun forsvant vel et år før vi flyttet, men hun kunne aldri ha taklet å bare være innekatt. Så en må jo se an katten. Adopterer du en voksen katt så vil en jo gjerne vite hvilket miljø katten må ha for å trives. Da står det jo ofte om den trives inne i sofaen eller er avhengig av gode utemuligheter. Går du for en kattunge er det jo vanskelig å vite på forhånd, men da er den jo heller ikke vant med å gå ut, så du kan jo være heldig å kunne forme katten selv. Men ja, du må aktivisere og stimulere en innekatt, og legge til rette for den. Anonymous poster hash: d5cd9...4a4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #4 Skrevet 4. april 2015 Ja, noen raser kan faktisk ikke være utekatter og de klarer seg helt fint innendørs, men de må være 2 stk og ha mye hyller på veggene og klorestativer. Anonymous poster hash: 7839d...9c9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #5 Skrevet 4. april 2015 Kan jo ha utekatt selvom dere bor i blokk. Katter er ikke ment til å være inne hele tiden, stakkars dyr!Anonymous poster hash: a930b...bbb Tullprat. Du vet tydeligvis ingenting om katter Anonymous poster hash: 7839d...9c9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #6 Skrevet 4. april 2015 Vi har to hellige birmaer. De har vært inne hele livet. Det går helt strålende. En av dem vil gjerne ut, særlig om sommeren, og vi lar henne være litt ute under tilsyn. Den andre er helt korka i hodet og roter seg bort hvis hun får være ute (hun har stukket av et par ganger og holdt på å sulte ihjel, 100m unna huset...). Innekatt krever litt mer av deg som eier enn en katt som går inn og ut som den vil. Du må tilby all stimuli. Jeg vil anbefale å ha to katter, så de har selskap i hverandre. Jeg ser at våre katter er veldig avhengige av hverandre. Jeg ser også hvor mye vårt selskap betyr for dem - hvis vi er borte i et par dager (de får selvsagt tilsyn av andre mens vi er borte) er de ekstremt kosete og ganske stressa når vi kommer hjem. De bør også ha tilgang på klorestativ og mulighet til å klatre. Det er også viktig at de har et sted hvor de kan stikke seg bort hvis de ønsker det, særlig hvis dere har små barn. Våre katter har det fint inne. Jeg ser jo at de sikkert ville levd rikere og mer naturlige liv hvis de hadde hatt mulighet til å gå ute. Samtidig er det ikke til å komme bort fra at utelivet byr på mange farer, særlig i form av biler. Er ett år utendørs for så å bli påkjørt og drept av en bil å foretrekke framfor 15 friske år innendørs? Svaret er ikke nødvendigvis gitt. Jeg skaffet meg innekatter fordi jeg bodde i blokk i en storby, og det var uaktuelt å ha katt som gikk ute. Nå bor jeg i enebolig, men kattene var godt voksne da vi flyttet, så jeg tør ikke slippe dem ut når de ikke vet noe om å klare seg ute (spesielt hun ene, som jeg nevnte over, som på ingen måte har funnet opp kruttet, hehe). Skal vi ha katt igjen etter at disse to er døde, vet jeg ikke om vi vil satse på innekatt eller utekatt. Har man ikke noe valg, slik som dere har, og dere har lyst på katt og føler dere kan tilby en (eller helst to) katter et godt liv de neste 15 årene, kan en katt leve et godt katteliv innendørs. De som roper opp om at det er "dyremishandling" har som regel ikke erfaring med godt innekatthold selv. Anonymous poster hash: d9773...0b4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #7 Skrevet 4. april 2015 Vi hadde en utekatt, som ble innekatt som 8-åring. Hun sluttet å ville være ute, og ville bare være inne. Vi ga henne mye oppmerksomhet selvfølgelig, og lekte med henne hver dag. Hun elsket å være inne og ga ikke uttrykk for å være misfornøyd. Mistet henne dessverre for noen måneder siden til nyresvikt. Savner henne Ikke alle rasekatter vil være inne og ikke alle huskatter vil være ute. Om dere adopterer en voksen katt hos dyrebeskyttelsen så "vet dere hva dere får". Men som med alle dyr man skaffer seg så er det jo viktig at man aktiviserer og koser. Er dere i tvil om dere klarer det lønner det seg nok å få to katter som kan holde hverandre med selskap. Anonymous poster hash: b1b4f...f06
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #8 Skrevet 4. april 2015 Prøvde, men måtte gi opp. Er en ragdoll som vi tenkte skulle være inne, men katten var ikke enig. Alt av dører og vinduer måtte være igjen eller så stakk han ut. Ble utrolig slitsom og irriterende, kunne ikke åpne utgangsdøra uten at katta føyk ut mellom bena på oss. Endte med at vi chippet katta og lot den gå ut. Nå lever den som huskatter flest, har kattedør så han kan gå ut og inn som han vil. Ragdoll er jo kjent for å være rolige katter, og det er han, men han er også en vanlig katt. Fanger mus gjør han også, så ingenting å si på instinktene selv om det er en rasekatt... Anonymous poster hash: cbcc9...3a1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2015 #9 Skrevet 4. april 2015 Vi har en vanlig huskatt. Han er mer eller mindre selvvalgt innekatt. Han har muligheten til å gå ut men er kun ute noen små turer på varme tørre sommerdager. Vi hadde ingen planer om at han skulle være innekatt når vi fikk han, men han vil ikke være ute. Vi bor landlig til ved skogen, har verandadøra oppe store deler av dagen om sommeren så han kan gå som han vil men velger stort sett å være inne. Har endel leker og stor plass å boltre seg på inne. Tror absolutt ikke at han lider noen nød :-) Anonymous poster hash: 4c6bd...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå